• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

توييت‌هاي نژادپرستانه ترامپ دردسرساز شد

امريكاي بزرگ يا امريكاي سفيد؟

ميثم سليماني

 

 

هنگامي كه بنيانگذاران امريكا وارد اين قاره شدند تا اين كشور را بنا كنند، هيچ يك از آنها اصالتي امريكايي‌ نداشتند و حتي در اين كشور به دنيا نيامده بودند. افتخار آنها اين بود كه كشوري با حضور مهاجران ساخته‌اند و در حال حاضر امريكايي‌ها مدعي هستند كه امريكا رهبري جهان آزاد را برعهده دارد و رييس‌جمهور اين كشور رهبر جهان آزاد است. اما اگر اكنون به كاخ سفيد نگاه كنيم و دونالد ترامپ را رهبر جهان آزاد بخوانيم، عملا اين موضوع تبديل به جوكي خنده‌دار است. اگر به روساي جمهور پيشين امريكا نگاهي كنيم نه در عمل بلكه حداقل در حرف به آرمان‌هاي امريكايي پايبند بودند؛ آرماني كه بناست تمام افراد بدون رنگ پوست و نژاد كنار هم جمع شوند و زندگي كنند. اما اكنون دونالد ترامپ حتي در حرف نيز به اين آرمان‌ها عمل نمي‌كند و دقيقا مي‌توان گفت كه نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا حرف درستي را بيان كرده كه ترامپ به دنبال ايجاد كردن كشوري براي سفيدپوستان است.

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده عملا از ابتداي دولت با رفتارهاي خود نشان داده كه تا چه حد به رويكردهاي نژادپرستانه علاقه‌مند است. نمونه آن را مي‌توان در حادثه شارلوتسويل مشاهده كرد كه يكي از راست‌هاي افراطي يكي از معترضان به افراط‌گرايي را با ماشين زير كرد و كشت اما دونالد ترامپ حاضر به محكوم كردن اين اتفاق نشد و از همان ابتدا انتقادها به رويكرد نژادپرستانه ترامپ آغاز شد و بسياري براين باور بودند كه بدنه اصلي حاميان ترامپ را سفيدپوستان نژادپرست تشكيل مي‌دهند. حالا دونالد ترامپ بار ديگر نمايي متفاوت از رويكرد نژادپرستانه خود را به نمايش گذاشته است. او در توييت‌هايي در روز يكشنبه به زنان دموكراتي كه در مجلس نمايندگان حضور داشتند حمله كرد و گفت آنها دروغ مي‌گويند كه شهروندان واقعي امريكا هستند.

داستان از جايي آغاز مي‌شود كه گروهي از زنان دموكرات مجلس نمايندگان به‌ شدت سياست‌هاي مهاجرتي دونالد ترامپ را مورد نقد قرار مي‌دهند. رهبري اين رويكرد را الكساندريا اوكازيو كورتز برعهده داشت و رشيده طالب، ايلهان عمر و آيان پريسلي ديگر نمايندگان كنگره امريكا او را همراهي كردند.

ترامپ در مجموعه‌اي از توييت‌هاي خود عنوان مي‌كند خانم‌هايي كه در امريكا متولد نشده‌اند به كشورهاي خود كه در آن مكان‌ها به دنيا آمده‌اند بازگردند تا به آنها كمك كنند. ترامپ آن كشورها را آلوده و كثيف خوانده بود كه تنها ضرر آنها به امريكا رسيده است.

اما اوكازيو كورتز پس از توييت ترامپ، در توييتر خود نوشت كه من در همين جا به دنيا آمده‌ام و قسم مي‌خورم كه امريكايي هستم. او گفت كه ترامپ عصباني است زيرا نمي‌تواند امريكايي را درك كند كه شامل افرادي مانند من مي‌شود.

به نوشته سي‌ان‌ان، اوكازيو كورتز، طالب و پريسلي همگي متولدين واقعي در امريكا هستند در حالي كه تنها ايلهان عمر است كه در سومالي متولد شده و زماني كه سن بسيار پاييني داشته به امريكا مهاجرت كرده است. به گزارش نيويورك تايمز عمر در سال 2000 و هنگامي كه 17 ساله بوده شهروند ايالات متحده شده است.

گفتني است دولت دونالد ترامپ در حال حاضر وارد فرآيندي شده كه مهاجران غيرقانوني را از سطح شهرها جمع‌آوري مي‌كند، برخوردي كه شايد هيچ‌گاه با مهاجران سابقه نداشته است.

سي‌ان‌ان از كاخ سفيد خواسته تا روشن كند دونالد ترامپ در توييت خود به طور دقيق چه كسي را هدف قرار داده است. اما به پاسخ دقيقي نرسيد. ايلهان عمر نيز در پاسخ به توييت جنجالي ترامپ نيز نوشت، به عنوان يكي از اعضاي كنگره امريكا به تنها كشوري كه وفادار است و سوگند شهروندي آن را ياد كرده، ايالات متحده است. عمر مي‌گويد: سخنان اينچنيني مشخص مي‌كند كه چرا ما براي اين كشور مبارزه مي‌كنيم. رييس‌جمهور كنوني فاسد‌ترين فردي است كه تاكنون ديده‌ايم و او در حال برانگيختن ناسيوناليسم و افراط‌گرايي سفيدپوستان در امريكا است. او عصباني است كه چرا افرادي مانند ما در كنگره خدمت مي‌كنند و با دستوركار پر نفرت ترامپ مبارزه مي‌كنند.

پريسلي نيز در توييتر خود نوشت: توييت‌هاي ترامپ تنها مورد پسند افراد نژادپرست است. او گفت ما همان چيزي هستيم كه دموكراسي مي‌پسندد. ما به غير از واشنگتن دي‌سي به هيچ كجا نمي‌رويم تا براي خانواده‌هايي مبارزه كنيم كه دولت سعي دارد آنها را به حاشيه براند.

نانسي پلوسي نيز در دفاع از زنان كنگره گفت: هنگامي كه دونالد ترامپ به چهار زن كنگره امريكا مي‌گويد كه به كشورهاي‌شان بازگردند به اين معني است كه برنامه او براي بازگشت امريكاي بزرگ در راستاي تلاش براي سفيدپوست كردن امريكا است. او اضافه كرد كه تنوع ما نقطه قوت ما و اتحاد ما قدرت ماست.

پلوسي همچنين در توييتر خود بار ديگر از ترامپ خواست تا با كنگره در راستاي يك سياست انساني براي مهاجرت و جلوگيري از حملات به مهاجران همكاري كند. بن ري لاجان، مشاور رييس مجلس نمايندگان امريكا نيز گفت: اين يك صداي نژادپرستانه از يك رييس‌جمهور نژادپرست است.

او در مصاحبه با كريس والاس در فاكس نيوز گفت: اين توييت كاملا نژادپرستانه است و به مردم مي‌گويد كه از كجا آمده‌اند؟ اينها همگي شهروندان امريكايي هستند كه توسط راي‌دهندگان در ايالات متحده انتخاب شده‌اند تا در مكاني برجسته مانند مجلس نمايندگان ايالات متحده حضور پيدا كنند.

اما اين توييت‌هاي ترامپ بدون واكنش از سمت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري دموكرات نيز نبود. جو بايدن، معاون اول سابق رييس‌جمهور امريكا و همچنين نامزد حزب دموكرات در توييتر خود نوشت تنوع ما نقطه قوت ماست كه هميشه در امريكا ريشه دارد. اما رييس‌جمهور ترامپ كماكان به سخنان نامطلوب خود و ايجاد شكاف در كشور ادامه داده و تنش‌هاي نژادي را براي نفوذ سياسي خود افزايش مي‌دهد. او گفت بياييد به روشني بيان كنيم كه نژادپرستي در امريكا هيچ جايگاهي ندارد.

چارلي بلو در نيويورك تايمز مي‌نويسد: مهم‌ترين واقعيت در حال حاضر از ديد ترامپ اين است كه اينها سفيد نيستند و زن هستند. اين چارچوب در ساختمان و نگاه ملي‌گرايان سفيدپوست جايگاهي ندارد. آنها در اصل فرزنداني از آفريقا، خاورميانه و امريكاي لاتين هستند و در فريم ذهني آنها كه بايد امريكا يك كشور سفيد باشد، قرار ندارد. آنها بر اين باورند به دليل اينكه اين كشور توسط مردان سفيدپوست تاسيس شده بايد به عنوان يك كشور سفيدپوست در نظر گرفته شود. او در ادامه مي‌نويسد: افرادي با اين نگاه مردم سياه و رنگين‌پوست را جزو نقص‌هاي امريكا مي‌دانند. اما بايد گفت هنگامي كه جامعه چنين موضوعي را يك نقص براي خود مي‌بيند بدترين و فاسدترين مكان در جهان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون