• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

ميتسوتاكيس قدرت را در آتن به دست گرفت

شكست پوپوليسم يوناني

ميثم سليماني

 

 

الكسيس سيپراس پس‌ از 4 سال حضور در پست نخست‌وزيري يونان در يك انتخابات سراسري به سختي شكست خورد و از مقام خود كناره‌گيري كرد. كيرياكوس ميتسوتاكيس، رهبر حزب دموكراسي ‌نو پس از سال‌ها حضور در نقش اپوزيسيون دولت توانست پيروز اين انتخابات شود. يونان اكنون در دوره سخت رياضت اقتصادي قرار دارد كه اتحاديه اروپا براي اين كشور ترتيب و برنامه‌ريزي كرده و الكسيس سيپراس به عنوان نخست‌وزير آن را اجرايي كرد.

طبق اعلام ستاد انتخابات كل يونان حزب محافظه‌كار دموكراسي جديد توانسته حدود 40 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و حزب سيريزا تحت رهبري الكسيس سيپراس توانست 31 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. به گزارش رويترز حزب دموكراسي جديد توانست بين 155 تا 167 كرسي در پارلمان 300 نفره يونان را به خود اختصاص دهد. طبق قانون يونان آراي احزابي كه زير 3 درصد آرا را به دست مي‌آورند در اختيار حزب برنده انتخابات قرار مي‌گيرد. ميتسوتاكيس در يك پيام تلويزيوني اعلام كرد كه نتيجه انتخابات به او يك پيام روشن و قوي را براي تغيير يونان ارسال كرده است. او گفت: من متعهد مي‌شوم تا از مردم مالياتي كمتر اخذ شود و سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي براي ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي در كشور صورت گيرد و از سوي ديگر حقوق بازنشستگان افزايش پيدا كند.

اما سيپراس نيز پس از اعلام نتايج انتخابات گفت كه او به اراده مردم يونان احترام مي‌گذارد. او در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز سرمان را بالا مي‌گيريم و حكم مردم را مي‌پذيريم. سيپراس عنوان كرد براي آوردن يونان به جايي كه امروز است ما مجبور شديم، تصميمات دشواري را با هزينه سياسي سنگين بگيريم.

شايد اين حرف سيپراس را بتوان بهانه‌اي براي شكست خود دانست. سيپراس يكي از افرادي بود كه با تاسيس يك حزب چپ افراطي بيشترين انتقادها در سال 2015 و پيش از آن را متوجه محافظه‌كاران كرد. يونان از سال 2008 درگير بحران مالي شد كه در سال 2010 به اوج خود رسيد. هر چند محافظه‌كاران نقش عمده‌اي را در به وجود آوردن اين بحران داشتند و براي بهبود اوضاع چاره‌اي جز اجراي يك سياست رياضت اقتصادي براي يونان باقي نمانده بود. اما سيپراس در سال 2015 نمايي ديگر از يونان را به مردم نشان داد و وعده شغل، بهبود شرايط اقتصادي و خروج از اتحاديه اروپا را از جمله اصلي‌ترين شعارهاي خود اعلام كرد. اما هنگامي كه يك رفراندوم براي خروج برگزار كرد و مردم از او براي خروج حمايت كردند وقتي كه شرايط را ديد چاره‌اي جز پذيرش شرايط اتحاديه براي رياضت اقتصادي و حتي سخت‌تر دوره گذشته نديد. او اگرچه كشور را طي 4سال اداره كرد اما سياست او هيچ تفاوتي با محافظه‌كاران نداشت و شيوه گذشته را پيش ‌برد و نتوانست از سياست سخت رياضت اقتصادي فرار كند و همين موضوع در اصل عامل شكست او شد چراكه او نتوانست انتظار مردمي كه به او راي دادند را برآورده كند و همين موضوع باعث شد كه محبوبيت او به ‌شدت كاهش پيدا كند و تنها مردم به او فرصت دادند با حاشيه كمتر دوره نخست‌وزيري خود را به پايان برساند و طرح رياضت اقتصادي كه با اروپايي‌ها به توافق رسيده بود را اجرايي كند.

از روز دوشنبه نيز رسما ميتسوتاكيس پست نخست‌وزيري را از سيپراس تحويل گرفت تا دوره 4 ساله سيپراس به پايان برسد و يك انتقال قدرت مسالمت‌آميز در يونان شكل بگيرد. اكنون ميتسوتاكيس 51 ساله در سال 2016 توانست رياست حزب دموكراسي جديد را به دست گيرد به عنوان فردي ليبرال شناخته مي‌شود اما در حزب او افرادي با گرايش‌هاي راست نومحافظه‌كاري نيز وجود دارد.

بسياري نگران حضور حزب راست افراطي طلوع طلايي در پارلمان بودند. آنها توانستند حتي به مرز 3 درصد آرا براي حضور در پارلمان برسند اما تا زمان تنظيم اين گزارش به نظر مي‌رسد اين حزب با كسب 2.93 درصد آرا نتوانسته به پارلمان راه پيدا كند.

تئودور كولومبيس، تحليلگر مسائل يونان به رويترز گفت: دليل اصلي اين نتيجه اقتصاد است. او گفت: در طول 4 تا 5 سال گذشته مردم بهبودي‌اي در شرايط خود نديدند و حقوق‌ها همچنين حقوق بازنشستگي كاهش يافته است.

بسياي بر اين باورند كه ميتسوتاكيس تمركز بسيار زيادي روي وزارتخانه‌هاي كليدي خود از جمله اقتصاد، انرژي، توسعه همچنين وزارت امورخارجه دارد. او اكنون اقتصادي را به ارث مي‌برد كه در 3 ماهه اول سال 2019 به‌ طور متوسط 1.3 رشد را به ثبت رسانده و اين پايين‌تر از اهداف در نظر گرفته شده براي يونان است.

هر چند بسياري بر اين باورند كه ميتسوتاكيس سال مالي كنوني را از دست داده است و انتظار مي‌رود اولين آزمايش او براي بودجه‌بندي سال آينده باشد كه بايد يك راهبرد اقتصادي را براي كشور ارايه دهد.

يكي از بازنشستگان يوناني به رويترز گفت: ما حكومتي مي‌خواهيم كه تا بهترين راه را براي مردم گرسنه و فقير انتخاب كرده و به جوانان شغل اعطا كند تا كشور را ترك نكنند. با اين وجود سيپراس در طول انتخابات عنوان مي‌كرد كه راي به ميتسوتاكيس و استقرار رويكرد سياسي آنها يونان را به لبه پرتگاه سوق خواهد داد. اما سيپراس خود نيز يك مديريت متزلزل مالي داشت و رويكرد او بر سر قبرس با انتقادات فراواني همراه بود.

از طرفي ديگر آخرين برنامه اصلاحات اقتصادي يونان در سال 2018 به پايان رسيد اما وام‌دهندگان از دولت يونان حمايت كردند تا دوباره با مشكل مالي برخورد نكند. بيكاري در يونان اكنون به 18 درصد رسيده كه بالاترين ميزان در منطقه يورو است. در حال حاضر حزب دموكراسي جديد وعده داده تا مشاغل با درآمد بالا را افزايش دهد. همچنين قول داده‌اند تا جرم و جنايت در اين كشور كاهش پيدا كند. حالا ميتسوتاكيس وظيفه‌اي سخت دارد. توقعات از او به ‌شدت بالا رفته است. اگر او نتواند خواسته‌ها و وعده‌هاي خود را اجرايي كند قطعا سرنوشتي بهتر از سيپراس نخواهد داشت. سيپراس اكنون چوب عدم اجراي وعده‌هاي خود را خورد و حالا همان شرايط براي نخست‌وزير جديد يونان پيش آمده است. اكنون بايد ديد موضع اروپا نسبت به فضاي جديد سياسي يونان چيست و آيا فضاي اقتصادي در اين كشور مي‌تواند بهبود پيدا كند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون