• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

انرژي

بازار نفت دوباره غافلگير مي‌شود

آژانس بين‌المللي انرژي در گزارشي پيش‌بيني كرد بازار نفت با وجود تمديد توافق كاهش توليد اوپك پلاس، سال ميلادي آينده دچار مازاد عرضه مي‌شود.

آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد پيام اصلي اين گزارش اين است كه عرضه نفت در نيمه اول سال ۲۰۱۹ به ميزان ۹۰۰ هزار بشكه در روز از تقاضا فراتر رفت. اين مازاد به ذخاير عظيم كه در نيمه دوم سال ۲۰۱۸ به دليل افزايش توليد ايجاد شده بودند، اضافه مي‌شوند و همزمان رشد تقاضا ضعيف مي‌شود. نيل آتكينسون، مدير بخش صنعت و بازارهاي نفت در آژانس بين‌المللي انرژي به شبكه سي‌ان‌بي‌سي گفت: علاوه بر نيمه دوم امسال، چشم‌انداز سال ۲۰۲۰ نيز مازاد عرضه قابل توجه را نشان مي‌دهد زيرا توليد امريكا و بعضي كشورهاي ديگر به ميزان قابل ملاحظه‌اي رشد مي‌كند.

براساس گزارش شبكه سي‌ان‌بي‌سي، آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني كرد عرضه غيراوپك در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۲.۱ ميليون بشكه در روز رشد خواهد كرد كه عمدتا تحت‌تاثير رشد توليد امريكا خواهد بود و اين رشد اندكي بيشتر از دو ميليون بشكه در روز رشد عرضه غيراوپك است كه براي سال ۲۰۱۹ برآورد شده است. آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني كرد: تقاضا براي نفت اوپك در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۲۸ ميليون بشكه در روز كاهش پيدا خواهد كرد. اوپك در گزارش ماهانه خود كه پنجشنبه گذشته منتشر شد، اعلام كرد جهان در سال ميلادي آينده به ۲۹.۲۷ ميليون بشكه در روز نفت اوپك نياز خواهد داشت كه ۱.۳۴ ميليون بشكه در روز كمتر از سال ۲۰۱۹ است. پيش‌بيني تقاضاي كمتر براي نفت اوپك نشان مي‌دهد سياست اوپك براي تقويت قيمت‌ها از طريق محدوديت عرضه، به تقويت رشد توليدكنندگان شيل امريكا و ساير رقيبان منجر شده است. اين امر به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا فضاي بيشتري براي تحريم اعضاي اوپك مي‌بخشد. آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني كرد رشد تقاضا براي نفت از ۳۱۰ هزار بشكه در روز در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ و ۸۰۰ هزار بشكه در روز در سه‌ماهه دوم به ۱.۸ ميليون بشكه در روز در نيمه دوم سال ميلادي جاري رشد خواهد كرد و براي سال ۲۰۲۰ روند رشد به ۱.۴ ميليون بشكه در روز در مقايسه با ۱.۲ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۱۹ مي‌رسد.

 

واردات نفت چين افزايش پيدا كرد

آمار رسمي نشان داد واردات نفت خام به چين در ژوئن به دليل تقاضاي بالاي پالايشگاه‌هاي بزرگ دولتي نسبت به ماه پيش از آن افزايش پيدا كرد.

آمار اداره گمرك چين نشان داد: واردات نفت خام اين كشور در ژوئن به ۹.۶۳ ميليون بشكه در روز رسيده است كه ۱.۷ درصد در مقايسه با ۹.۴۷ ميليون بشكه در روز در ماه مه و ۱۵.۲ درصد در مقايسه با ۸.۳۶ ميليون بشكه در روز در ژوئن سال گذشته افزايش داشته است. با وجود حاشيه سود ضعيف‌تر پالايش و اشباع عرضه فرآورده‌هاي نفتي، تقاضا براي نفت خام در چين ماه گذشته به دليل راه‌اندازي پالايشگاه جديد شركت هنگلي پتروكميكال و افزايش فعاليت آن به ظرفيت كامل ۴۰۰ هزار بشكه در روز در اواخر ماه مه، افزايش پيدا كرد. يك پالايشگاه ديگر شركت ژيجيانگ پتروكميكال به ظرفيت ۴۰۰ هزار بشكه در روز فعاليت آزمايشي خود را آغاز كرده و تقاضا براي نفت خام را بالاتر برده است. بر اساس گزارش اويل پرايس، واردات نفت خام چين در ماه ژوئن نسبت به ماه مه افزايش پيدا كرد اما كمتر از ركورد ۱۰.۶۴ ميليون بشكه در روز در آوريل بود زيرا پالايشگاه‌هاي چيني در آوريل پيش از آنكه مهلت معافيت‌ها از تحريم‌هاي امريكا به پايان برسد از فرصت موجود براي خريد نفت ايران استفاده كردند. در نتيجه واردات نفت خام چين در مه كمتر از ركورد ماهانه در آوريل بود، زيرا پالايشگاه‌هاي چيني واردات نفت ايران را پس از پايان معافيت‌هاي امريكا به ميزان چشمگيري كاهش دادند و برخي پالايشگاه‌هاي دولتي وارد دوره تعميراتي شدند.

طبق آمار گمركي چين، واردات نفت خام اين كشور در نيمه اول سال ۲۰۱۹ به حدود ۹.۸۷ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۸.۸ درصد در مقايسه با نيمه اول سال ۲۰۱۸ افزايش داشت. با اين حال انتظار مي‌رود با بروز نشانه‌هاي كندي اقتصادي و محدود شدن فعاليت پالايش پالايشگاه‌هاي چيني در سه ماهه سوم به دليل موج گسترده آغاز فعاليت پالايشگاه‌هاي جديد و كند شدن تقاضاي داخلي براي سوخت كه باعث ايجاد اشباع عرضه در اين كشور شده و سود پالايش را كمتر مي‌كند، تقاضاي چين براي نفت خام و احتمالا وارداتش كمتر شود.

 

نرخ بيمه نفتكش در خاورميانه ۱۰ برابر شد

نرخ بيمه براي نفتكش‌هايي كه از تنگه هرمز عبور مي‌كنند، در دو ماه گذشته از زمان حملاتي كه به نفتكش‌ها در آب‌هاي ساحلي امارات متحده عربي انجام شده، ۱۰ برابر افزايش پيدا كرده است. اين خبر كه شبكه سي‌ان‌بي‌سي امريكا به نقل از مديرعامل يك شركت كشتيراني منتشر كرد، انتظارات براي بالا رفتن قيمت‌هاي نفت به دليل نرخ بيمه را تقويت كرد. نخستين زنجيره از وقايعي كه قيمت‌هاي نفت را بالا برد، در اواخر ماه مه روي داد و مطبوعات خاورميانه از حملات به چهار نفتكش در نزديك بندر فجيره امارات متحده عربي خبر دادند. سپس حدود دو هفته بعد حمله ديگري در خليج عمان در نزديكي تنگه هرمز به وقوع پيوست و دو نفتكش هدف قرار گرفتند و در نهايت، ايران يك پهپاد متجاوز امريكايي را سرنگون كرد. در پي وقوع اين رويدادها، بسياري رويارويي نظامي در منطقه را پيش‌بيني كردند كه اتفاق نيفتاد اما قيمت‌هاي نفت پس از اين حملات و سرنگوني پهپاد متجاوز جهش پيدا كرد و گزارش‌هاي متعددي درباره اقدام شركت‌هاي بيمه در افزايش نرخ بيمه كشتي‌هايي كه از تنگه هرمز عبور مي‌كنند، منتشر شد. تنگه هرمز بزرگ‌ترين مسير ترانزيت نفت جهان است و حدود ۳۰ درصد از ترانزيت روزانه نفت و ساير سوخت‌ها از اين مسير انجام مي‌گيرد. پائولو داميكو، رييس انجمن بين‌المللي مالكان كشتي پس از وقوع دومين حملات به روزنامه نيويورك تايمز گفته بود اگر اين آب‌ها ناايمن شوند، عرضه به كل جهان غرب ممكن است به مخاطره بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون