• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

قدرت ايران در مهار اسراييل

مايكل پك|خاورميانه از بغداد تا غزه در آتش تنش‌ها مي‌سوزد؛ اما هنوز ترسناك‌ترين درگيري ممكن در منطقه رخ نداده است. اگرچه برنامه هسته‌اي ايران ديگر جهان را (البته به استثناي ترامپ و متحدان آن در خاورميانه) نگران نمي‌كند و جاي آن نگراني‌ها را جنگ داخلي در سوريه و سرازير شدن جهادگرايان افراطي از عراق گرفته است اما همچنان چشم‌انداز حمله اسراييل به تاسيسات هسته‌اي ايراني هم وجود دارد كه مي‌تواند كل منطقه را به آشفتگي بكشاند. احتمال وجود برخي تحريك‌هاي ديگر هم وجود دارد. شايد يك حمله حزب‌الله به تلافي از سوي اسراييل و بعد هم مداخله ايران منجر شود يا شايد هم ايران و اسراييل بر سر سوريه با يكديگر درگير شوند يا شايد مساله فقط درك اشتباهي از شرايط يا اشتباه محاسباتي باشد. به هر حال، مساله اين است كه درگيري تهران و تل ‌آويو در يك درگيري تمام عيار چندان طول نمي‌كشد. در صورت بروز هر گونه درگيري، ايران مجبور خواهد شد با يكي از تواناترين ارتش‌هاي جهان مواجه شود. در اينجا به 5 اسلحه اسراييل كه ايران بايد نگران آن باشد، اشاره مي‌كنيم:

هواپيماي پنهان شونده اف- 35

اسراييل 19 فروند اف-35 خريداري كرده است كه قرار بوده، تحويل آنها در سال 2017 آغاز شود. در رابطه با اين هواپيماهاي گران‌قيمت و مناقشه‌برانگيز امريكايي دو مساله وجود دارد. اول اينكه اف-35 واقعا اسلحه قدرتمندي است يا قيمت آن نسبت به توانايي‌هايش زياد است و قابل اطمينان نيست؟

جنگنده‌هاي چندكاره اف- 15 آي

بر خلاف اف- 35 نمونه اسراييلي از جنگنده‌هاي عقاب آف- 15‌ اي جنگنده‌هايي مشهور با توانايي‌هاي قابل توجه هستند. اين جت‌ها به موشك‌هاي پيتون هوا به هوا و پوپي هوا به زمين همچنين سلاح‌هاي الكترونيكي مجهز هستند و به طور قطع توانايي مواجهه با جت‌هاي ميگ 29 اس و ميراژ و نمونه‌هاي قديمي‌تر اف- 14 و اف- 4 ايران را دارند.

موشك‌هاي جريكو 3

اگرچه اين موشك‌هاي ايران است كه در خاورميانه بيشترين توجه را به خود جلب كرده اما لازم به ذكر است كه اسراييل نيز موشك‌هاي بالستيك مختص خود را دارد. طبق گزارش‌هاي منتشر شده، موشك‌هاي 3 مرحله‌اي جريكو 3 قابليت حمل كلاهكي 2.2 تني را دارند.

زيردريايي‌هاي كلاس دلفين

اسراييل اخيرا پنجمين زيردريايي ديزلي كلاس دلفين ساخت آلمان را نيز دريافت كرده است. زيردريايي چهارم و پنجم به علاوه ششمي كه در حال ساخت است به سيستمي مجهز است كه امكان معلق ماندن آن زير آب براي زماني طولاني‌تر از زيردريايي‌هاي ديزلي قبلي را فراهم مي‌آورد.

ردياب‌هاي موشكي

اسراييل اخيرا موشك پيكان 3 را مورد آزمايش قرار داده كه با هدف تخريب موشك‌هاي بالستيك طراحي شده است. با توجه به مشكلاتي كه ايالات متحده در رديابي موفقيت‌آميز موشك‌ها داشته، مشخص نيست كه ردياب‌هاي پيكان قابليت ردگيري موشك‌هاي بالستيك ايران را داشته باشند يا خير. اما اين تنها بخشي از معادله است. درست همانند دوران جنگ سرد، در رابطه با بازدارندگي هسته‌اي هم هيچ قطعيتي وجود ندارد. ايران بدون شك مي‌تواند با شليك شمار زيادي از موشك‌ها، دفاع موشكي اسراييل را در هم بشكند اما سامانه پيكان به اين معني است كه تهران نمي‌تواند به طور قطع از شمار موشك‌هايي كه به هدف مي‌خورند، مطمئن باشد. تاثير اين مساله شايد بيشتر رواني باشد تا فيزيكي اما به هر حال قابل توجه است.

منبع: نشنال اينترست/ ترجمه: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون