• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

خبر

انتقاد پكن از موضع لندن در مورد هنگ‌كنگ

سفير چين در بريتانيا وزير خارجه اين دولت را به دليل رويكردش نسبت به مناقشه ديپلماتيك بر سر هنگ كنگ متهم به داشتن ذهنيت جنگ سرد كرد. به گزارش ايسنا، ليو شيائومينگ، سفير چين در انگليس در اظهاراتي از جرمي هانت، وزير خارجه انگليس و كانديداي رهبري حزب محافظه‌كار اين كشور به دليل در پيش گرفتن موضع ابهام راهبردي در قبال امكان مجازات چين با تحريم از بابت اتفاقات هنگ كنگ انتقاد كرد. چند روز پيش جرمي هانت، وزير امور خارجه انگليس در پي تداوم اعتراضات دموكراسي‌خواهان در هنگ‌كنگ بر حمايت كشورش از «هنگ‌كنگ و آزادي‌هايش» تاكيد كرد. ليو شيائومينگ در ادامه اظهار كرد: چين علاقه‌اي به جنگ ديپلماتيك با انگليس بر سر هنگ كنگ ندارد. او در شبكه BBC تصريح كرد: ما به ‌شدت مخالف مداخله بريتانيا در امور داخلي هنگ‌كنگ هستيم. ليو در ادامه افزود: ما هنوز به دوران طلايي روابط بين دو كشور متعهد هستيم اما من نمي‌توانم توصيفات برخي سياستمداران از روابط ما و حتي استفاده از به اصطلاح ابهام راهبردي را بپذيرم. اين واژگان جايي در ادبيات ميان چين و انگليس ندارد بلكه ناشي از يك ذهنيت جنگ سرد است.

اخيرا جرمي هانت در مصاحبه‌اي در پاسخ به سوالي درباره تبعات ديپلماتيك مناقشه با چين بر سر هنگ‌كنگ از لفظ ابهام راهبردي استفاده كرد و گفت: هيچ وزير خارجه‌اي هرگز دقيقا نخواهد گفت كه در وضعيتي مثل اين چه اتفاقي مي‌افتد. شما در اينجا نياز به چيزي كه بيل كلينتون آن را ابهام راهبردي خواند، داريد.

اعتراف به شكست معامله قرن

فرستاده امريكا در پاسخ به سوال يك روزنامه فلسطيني با بيان اينكه هنوز موعد رونمايي از «معامله قرن» مشخص نيست، تصريح كرد: اين رييس‌جمهور امريكاست كه بايد موضوع مذكور را مشخص كند. همزمان داماد رييس‌جمهور امريكا كه مسوول تهيه اين طرح است اعتراف كرده كه كارگاه اقتصادي بحرين براي مشاركت در بخش اقتصادي معامله قرن شكست خورده است. به گزارش فارس، جيسون گرينبلات، فرستاده امريكا در مذاكرات صلح منطقه اعلام كرد: دولت امريكا موعد رونمايي از طرح موسوم به معامله قرن را اعلام نكرده اما انتخابات رژيم صهيونيستي (طي ماه سپتامبر) در اين باره در نظر گرفته مي‌شود و در نهايت اين «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكاست كه مشخص مي‌كند چه زماني از طرح رونمايي شود. گرينبلات در پاسخ به سوال روزنامه فلسطيني «الايام» گفت: تيم امريكايي درك مي‌كند كه امور آسان نخواهد بود؛ هر شخصي بگويد ما مي‌توانيم طرحي ارايه كنيم كه همه فورا آن را بپذيرند حتما از مفهوم اين نزاع اطلاعي ندارند به همين دليل ما براي آغاز شرايطي سخت آماده‌ايم و عكس اين موضوع محال است. او در ادامه اعلام كرد: تمامي طرف‌ها بايد براي مذاكره با هدف دستيابي به يك توافق بر سر يك ميز بنشينند. او گفت: همه بايد با يكديگر در يك اتاق بنشينند و مذاكره كنند، اگر طرف فلسطيني و اسراييلي وارد اتاق مذاكرات نشوند امور به سمت شكست پيش خواهد رفت، اين همان چيزي است كه در بحرين (نشست منامه) از سوي طرف فلسطيني رخ داد (تشكيلات خودگردان در آن شركت نكرد). «جرد كوشنر» داماد و مشاور رييس‌جمهور امريكا نيز به صورت تلويحي به شكست «نشست بحرين» يا همان بخش اقتصادي طرح معامله قرن اعتراف كرد. روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» در گزارشي نوشت: اين اعتراف تلويحي كوشنر در گفت‌وگوي تلفني او با برخي روزنامه‌نگاران عرب و صهيونيست درباره نشست اقتصادي بحرين صورت گرفته است.

امريكا آماده حذف سودان از فهرست تروريستي

كاردار سفارت امريكا در خارطوم فاش كرد كه كشورش درصدد حذف نام سودان از فهرست تروريسم است. به گزارش ايلنا به نقل از النشره، «استيون كوتسيس» كاردار سفارت امريكا در خارطوم تاكيد كرد كشورش آماده حذف نام سودان از فهرست تروريسم است. او گفت كه تحريم‌ها عليه سودان از سال ۲۰۱۷ لغو شده‌اند اما فساد و سوءمديريت در دوره رژيم سابق و رياست «عمر البشير» مانع تحقق منافع حاصل از رفع تحريم‌ها شد. كوتسيس تاكيد كرد كه حذف نام سودان از فهرست تروريسم تا حد زيادي منوط به ادغام جنبش‌هاي مسلحانه در توافق صلح و برقراري صلح در «دارفور» و دو منطقه «كردوفان جنوبي» و «نيل آبي» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون