• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

با ظاهر آدم‌ها شوخي نكنيم حتي اگر امين حيايي باشيم و در عصر جديد

ويديويي از برنامه عصر جديد در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود كه در آن امين حيايي با رنگ پوست يكي از شركت‌كننده‌ها شوخي مي‌كند. اين شوخي بسياري از بيننده‌ها و كاربران فضاي مجازي را به عكس‌العمل
وا داشته. كاربران توييتر فارسي هم با داغ كردن هشتگ «امين حيايي» ناراحتي خود را از اين شوخي نه چندان بجا اعلام كردند. آنچه مي‌خوانيد منتخبي از اين توييت‌هاست:

«اگر اين شوخي به جاي رسانه ملي در يك رسانه بين‌المللي انجام شده بود، قطعا برخوردهاي جدي با آن صورت مي‌گرفت. اما از آنجا كه جناب فروغي مشغول قلع و قمع كردن عادل فردوسي‌پور و امثال او هستند، قطعا فرصتي براي واكنش به اين رفتارها ندارد»، «چه حرف بدي مي‌زنه امين حيايي! ملت هم غش‌غش مي‌خندن! و بدتر از اون صداوسيما كه اين بخش رو پخش كرده»، «ولي جدي باشيم؛ شوخي با ظاهر فيزيكي آدم‌ها، كار نادرستي است؛ از اون نادرست‌تر، حكم دادن درباره‌ شخصيت و عقايدشون، بر مبناي تحليل ظاهرشونه»، «مشكل فقط آقاي امين حيايي و جمله‌اش نيست. مشكل تماشاچي‌هايي هستن كه خوششون مياد و دست مي‌زنن و مي‌خندن. مشكل كامنت‌هاييه از كاربراني كه معتقدن اين فقط يه شوخي بامزه بود؛ مشكل فرهنگيه»، «اين رو بنويسيم بزنيم روي در يخچال: با ظاهر و شكل و قيافه و اندام آدم‌ها شوخي نكنيم»، «ويديويي از امين حيايي در برنامه استعداديابي لوس و تقليدي عصر جديد ديدم كه به درجه‌اي از ابتذال رسيده كه زبان از بيانش قاصره. كاش صدا و سيما را در و پيكري بود»، «خيلي رفتارهاي نژادپرستانه، آزارهاي جنسي، توهين‌ها و... به اسم شوخي انجام ميشه. ظاهر شوخي بودنش، از نادرست بودنش كم نمي‌كنه. توهين شاخ و دم نداره. شوخي با رنگ پوست، اون هم در رسانه ملي از زبان يك بازيگر، معني خوبي ندارد»، «اگر صداوسيما ضابطه داشته و اگر جامعه مدني و نهادهاي مدني قدرت داشتند كه همين امشب امين حيايي براي اون جمله زشت بايد عذرخواهي مي‌كرد و توبيخ مي‌شد و حضورش در برنامه صدا و سيما لغو مي‌شد. اما فعلا هيچ يك را نداريم و فقط مي‌توانيم از شبكه‌هاي اجتماعي حداقل اعتراض‌مان را بيان كنيم»، «يك عادت بدي كه بعضي‌ها دارند از همون اول به بچه‌هاشون به جاي اينكه بگن كثيف شدي ميگن سياه شدي و از اول اينجوري جا ميندازن كه رنگ پوست سفيد تميزه و اين شوخي امين حيايي از اون دست عادت‌هاي زشت بود»، «شرم‌آور هست اين ‌صراحت و اين و خنده حضار»، «شوخي اهانت‌آميز امين حيايي با شركت‌كننده بلوچستاني عصر جديد. امين حيايي به رنگ پوست تيره يكي تو عصر جديد تيكه مي‌اندازد [پسره ميگه حموم بودم تو حموم گير كردم، امين حيايي گفت آنقدر خودت رو مي‌شستي سفيد شي؟! اين اتفاق اگر در جايي ديگه افتاده بود كل شبكه رو تعليق مي‌كردند»، «موافق سانسور نيستم و هر كسي بايد تبعات اجتماعي سخن و رفتار خود را بپذيرد و ملت حق دارد بدون مميزي آنچه مي‌خواهد ببيند. اما اگر قرار است چيزي را صداوسيما سانسور كند، شايد اين ويديو است نه پخش زنده»، «بار اول به اين پسر بلوچه با ترحم گفتن: تا حالا اومدي تهران؟ امشبم گفتن: تا سفيد نشدي از حمام نيا بيرون»، «باز هم شوخي با رنگ پوست يا ما خيلي بي‌نمكيم...»، «اينكه امين حيايي اين حرف‌رو مي‌زنه يه طرف. اما اينكه برنامه نه تنها «زنده» نيست، بلكه بازپخشه و تدوينگر صدا و سيما اين قسمت رو حذف نكرده يه طرف ديگه» و «تو مترو بودم بهش گفتم بيا بشين گفت وقتي مي‌شينم بعضيا ميگن خيلي چاقي جاي دو نفر و گرفتي منم ديگه نمي‌شينم، خواهش مي‌كنم مراقب حرف زدنامون باشيم...ممكنه با حرفاي به ظاهر شوخي‌مون دل كسي رو بشكونيم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون