• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

«اعتماد» از آخرين وضعيت برگزاري انتخابات شوراياري‌هاي پايتخت گزارش مي‌دهد

رقابتي‌ترين انتخابات ايران در 352 محله تهران

ميثم سعادت

 

 

هفته آينده انتخابات شوراياري در تهران برگزار مي‌شود. 22 منطقه شهرداري تهران، انتخابات شوراياري را در 352 محله برگزار مي‌كنند و حدود 11 هزار نفر (از 12 هزار نامزد اوليه) در اين انتخابات رقابت خواهند كرد. هنوز ليست نهايي نامزدهاي انتخابات شوراياري مشخص نشده است. صلاحيت نامزدها تا آخرين ساعت و ثانيه‌ها ادامه دارد. افرادي كه صلاحيت آنان براي انتخابات تاييد نشده است، عموما يا مدرك تحصيلي ديپلم ندارند يا نتوانسته‌اند سكونت خود را در محله‌اي كه از آن نامزد شده‌اند، ثابت كنند.

 

سياسي‌بازها

اما انتخابات شوراياري مثل هر انتخابات ديگري، يك وجهه سياسي دارد. اين انتخابات هم محل حضور و قدرت‌نمايي
2 جريان اصلي سياسي كشور است.

اصولگرايان، در دوره گذشته سيطره كاملي به شوراياري‌ها داشتند. سردار طلايي، حمايت ويژه‌اي از شوراياران داشت و بسياري از شوراياران نيز در صف حاميان قاليباف قرار داشتند. نتيجه آن حمايت همين شد كه در انتخابات 92 و 96 چند ليست فرعي از شوراياران به عنوان ياران قاليباف در انتخابات شوراي شهر شركت كنند. شوراياري‌هاي فعلي البته با شوراي شهر اصلاح‌طلب تهران نيز ارتباط نزديكي برقرار نكرده است، چون بسياري از امكانات ويژه آنان كه در دوران طلايي به شوراياران تعلق مي‌گرفت، در شوراي جديد قطع شد. ديگر نه از طرح ترافيك خبري است، و نه از سفر كربلا و مشهد و همين شوراياران را از سيستم جديد نااميد كرده است.

 

اتحاد ملت

با اين حال اين دوره ياران طلايي مشكل بزرگي براي حضور دوباره در شوراياري دارند. سردار طلايي در چند روز گذشته انتقادات تندي به روند برگزاري انتخابات مطرح كرده و گفته است كه نامزدهاي نزديك به حزب اتحاد ملت، در انتخابات شوراياري حضور جدي دارند: «در اين دوره همه افراد قديمي و كارآمد ردصلاحيت شده‌اند و اين موارد نشان مي‌دهد، اراده‌اي در كار است كه انتخابات به‌گونه‌اي برگزار شود تا نظرات عده‌اي خاص تامين شود. براي انتخابات شوراياري‌هاي اين دوره استقبال چشمگيري صورت نگرفت و اين درحالي است كه 27درصد از ثبت‌نام‌كنندگان از شوراياران قديمي و 50درصد ثبت‌نام‌كنندگان كاركنان شهرداري و خانواده آنها هستند، يعني بعد از اينكه استقبالي ازسوي مردم وجود نداشت، شهرداري ابلاغ كرد كه كاركنان نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند كه اين موضوع بسيار قابل‌تامل است.» طلايي همچنين با بيان اينكه «حدود 20درصد شركت‌كنندگان نيز از حزب اتحاد ملت هستند»، به «تسنيم» گفته است: «در چند سال گذشته جريان اصلاح‌طلب به محلات دسترسي نداشتند اما در حال حاضر در حال مهره‌چيني هستند و اين جاي نگراني دارد؛ چراكه آنها به مشاركت مردم اعتقادي ندارند.» اين فعال سياسي اصولگرا همچنين معتقد است: «حرف و حديث‌هايي درباره شيوه برگزاري مطرح است و حتي گفته مي‌شود كه آنها مي‌خواهند با چيدمان نيروها براي انتخابات بعدي آماده شوند و بيشتر فعاليت‌ها سياسي است و جالب است كه حزب اتحاد ملت هدايت‌كننده شوراياري‌هاست. آنها از نهاد عمومي مانند شورا مي‌خواهند به عنوان ابزار سياسي استفاده كنند.»

سردار طلايي كه اين روزها، بار ديگر نامش در رسانه‌ها مطرح شده، البته در اين آمار كمي اغراق كرده است. با اين حال بعضي اعضا و هواداران حزب اتحاد ملت در انتخابات شوراياري‌ها شركت كرده‌اند. البته پيش از اين هم بعضي اعضاي شناخته ‌شده اين حزب مثل زهره مجردي، همسر محسن ميردامادي و حسين خسرونژاد سابقه عضويت در شوراياري مناطق مختلف را داشته‌اند. اين دوره اما اين حزب با پشتوانه‌اي قوي‌تر در انتخابات شركت كرده است.

البته مشخص نيست استناد طلايي درباره ردصلاحيت گسترده به چه منبع و مستندي است. اصلاح‌طلبان فعلي حاضر در شوراي شهر، معتقدند به جز زيرديپلم‌ها، كسي ردصلاحيت نشده است و درصد اين افراد هم قابل‌توجه نيست. طلايي اما دو هفته پيش هم گفته بود كه اصلاح‌طلبان قصد دارند انتخابات را در مساجد برگزار نكنند و سراغ مدارس براي برگزاري انتخابات بروند.

 

آخرين تير

با نزديك شدن زمان برگزاري اين انتخابات، اصولگرايان آخرين تير خود را نيز شليك كردند تا با استناد به نامه سازمان بازرسي، انتخابات شوراياري را لغو كنند. پرويز سروري و طلايي هم در دفاع از اين مصوبه مصاحبه‌هايي انجام دادند. هر چند خبر مي‌رسد كه فشردگي كارها باعث شده تا چهره‌هاي اصلي برگزاري انتخابات، فعلا به دنبال پاسخگويي نباشند اما پيروز حناچي، شهردار پايتخت روز گذشته و در حاشيه جلسه هيات دولت گفته است كه انتخابات برگزار خواهد شد. او در پاسخ به پرسشي درمورد غيرقانوني اعلام شدن اين انتخابات از جانب سازمان بازرسي نيز گفته است: «مرجع قانوني معاونت حقوقي رياست‌جمهوري و رييس‌جمهور است. در مجلس هم رييس مجلس است.» مرتضي الويري عضو شوراي شهر تهران و رييس شوراي عالي استان‌ها نيز درباره انتخابات شوراياري گفته است: «برگزاري انتخابات شوراياري‌ها يك موضوع مسبوق به سابقه است؛ شوراي اسلامي شهر تهران براي نخستين‌بار اين انتخابات را برگزار نمي‌كند، بلكه اين انتخابات در 4 دوره گذشته برگزار شده و در اين دوره هم بودجه‌اي كه براي شوراياري درنظر گرفته‌ايم، مورد تاييد فرمانداري قرار گرفته است.» او مي‌گويد: «براي برگزاري اين انتخابات مصوبه هيات‌وزيران را داريم و شوراي عالي استان‌ها به موجب بند 7 ماده 80 قانون شوراها، شيوه‌نامه‌اي را در زمينه برگزاري انتخابات شوراياري در كلان‌شهرها تصويب كرده كه براي طي مراحل به كارگروهي منتقل شده است. باتوجه به اين اقدامات، انتخاباتي كه قرار است برگزار شود، قانوني است و اگر اشكالي وجود داشت دستگاه‌هاي اجرايي يا نظارتي ذي‌ربط به ما يادآوري مي‌كردند.»

انتخابات شوراياري هم نامزد ارمني دارد، هم اهل ‌سنت و هم پيش‌نماز مسجد، هم كرواتي و هم فرمانده بسيج، هم چادري و خانم جلسه‌اي و هم زنان مانتويي با لباس‌هاي رنگارنگ. رنگ‌هاي رنگين‌كماني كه تهران را تشكيل مي‌دهند و هر چند شوراياران اختيارات محدودي دارند، اما مي‌توان اميدوار بود كه يكي از آزادترين انتخابات جمهوري اسلامي در شوراياري‌هاي دوره چهارم شكل گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون