• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

مجلس نمايندگان امريكا دست ترامپ را بست

سدي در برابر يكجانبه‌گرايي

ميثم سليماني

 

 

در حال حاضر يك واقعيت وجود دارد كه نه‌تنها افكار عمومي بلكه بدنه نخبگان سياسي امريكا نگران ايجاد يك جنگ احتمالي از سوي دونالد ترامپ عليه ايران هستند. در نظرسنجي‌هايي كه اخيرا صورت گرفته بيش از 50درصد مردم امريكا بر اين باورند ايران و امريكا طي سال‌هاي آينده با يكديگر وارد يك درگيري نظامي خواهند شد. اما به نظر مي‌رسد براي جلوگيري از وقوع چنين اتفاقي كنگره امريكا به‌شدت فعال شده تا جلوي هرگونه اتفاق غيرمترقبه را بگيرد. مجلس نمايندگان امريكا در طرح دو حزبي اصلاحيه‌اي را در چارچوب قانون دفاع ملي تصويب كردند كه دولت را از جنگ با ايران بدون مجوز كنگره منع مي‌كند و اجازه نمي‌دهد دونالد ترامپ بتواند به آساني وارد جنگ با ايران شود. اين طرح توسط يك نماينده دموكرات و يك نماينده جمهوري‌خواه در مجلس نمايندگان مطرح و به تصويب رسيد. تصويب اين قانون مي‌تواند مانعي براي هرگونه جنگ احتمالي با ايران باشد. اين طرح توسط نماينده دموكرات روهيت خاني و نماينده جمهوري‌خواه مت گيتز به مجلس نمايندگان ارايه شد. خاني به خبرنگار CBS درمورد تصويب اين اصلاحيه گفت: كنگره به روشني بيان كرده كه مردم امريكا يك جنگ بي‌پايان ديگر در خاورميانه نمي‌خواهند.

با اين حال ماه گذشته ميلادي شاهد آن بوديم كه يك طرح مشابه در مجلس نمايندگان شكست خورد زيرا تنها 50 راي كسب كرد اين درحالي بود كه براي تصويب نياز به 60 راي داشت
از همين رو دموكرات‌ها نتوانستند اين قانون را به‌سرانجام برسانند. اما به نظر مي‌رسد دموكرات‌ها به طرح جديد اميد بيشتري بسته‌اند. نماينده طراح اين اصلاحيه در مصاحبه خود گفت: اصلاحيه من و گيتز بناست با اولويت جدي در كميسيون مربوطه مورد بحث قرار گيرد. نكته اينجاست كه طرح جديد بناست در قالب لايحه بودجه ارايه شود و اين موضوع مي‌تواند كمك بيشتري به تصويب آن در كنگره كند. گفتني است پس از آنكه مجلس سنا و مجلس نمايندگان نسخه‌هاي خود را از لايحه بودجه دفاع ملي ارايه مي‌دهند و به تصويب مي‌رسانند، نمايندگاني از هر دو طرف در يك كميسيون مشترك قرار مي‌گيرند تا به يك تصميم مشترك درخصوص بودجه دست پيدا كنند. خاني گفت: هرگونه سهل‌انگاري در اين قضيه احمقانه است.

واقعيت آن است كه تنش بين ايالات‌متحده و ايران از زماني كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده از توافق هسته‌اي با ايران خارج شد گسترش پيدا كرد. ايران ماه گذشته ميلادي يك هواپيماي بدون سرنشين امريكايي را بر فراز آسمان خود سرنگون كرد هر چند كه ايالات‌متحده مدعي بود كه اين پهپاد در فضاي بين‌المللي قرار داشت. امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند به هر نحو ممكن ايران را عامل بي‌ثباتي در منطقه نشان دهند. آنها حتي تلاش كردند انفجار دو نفتكش در درياي عمان را به ايران نسبت دهند. حتي روز پنجشنبه مدعي شدند كه ايران تلاش كرده براي تلافي مصادره دو ميليون بشكه نفت خود در جبل‌الطارق توسط بريتانيا با مصادره يك نفتكش اين كشور پاسخ دهد كه اين ادعا از سوي مقام‌هاي ايراني كاملا رد شد. حتي دونالد ترامپ مدعي شد كه قصد داشته در پاسخ به سرنگوني پهپاد امريكايي يك حمله محدود به ايران انجام دهد كه درنهايت به دليل تلفات گسترده آن از اين تصميم منصرف شده است؛ ادعايي كه به جز ترامپ هيچ كس ديگر آن را تاييد نكرده و حتي برخي صحبت از اين موضوع مي‌كنند كه هيچ برنامه‌اي براي حمله وجود نداشته است. حتي دونالد ترامپ به تازگي نيز به ايران گفت كه مراقب رفتار خود باشيد. اين سخنان پس از آن مطرح شد كه ايران تعهدات برجامي خود را به دليل بدعهدي طرف‌هاي ديگر توافق كاهش داد. مجموعه شواهد حاكي از آن است كه كنگره نگران بالا گرفتن تنش ميان ايران و امريكاست و نمي‌خواهند امريكا وارد جنگي شود كه به مراتب متفاوت‌تر از افغانستان و عراق خواهد بود.

با وجود اين به نوشته هيل، هيچ‌كس در ابتداي هفته گذشته تصور نمي‌كرد دموكرات‌ها بتوانند براي تصويب اين طرح حمايت حداكثري را كسب كنند، اما درنهايت با 220 راي موافق آن را به تصويب رساندند و 197 نفر ديگر به آن راي مخالف دادند. برخي نگران اين بودند كه عدم تصويب اين طرح تبديل به يك شكست بزرگ براي دموكرات‌ها شود و معتقد بودند بدون حمايت جمهوري‌خواهان نمي‌توانند آن را به تصويب برسانند، اما درنهايت تنها هشت دموكرات در مخالفت به تصويب نهايي اين طرح راي دادند. در حال حاضر كنگره امريكا در حال بررسي بودجه دفاع ملي ايالات‌متحده است كه حدود 733 ميليارد دلار برآورد شده كه بسياري از فعالان در اين موضوع رقم را بسيار بالا مي‌دانند و به دنبال اصلاحيه‌اي بودند كه حدود 17 ميليارد دلار بودجه را كاهش دهند اما درنهايت با 307 راي مخالف اين اصلاحيه شكست ‌خورد.

اما با اين حال بسياري از مخالفان اين بودجه به نظر مي‌رسد در صورت محدود شدن قدرت‌هاي جنگي رييس‌جمهور با ساير موارد مخالفت چنداني نداشته باشند، از همين رو در اولين گام بحث محدوديت ترامپ در بحث جنگ با ايران به تصويب كنگره رسيد. همچنين دموكرات‌ها اصلاحات ديگري را نيز به تصويب رساندند كه به فروش سلاح‌هاي حساس به عربستان و همكاري در ائتلاف به رهبري عربستان در جنگ يمن متوقف شود و همچنين مجوزي كه در سال 2002 به رييس‌جمهور براي اعزام نيروي نظامي به عراق نيز اجازه مي‌داد را لغو كردند. پراميلا جايپال از جمله نمايندگان دموكرات در مصاحبه با هيل گفت: من علاوه بر رايي كه به اين اصلاحيه دادم با آدام اسميت رييس كميته خدمات نيروهاي مسلح، بسيار سخت تلاش كرديم تا اين لايحه تعدادي از اولويت‌هاي مهم را دربر گيرد و من با رييس اسميت قصد داريم درخصوص زمينه‌هاي مختلفي كه مي‌توان به كاهش هزينه‌هاي دفاعي منجر شود همكاري كنيم. در اين ميان اما چند طرح اصلاحيه به شكست انجاميد. الكساندريا اوكازيو كورتز نماينده دموكرات اصلاحيه‌اي را مطرح كرد درراستاي اينكه جلوي استقرار هرگونه نيروي نظامي در مرز براي اجراي قوانين مهاجرت گرفته شود و همچنين بتواند جلوي استفاده از بودجه براي بازداشت مهاجران نيز گرفته شود، اما اين اصلاحيه شكست خورد.

برخي نمايندگان بر اين باورند كه مجلس طي يك‌سال گذشته وقت خود را صرف تصويب قوانيني كرده كه هيچ‌گاه حتي به رييس‌جمهور نرسيده است و جلوي آن در همان مجلس سنا گرفته شده است. اكنون نيز باتوجه به رويكرد مجلس سنا به سختي مي‌توان تصور كرد كه بودجه دفاعي به آساني تصويب شود اما نبايد فراموش كرد كه در بودجه‌ريزي مجلس نمايندگان به مراتب قدرت بسيار زيادي دراختيار دارد و دست آنها در بودجه‌ريزي و ارايه اصلاحيه بازتر است. حال بايد ديد درنهايت دموكرات‌ها مي‌توانند كار خود را در بودجه به‌سرانجام برسانند يا اينكه بايد منتظر بود و ديد اين لايحه نيز در ميان دعواي با سنا و كاخ سفيد تعديل يا بلوكه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون