• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4416 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۶ تير

‎بالاخره معاون سازمان سينمايي فيلم كاناپه را ديده يا نديده؟

ضد و نقيض‌هاي آقاي داروغه‌زاده

تينا جلالي

 

 

روز گذشته ابراهيم داروغه‌زاده دبير سي‌وهشتمين جشنواره ملي فيلم فجر و معاون سابق سازمان سينمايي طي مصاحبه تفصيلي با ايسنا ضمن پرداخت به مسائل مختلف سينما از جمله كمتر شدن نقش دولت‌ها در نظارت محتوايي و حمايت مالي در حوزه سينما، از چگونگي رفع توقيف فيلم‌ها در زمان مديريتش صحبت كرد و در اين ميان به فيلم جديد كيانوش عياري هم اشاره داشت؛ «فيلم «كاناپه» را نديده‌ام يعني نه من ديده‌ام، نه شوراي پروانه نمايش و نه حتي شوراي پروانه نمايش قبلي. فقط يادم هست مصاحبه‌اي از آقاي عياري خواندم كه فيلم با مجوز آقايان جنتي و ايوبي توليد شده است. البته اين را هم بگويم كه هيچ وقت مراجعه‌اي براي دريافت پروانه نمايش اين فيلم نشده است.»

اين مطلب را همين‌جا نگه داريد و حالا با هم به مصاحبه سال گذشته داروغه‌زاده كه با مهر انجام داده بود، رجوع مي‌كنيم؛ ابراهيم داروغه‌زاده معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي در بخشي از گفت‌وگوي خود با مهر، درباره اكران فيلم كيانوش عياري گفت: «كاناپه» هم به دليل مساله حجاب اساسا امكان اكران ندارد و پرونده نمايش آن منتفي است.

اين مساله به آقاي عياري هم اعلام شده است. اما پرسش و شبهه‌اي كه در ميان مصاحبه‌هاي داروغه‌زاده به وجود مي‌آيد تناقضي است كه در لابه‌لاي صحبت‌هاي او وجود دارد.

اظهارنظرهاي مختلف پيرامون منتفي شدن اكران فيلم كاناپه در آن مقطع زماني (25 مهر 1397) و ديده نشدن اين فيلم حتي توسط شوراي پروانه نمايش قبلي (25 تير 1398) بر چه اساسي استوار بوده است؟ اين اواخر شنيده و ديده بوديم كه برخي منتقدهاي سينمايي در حالي كه فيلمي را نديده‌اند آن را به چالش بكشند و راجع به فيلم نقد بنويسند اما آيا معاون سازمان سينمايي هم‌ چنين اجازه‌اي دارد؟ آيا او مي‌تواند در مورد فيلمي كه هيچ‌وقت مراجعه‌اي براي دريافت پروانه نمايش آن صورت نگرفته است و حتي خودش به‌شخصه فيلم را نديده و فيلم در جشنواره فجر هم فرصت نمايش پيدا نكرده، راي قاطعي بر منتفي بودن اكران فيلم صادر كند و دست رد بر سينه فيلمساز بزند؟

شگفتي صحبت‌هاي داروغه‌زاده آنجا بيشتر مي‌شود كه معاون سازمان سينمايي در همين مصاحبه مي‌گويد: «فقط يادم هست مصاحبه‌اي از آقاي عياري خواندم كه فيلم با مجوز آقايان جنتي و ايوبي توليد شده است.» مي‌پذيريم كه داروغه‌زاده هنگام ساخته شدن فيلم «كاناپه» مسووليتي در وزارت ارشاد نداشته و در جريان روند توليد اين فيلم خاص قرار نداشته اما آيا بعد از عهده‌دار شدن مسووليت خود از مناسبات و چگونگي ساخته شدن فيلم‌ها در وزارت ارشاد هم بي‌اطلاع بوده است؟ آيا پذيرفتني است كه وقتي ابراهيم داروغه‌زاده و محمدمهدي حيدريان قرار بوده پرونده فيلم‌هاي توقيفي را رسيدگي كنند در مورد فيلم‌هاي توقيفي هيچ مطالعه‌اي نكرده باشند؟ به هر حال اينها سوالاتي است كه بدون پاسخ باقي مانده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون