• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

خبر ديپلماسي

گزارش توييتري هانت از رايزني تلفني با ظريف

«جرمي هانت» وزير امور خارجه انگليس روز شنبه در پيامي در توييتر نوشت كه اگر اطمينان يابيم نفتكش ايراني به سوريه نمي‌رود آزادي آن را تسهيل مي‌كنيم. او در اين پيام نوشت: «تلفني با «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ايران گفت‌وگو كردم. تماس سازنده‌اي بود. به وي اطمينان دادم كه نگراني ما مقصد كشتي و نه منشا نفت (نفتكش) گريس1 بوده و انگليس در صورتي كه ضمانت‌هايي در اين باره به دست بياورد كه نفتكش به سوريه نرود آزادي آن را تسهيل مي‌كند و اين كار پس از روند دادگاه‌هاي جبل‌الطارق صورت مي‌گيرد.» هانت در پيام ديگري نوشت: «ظريف نيز گفت كه ايران خواستار حل موضوع بوده و به دنبال تشديد نيست. با «فابيان پيكاردو» رييس دولت محلي جبل‌الطارق نيز صحبت كرديم و وي در حال انجام كار فوق‌العاده‌اي در هماهنگي موضوع و به اشتراك گذاشتن چشم‌انداز انگليس در مسير پيش رو است.» در همين راستا، «حميد بعيدي‌نژاد» سفير ايران در لندن با اشاره به توقيف نفتكش حامل نفت خام ايران توسط نيروي دريايي انگليس در تنگه جبل‌الطارق در صفحه توييترش با بيان اينكه «انگليس با اشتباه محاسبه در توقيف غيرقانوني نفتكش، نبايد دوباره اشتباه محاسباتي‌اش را تكرار كند»، نوشت: «كشتي، قانون و هنجاري را نقض نكرده اما انگليس با دزدي دريايي غيرقانوني مطمئنا چنين اقدامي را صورت داده است.» وي يادآور شد: «اگر نفتكش و محموله نفت آن آزاد نشود، اقدام انگليس بي‌جواب نمي‌ماند.»

 

پليس جبل‌الطارق خدمه نفتكش حامل نفت ايران را آزاد كرد

پليس جبل‌‌الطارق اعلام كرد كه اعضاي بازداشت‌ شده نفتكش توقيف‌ شده حامل نفت ايران با وثيقه آزاد شده‌اند. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، پليس جبل‌الطارق روز جمعه اعلام كرد كه تمامي افراد نفتكش ايراني گريس۱ با ضمانت آزاد شده‌اند. اين نفتكش هفته گذشته، توسط انگليس با سوءظن اينكه تحريم‌هاي اروپا را با انتقال نفت به سوريه نقض كرده باشد، توقيف شده بود. پليس جبل‌الطارق پيش از اين گفته بود كه يك روز پس از دستگيري كاپيتان و ناخداي اول كشتي، دو كمك ناخداي ديگر را بازداشت كرده است. پليس اين منطقه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تمام اين چهار نفر از اعضاي كادر نفتكش يادشده با شروطي مشمول ضمانت شده‌اند. توضيح بيشتري ارايه نشده است اما گفته شده است كه تحقيقات ادامه داشته و نفتكش گريس۱ همچنان توقيف است. به گزارش ايسنا، اقدام عليه اين نفتكش ايراني در حالي مطرح مي‌شود كه به گفته محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان، «اقدام انگليس عليه كشتي ايراني يك دزدي دريايي است و واضح است كه اين اقدام از سوي امريكايي‌ها صورت گرفته است.»

سفر ظريف به نيويورك و امريكاي‌جنوبي

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران دقايقي پيش براي شركت در نشست سالانه مقامات عاليرتبه شوراي اقتصادي - اجتماعي ملل متحد عازم نيويورك شد. به گزارش ايسنا، ظريف قرار است پس از نيويورك براي شركت در نشست وزراي خارجه جنبش عدم تعهد به ونزوئلا سفر كند. ملاقات‌هاي دو جانبه با مقامات دولت ونزوئلا نيز در دستور كار وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران قرار دارد. وزير خارجه كشورمان همچنين پس از ونزوئلا به منظور ديدارهاي دو جانبه به دو كشور نيكاراگوا و بوليوي در امريكاي جنوبي سفر مي‌كند.

رايزني‌هاي موگريني در عراق و كويت

مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا ديروز در سفري رسمي و براي ديدار با مقامات عراق وارد بغداد شد. به گزارش السومريه نيوز، موگريني در جريان اين سفر، قرار است با تعدادي از مسوولان عراقي درباره اوضاع عراق و منطقه گفت‌وگو كند. اين سفر موگريني در چارچوب سفر منطقه‌اي وي صورت گرفته و قرار است امروز عراق را به مقصد كويت ترك كند. سفر مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا به عراق و كويت در حالي صورت مي‌گيرد كه اتحاديه اروپا اخيرا از افزايش تنش‌ها در منطقه ابراز نگراني كرده است. پيش از آغاز سفر منطقه‌اي موگريني، «امانوئل بن» مشاور ارشد رييس‌جمهور فرانسه در امور ديپلماتيك هم سفري به تهران در راستاي تلاش براي كاهش تنش در منطقه داشته است.

پمپئو: تشكيل ائتلاف دريايي طول مي‌كشد

وزير خارجه امريكا مي‌گويد، تشكيل ائتلاف بين‌المللي براي تضمين عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز بسيار خوب است، اما تشكيل چنين ائتلافي مدتي زمان مي‌برد. به گزارش فارس، مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگو با برنامه «اول امريكا» (America First) در شبكه رادويي «Salem» ضمن دفاع از اقدام يك سال گذشته «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در خروج از برجام گفت: «رييس‌جمهور ترامپ با شفافيت اخلاقي زيادي در خصوص جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار كرد. وي (ترامپ) به وضوح اين مساله را درك كرد كه توافق رييس‌جمهور اوباما و وزير كري، امريكا را سرخورده مي‌كند و اين (توافق) نمايانگر اين خطر بود كه ايران در مدت زمان بسيار اندك، ظرفيت دستيابي به سلاح هسته‌اي را خواهد داشت و بنابراين ايجاد راهبردي را آغاز كرديم كه با تلاش‌هاي وسيع‌تر در خاورميانه براي ايجاد ثبات در اين منطقه، همخواني داشت.» با وجود حمايت‌هاي آشكار امريكا از تجاوز ائتلاف رياض در يمن كه در نتيجه آن هزاران نفر از مردم اين كشور جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر ديگر دچار قحطي و بحران‌هاي شده‌اند، پمپئو بار ديگر ايران را به اقدام تروريستي در منطقه متهم كرد و مدعي شد كه تلاش‌هاي دولت ترامپ تا حد زيادي نفوذ ايران را كاهش داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون