• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4416 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۶ تير

از پوستر بازيگر بزرگ ايران تا انتخاب نقش‌آفرين الويس پريسلي

استاد طاهر يارويسي درگذشت

رونمايي از پوستر داود رشيدي

پوستر زادروز زنده‌ياد داود رشيدي همزمان با ۲۵ تير و در سالروز ۸۶ سالگي اين هنرمند فقيد منتشر شد. ۲۵ تيرماه سالروز تولد داود رشيدي يكي از بازيگران قديمي سينما و تئاتر است كه سه سال پيش چشم از جهان فروبست. پس از درگذشت اين هنرمند هر سال نشان داود رشيدي از سوي خانواده او به چند هنرمند منتخب در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري اهدا مي‌شود كه امسال نيز براي سومين بار، نشان داود رشيدي در ۷ شهريور و در سالن عباس كيارستمي بنياد سينمايي فارابي اهدا خواهد شد. به همين مناسبت پوستري براي زادروز اين بازيگر توسط رامين رستمي طراحي شده است.

 

افتتاح موزه نجيب محفوظ در مصر

پس از گذشت ۱۳ سال از درگذشت نجيب محفوظ، نويسنده نامدار مصري، موزه‌اي به مناسبت گراميداشت اين نويسنده در شهر قاهره ‌افتتاح شد. اين موزه كه «موزه نجيب محفوظ و مركز خلاقيت» نام دارد در حقيقت متعلقات كتابخانه شخصي محفوظ‌، اولين نويسنده عرب برنده جايزه نوبل ادبيات را در خود جاي داده است. برنامه افتتاح اين موزه كه در حقيقت يك خانه بازسازي‌شده متعلق به سال ۱۷۷۴ است سال‌ها پيش مطرح شده بود، اما مشكلات مالي و ديگر شرايط خاص مانع آن شده بود. اين ساختمان دوطبقه در نزديكي منطقه‌اي قرار دارد كه ‌محفوظ در آن به دنيا آمده بود و الهام‌بخش بسياري از داستان‌ها و شخصيت‌هاي اين نويسنده بود. اين موزه در كنار نمايش برخي متعلقات شخصي و يادداشت‌هاي اين نويسنده، سالني بزرگ از تمامي آثار محفوظ را كه شامل ويرايش‌هاي قديمي و جديد مي‌شوند، چند سالن سمينار، يك كتابخانه شخصي و يك كتابخانه شامل تحقيقات و مطالعات انجام ‌شده روي آثار محفوظ در خود جاي داده است. محفوظ در سال ۱۹۸۸ موفق به كسب جايزه نوبل ادبيات شد و در سال‌هاي ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ «سه‌گانه قاهره» را نوشت.

نوازنده پيشكسوت موسيقي مقامي درگذشت

استاد طاهر يارويسي از نوازندگان پيشكسوت موسيقي مقامي كرمانشاه ظهر روز سه‌شنبه ۲۵ تير ماه بر اثر عارضه قلبي در بيمارستان بيستون ‌دار فاني را وداع گفت. استاد طاهر يارويسي از نوازندگان و سازندگان مطرح تنبور بود كه سال ۱۳۱۹ در شهر گهواره شهرستان دالاهو از توابع استان كرمانشاه به دنيا آمد. مرحوم يارويسي نواختن تنبور را از ۱۰سالگي شروع كرد و از همان سنين اوليه مشغول فراگيري آواهاي مقامي اين ساز نزد استاد چنگيز فرماني شد. اولين و تاثيرگذارترين استاد او، سيد ولي حسيني است كه از نوادر نوازندگان عصر خود بود. استاد بيرخان (لالوبيرخان) از اساتيد بنام منطقه زرده دالاهو نيز از جمله استادان او بوده ‌است. يارويسي هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگيز فرماني فراگرفته و شاگردان بسياري در تهران، كرمانشاهان و منطقه گوران در محضر ايشان مشغول به فراگيري تنبور شده‌اند. يارويسي زندگي خود را وقف خوانندگي و نوازندگي مقام‌هاي تنبور كرده و يكي ازمهم‌ترين مراجع موسيقي مقامي تنبور
محسوب مي‌شود.

 

بازيگري براي ايفاي نقش الويس پريسلي

پس از جست‌وجويي گسترده و مطرح شدن نام بازيگراني چون هري استايل و انسل الگورت، سرانجام باز لورمن، كارگردان استراليايي، بازيگر نقش سلطان راك‌اند رول خود را پيدا كرد و آستين باتلر را هنرپيشه منتخبش معرفي كرد. فيلم زندگينامه‌ الويس بر دوران جواني و چگونگي ظهور پريسلي تمركز دارد و به‌ويژه به رابطه‌اش با پاركر مي‌پردازد. قرار است تام هنكس نيز نقش تام پاركر را كه مديريت و كنترل هر جنبه از زندگي الويس را در اختيار داشت، بازي كند. اين درام ۲۰ سال از زندگي الويس پريسلي را كه در آن به شهرتي بي‌نظير دست يافت و در دوراني كه چشم‌انداز فرهنگي امريكا در حال توسعه و در عين حال دوران از دست رفتن معصوميت در امريكا بود، تصوير مي‌كند. لورمن در بيانيه‌اي گفته است؛ پيدا كردن بازيگري كه مشخصات فيزيكي و قدرت صداي الويس را داشته باشد، برايش مهم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون