• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

فدرر در نيمه‌نهايي ويمبلدون از سد نادال گذشت

استاد سوييسي رقيب قصاب بلگراد شد

پريسا ناظريان

راجر فدرر سوييسي در حالي بايد در فينال ويمبلدون به مصاف نواك جوكوويچ برود كه پيش از اين موفق شده‌ بود در مرحله نيمه نهايي رقيب سنتي خود، رافائل نادال را از پيش‌رو بردارد.

نيمه‌نهايي مسابقات ۲۰۰۰ امتيازي تنيس آزاد ويمبلدون، رويارويي مردان شماره ۲ و ۳ جهان، ديگر فيناليست اين بازي‌ها را تعيين كرد؛ جايي كه رافا و راجر بعد از ۱۱ سال دوباره در نيمه‌نهايي ويمبلدون در مقابل يكديگر قرار گرفتند.راجر فدرر كه يك ماه قبل در زمين خاكي به مصاف نادال، سلطان خاك، رفته بود و متحمل شكست سنگيني شد، اين‌بار با انگيزه‌اي مضاعف پا به چهلمين ديدار «فدال» گذاشت و موفق شد با حساب سه بر يك از سد نادال و فورهند‌هاي بي‌نظير دو دستي‌اش بگذرد تا براي كسب نهمين قهرماني خود در معتبرترين گرنداسلم سال، در مرحله پاياني به مصاف جوكوويچ، مرد شماره يك تنيس دنيا برود.

تا قبل از اين ديدار، تقابل دو ستاره تنيس در ويمبلدون به سال ۲۰۰۸ برمي‌گشت؛ جايي كه شاهد طولاني‌ترين فينال تاريخ سومين گرنداسلم فصل بوديم كه درنهايت، در رقابتي كه تا پاسي از شب به طول انجاميد، اين ستاره اهل مايوركاي اسپانيا بود كه موفق شد پس از ۵ ست طاقت‌فرسا، راجر فدرر را شكست دهد و به قهرماني برسد اما اين‌بار تنيسور زاده بازل با شكست نادال، خود را به بيست و يكمين قهرماني خود در مجموع گرنداسلم‌ها نزديك كرد. رقابت جذاب اين تنيسور مشهور كه با حضور چهره‌هاي مطرح در استاديوم همراه بود، از همان ست نخست نزديك و پاياپاي بود. فدرر در ست اول توانست با نتيجه 7 بر 6 و به سختي در چهلمين رويارويي تاريخ دوران حرفه‌اي خود مقابل نادال به برتري برسد. در ست دوم اما ورق برگشت و تنيسور اسپانيايي با يك بازي كاملا برتر توانست 6 بر يك از سد حريف خود عبور كند و بازي را به تساوي بكشد. موتور اسطوره سوييسي تنيس جهان از ست سوم تازه روشن شد و او توانست با پيروزي 6 بر 3 در اين ست در آستانه برد اين مسابقه قرار بگيرد. ست چهارم هم كه فوق‌العاده جذاب و نزديك برگزار شد، درنهايت با نتيجه 6 بر 4 به سود فدرر به اتمام رسيد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه فدرر 5بار قبل از اين تا آستانه پيروزي پيش رفت، اما نادال با تلاش دوچندان سعي كرد او را متوقف كند.هيو جكمن با انتشار توييتي نوشت: «شاهد نبرد حماسي دو غول بوديم. بي‌صبرانه منتظر ديدار فينال روز يكشنبه هستم.» داويد دخه‌آ، سنگربان اسپانيايي منچستريونايتد هم نشان داد كه در اين جدال از هموطنش نادال دفاع مي‌كند. او در توييتر خود خطاب به نادال نوشت: «متشكرم كه باعث مي‌شوي عاشق تنيس شوم.» ‌گري لينه‌كر هم براي واكنش به اين ديدار بزرگ به توييتر رو آورد و نوشت: «فدرر و نادال؛ وقتي دوران ورزشي‌شان تمام شود چقدر دل همه براي‌شان تنگ خواهد شد. آنها خيلي خيلي خوبند.» ديويد بكام هم كه در ورزشگاه حاضر بود و بازي دو غول بزرگ تنيس را از نزديك نگاه مي‌كرد چندين‌بار در حالي كه مشخص بود از تماشاي اين ديدار به هيجان آمده در قاب تصاوير دوربين‌هاي تلويزيوني به تصوير كشيده شد و يك‌بار با لب‌خواني مشخص بود كه به شخصي كه در كنارش نشسته، براي توصيف ديدار فدرر و نادال از صفت باورنكردني استفاده مي‌كند.

رويارويي‌هاي فدرر و نادال باوجود همه تفكرات برخاسته از تاثير رسانه‌ها، همواره جزو ديدني‌ترين رقابت‌‌هاي تنيس دنيا بوده است. اگر داستان زندگي آنها را بررسي كنيم در آن به چندين و چند ويژگي مشترك برمي‌خوريم. جالب است بدانيد طول قد هر دوي‌ آنها ۱۸۵ سانتي‌متر است، هر دو از كودكي تنيس را آغاز كرده‌اند و با حمايت و تشويق خانواده وارد اين رشته شده‌اند. ميگل آنخل نادال، عموي رافائل، بازيكن تيم ملي فوتبال اسپانيا بود و عموي ديگرش، توني نادال به صورت حرفه‌اي به بازي تنيس مشغول بود و آنها رافائل را از ۳ سالگي به ورزش و به صورت خاص، تنيس سوق دادند. راجر فدرر نيز از ۶ سالگي به تماشاي گرنداسلم‌هاي آزاد استراليا جذب شد و توسط پدرش در ۸ سالگي به ثبت‌نام يكي از معتبرترين آموزشگاه‌هاي تنيس درآمد. براي هر دوي آنها جام ديويس يكي از ماندگارترين تورنمنت‌هايي است كه در آن حضور داشته‌اند؛ زماني كه راجر فدرر در جام ديويس شركت كرد موفق شد به عنوان كم‌سن‌ترين شركت‌كننده، بهترين عملكرد را ثبت كند، رافائل نادال نيز در زماني كه تنها ۱۸ سال داشت در اين جام شركت كرد و به مدال نقره رسيد.ديگر ويژگي مشترك دو ستاره دنياي تنيس، در تصاحب ركوردهاست؛ فدرر با قهرماني در
۲۰ گرنداسلم از اين حيث ركورددار است و نادال اولين و تنها تنيس‌باز مرد دنياست كه موفق شده ۱۲بار در يك گرنداسلم (تنيس آزاد فرانسه) در جايگاه نخست بايستد.

به عقيده مفسران ورزشي، منتقدين تنيس و بازيكنان سابق اين رشته، به نظر مي‌رسد تقابل اين دو بازيكن نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد و رويارويي آنها در نيمه‌نهايي ويمبلدون از آخرين ديدارهاي سلاطين خاك و چمن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون