• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

افشاگري الجزيره عليه بحرين

منامه با القاعده همكاري مي‌كند

شبكه الجزيره يكشنبه شب، بيست‌وسوم تير ماه از يك طرح مخفيانه درباره همكاري سازمان اطلاعات بحرين در سال 2003 با سازمان تروريستي القاعده خبر داد كه هدفش ترور رهبران معارض در اين كشور همچنين عمليات تروريستي در ايران بوده است. به گزارش فارس، الجزيره در سلسله برنامه‌هاي «ما خُفي أعظم» (آنچه پنهان است، بزرگ‌تر است) از روابط محرمانه سرويس اطلاعات بحرين با سازمان تروريستي القاعده خبر داد كه شامل «شهادت‌هاي زنده» و اسنادي متعلق به سال 2011 بود.

بر اساس اين گزارش، سازمان اطلاعات بحرين يكي از سركردگان القاعده را براي تشكيل يك هسته ترور براي از بين بردن معارضان اين كشور اجير كرده است. 3 مقام امنيتي اين كشور نيز با مجوز مستقيم «حمد بن عيسي» شاه بحرين(متحد عربستان سعودي) در اين طرح مشاركت داشته‌اند.

ليست ترور شامل رهبران سياسي معارضان بحريني و در راس آنها «عبدالوهاب حسين» بوده است. اين گزارش مي‌گويد كه شاه بحرين شخصا مداخله كرده و از عربستان سعودي خواسته است كه «محمد صالح» ليدر اين تيم ترور كه در رياض زنداني بوده، آزاد شود تا بحرين او را به خدمت بگيرد.

«محمد صالح» از سران القاعده در اين برنامه گفت: شهادت خود را ثبت مي‌كنيم تا به مثابه حفاظتي از ما در مقابل سيستم امنيت ملي بحرين باشد كه ممكن است ما را فدا كند يا به ما تهمتي بزند. نيروهاي امنيت كشور با من تماس گرفتند و گفتند كه شاه از من مي‌خواهد كه با رافضي‌ها و شيعيان مقابله و برخي سران معارضه و سرشناسان شيعه [در بحرين] را ترور كنم كه مهم‌ترين‌شان عبدالوهاب حسين [از معارضان] است.»
او در اين شهادت خود اشاره كرد كه به سران القاعده در عربستان سعودي چراغ سبز نشان داده كه سلاح وارد كنند و توضيح داد كه در پل ارتباطي ميان بحرين و رياض بازداشت شده و از او درباره انتقال سلاح سوال كرده‌اند. او افزود: بعد از آنكه در عربستان سعودي آزاد شد به بحرين بازگشت و شخص شاه از او استقبال كرده و به او وعده داده كه ستمي كه در عربستان به او شده را جبران كند.

الجزيره در ادامه مي‌گويد كه پادشاهي بحرين گروهك انصار الفرقان را نيز به خدمت گرفته است تا به جاسوسي و عمليات در داخل خاك ايران مبادرت كند. اما نيروهاي ايراني «هشام البلوشي» را در سال 2015 طي يك عمليات در جنوب شرق ايران كشتند.

الجزيره گزارش كرد كه «تحقيقات انجام شده ثابت كرد كه مقامات بحرين، هشام البلوشي ملقب به «ابو فحص» را در سال 2006 تهديد به بازداشت كرده و او را تحريك كرده‌اند كه برادرش را آزاد مي‌كنند سپس او را براي جاسوسي از گروهك جندالله و تصويربرداري از مقرهاي نظامي مهم در تهران به ايران اعزام كرده‌اند.

البلوشي در اعتراف ضبط شده در قبل از سال 2015 گفته كه دستگاه اطلاعاتي ايران ماموريت او را كشف كرده و او نيز مجبور شده كه به پاكستان فرار سپس به سفارت بحرين در اسلام‌آباد مراجعه و از آنان درخواست كند كه او را به منامه بازگردانند اما منامه كاري براي او نكرده و خودش به شيوه خودش به بحرين بازگشته است و به محض بازگشت بازداشت و براي بازجويي درباره اتفاقات رخ داده در ايران منتقل شده است.

طبق سند فاش شده در الجزيره، بحرين، البلوشي را كه رهبر گروهك انصار الفرقان بوده براي جاسوسي و اجراي عمليات در داخل ايران به خدمت گرفته اما بعد از بازگشت از پاكستان دو سال طرد شده و سرانجام ايران موفق شده در سال 2015 در عملياتي ويژه در جنوب غرب ايران، او را از پاي درآورد.

انصار الفرقان سال 2013 تاسيس شد كه نتيجه ادغام گروهك «انصار ايران» و «حزب الفرقان» بود. وزارت اطلاعات ايران نيز در ارديبهشت 1394 اعلام كرده بود كه هشام عزيزي معروف به ابوحفص البلوشي، فرمانده گروه انصار الفرقان و دو نفر از همراهانش در استان سيستان و بلوچستان كشته شدند.همين گروهك، مسووليت عمليات تروريستي با خودروي بمب‌گذاري شده در چابهار در ششم دسامبر 2018 (اواخر پاييز 97) كه ده‌ها شهيد و مجروح بر جاي گذاشت را بر عهده گرفت.

واكنش بحرين

وزير خارجه بحرين در واكنش به انتشار گزارش شبكه الجزيره در خصوص همكاري دولت بحرين با گروه تروريستي القاعده، اين گزارش را «دروغ آشكار» دانست. در خبر منتشر شده، اشاره‌اي به اينكه او در كجا و از چه طريق موضع خود را اعلام كرده،
نشده است.

به نوشته خبرگزاري رسمي بحرين، او برنامه «ما خُفي أعظم» كه از سوي شبكه الجزيره پخش شده را توطئه‌اي عليه امنيت و ثبات منطقه خواند و قطر را يك كشور «قانون شكن» توصيف كرد. وزير خارجه بحرين افزود:«جاي هيچ شكي نيست كه اين كشور شديدترين خطر را براي شوراي همكاري دارد و تلاش دارد، فتنه‌انگيزي كرده و وحدت ميان مردمانش را از بين ببرد و كشورهاي شوراي همكاري بايد با اينگونه اقدامات خصمانه برخورد كنند و مقابل اقدامات غيرمسوولانه قطر بايستند.»

شبكه الجزيره يكشنبه شب از يك طرح مخفيانه درباره همكاري سازمان اطلاعات بحرين در سال ۲۰۰۳ با سازمان تروريستي القاعده خبر داد كه هدفش ترور رهبران معارض در اين كشور همچنين عمليات تروريستي در ايران بوده است.

بحران ميان قطر و 4 كشور عربستان، بحرين، امارات و مصر از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) آغاز شده و از آن تاريخ به بعد كشورهاي ياد شده، دوحه را در محاصره قرار داده‌ و روابط خود را با آن قطع كرده‌اند.

وزير خارجه بحرين پيش از اين در ۱۲ ارديبهشت گذشته در خصوص چشم‌انداز حل بحران با قطر گفته بود كه توپ در زمين قطر است و ادعا كرد كشورهاي محور سعودي، گام‌هاي خود را پيش از اين براي تنش‌زدايي برداشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون