• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

مجلس نمايندگان امريكا تصويب كرد

تاييد نژادپرستي ترامپ

ميثم سليماني

شايد روزي مي‌توانستيم امريكا را نمادي از تساهل، تسامح و مدارا ميان احزاب بدانيم. دوره‌اي كه بر سر اصولي مشخص هر دو حزب كنار هم قرار مي‌گرفتند، اما اكنون اولويت هر دو حزب امريكا و به‌خصوص جمهوريخواهان حفظ موقعيت و قدرت در امريكاست. آنها به هر قيمت ممكن قصد دارند تا رييس‌جمهور را در كاخ سفيد حفظ كنند، تنها مهم اين است كه رييس‌جمهور جمهوريخواه باشد و ديگر تفاوتي نمي‌كند كه رييس‌جمهور دونالد ترامپ باشد يا رونالد ريگان؛ وابستگي حزبي از همه ‌چيز مهم‌تر شده است. حالا دونالد ترامپ هر كاري كه بخواهد مي‌تواند انجام دهد بدون اينكه نگران باشد ديگران به چه چيزي فكر مي‌كنند، زيرا مي‌داند حمايت هم‌حزبي‌هاي خود را دراختيار دارد و آنها نمي‌خواهند مخالفتي با او انجام دهند. حالا او مي‌خواهد به نمايندگان مجلس توهين كند يا اينكه اقدامات نامتعارف در عرصه داخلي و سياست خارجي انجام دهد. اكنون شرايط باعث شده كه شكاف در امريكا هر روز بيشتر شود. به نظر مي‌رسد جامعه‌اي نژادپرست و نگران از سيطره رنگين‌پوستان بر امريكا پشت سر ترامپ قرار گرفته و جامعه رنگين‌پوست و ضدنژادپرستي سفيد پشت سر دموكرات‌ها ايستاده است.

واقعيت آن است كه اگر در دهه 70 يا 80 ميلادي در امريكا بوديم، اگر رييس‌جمهوري در امريكا اين‌چنين عليه نمايندگان كنگره موضع‌گيري مي‌كرد با موضع سخت هر دو حزب مواجه مي‌شد و قطعا از كار خود عذرخواهي مي‌كرد، اما در حال حاضر نه‌تنها اين اتفاق رخ نمي‌دهد بلكه هم‌حزبي‌هاي رييس‌جمهور پشت سر او قرار مي‌گيرند و از الفاظ نژادپرستانه او حمايت مي‌كنند.

اما در طرف مقابل حزب دموكرات كه اكنون كنترل مجلس نمايندگان را دراختيار دارد، تبديل به آخرين سنگر مقابله با نژادپرستي و افراط‌گرايي دونالد ترامپ شده است. از همين رو سه‌شنبه شب اعضاي مجلس نمايندگان قطعنامه‌اي را صادر كردند كه طي آن دونالد ترامپ را رسما به استفاده از زبان نژادپرستانه محكوم كردند. اين قطعنامه با 240 راي در برابر 187 راي به تصويب رسيد. در اين راي‌گيري 4 نماينده جمهوريخواه به همراه يك نماينده مستقل با دموكرات‌ها همراهي كردند.

دونالد ترامپ طي روزهاي اخير به 4 نماينده زن رنگين‌پوست كنگره گفت كه به خانه‌هاي خود بازگرديد و به آنها كمك كنيد. اما پيش از تصويب اين قطعنامه اعضاي مختلف كنگره از جمله تعدادي از قانونگذاران جمهوريخواه سخنان رييس‌جمهور را براي استفاده از الفاظ نژادپرستانه مورد انتقاد قرار دادند، اما دونالد ترامپ در پاسخ به اين موضوع گفت: نمي‌توانيد تصور كنيد كه من حتي يك استخوان نژادپرست در بدنم ندارم. البته حضور 4 نماينده حزب جمهوريخواه و يك نماينده مستقل كه در ماه مه‌ گذشته رسما حزب جمهوريخواه را به‌دليل سياست‌هاي ترامپ ترك كرده بود و با دموكرات‌ها همراهي كرده و اين قطعنامه را تبديل به يك محكوميت فراحزبي كردند تا تاثير آن بيشتر شود.

 

رييس‌جمهور نژادپرست نيست

اما با وجود اين ميچ مك كانل رهبر اكثريت سناي امريكا عنوان كرد كه رييس‌جمهور ترامپ نژادپرست نيست. او روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: من فكر مي‌كنم كه موضع‌گيري‌هاي سياسي در هر دو سر طيف سياسي بسيار تند شده است. او در ادامه گفت، همه ما يعني رييس‌جمهور، رييس مجلس و اعضاي مجلس نمايندگان، اين مسووليت را داريم كه سطح گفتمان خود را بالا ببريم. همه ما مي‌دانيم كه سياست يك نوع تمرين ارتباطي است و بايد سطح تنش در اين سخنان مديريت شود.

مك كانل گفت، من فكر مي‌كنم كه همه بايد سطح لفاظي‌هاي خود را كاهش دهند. ما اين نمونه را در سراسر طيف‌هاي ايدئولوژيك كشور شاهد هستيم. او در پاسخ به خبرنگار CBS گفت: رييس‌جمهور نژادپرست نيست و من فكر مي‌كنم اين نوع رويكردها براي كشور خوب نيست. اما اين موضوع تنها مختص رييس‌جمهور نيست بلكه همه طيف‌ها را در بر مي‌گيرد.

 

نژادپرست مادرزاد

اما يو اس‌اي‌تودي به موضوع جالبي پرداخته تا ثابت كند شخص دونالد ترامپ فردي نژادپرست است. پاول برندسون كه اين مقاله را نوشته است، مي‌گويد وقتي درخصوص نژادپرست نبودن دونالد ترامپ صحبت مي‌كنيم، بايد بگوييم مگر در شرايط حضور در جزيره متروك بتوان اين موضوع را متصور بود. برندسون مي‌گويد كه من ترامپ را از نزديك ديدم و او نژادپرست‌ترين فردي است كه تاكنون ملاقات كرده‌ام. خانواده ترامپ از اكتبر سال 1973 به‌دليل جلوگيري از ورود سياه‌پوستان به ساختمان‌هاي آپارتماني خود محكوم شدند و مي‌توان گفت كه دونالد ترامپ يك نژادپرست مادرزادي است. او در سال 1997 گفته بود كه تنبلي در ميان سياه‌پوستان از صفات برجسته آنهاست. او حتي در دوره رياست‌جمهوري گفت همه در هاييتي ايدز دارند و برخي كشورها را به چاه مستراح تشبيه كرد.

 

نگراني از افزايش محبوبيت ترامپ

اما تصويب قطعنامه‌هاي اينچنيني مشخص نيست تا چه حد مي‌تواند بر محبوبيت دونالد ترامپ تاثير بگذارد. اما واقعيت آن است كه حمايت طبقه اصلي حاميان او را پشت‌سر خود محكم‌تر از گذشته مي‌كند. در امريكا طبقه راست افراطي اصلي‌ترين راي‌دهندگان به دونالد ترامپ شناخته مي‌شوند و اين اتفاقات مي‌تواند بيش از گذشته ترامپ را براي آنها محبوب كند. براي بسياري از جمهوري‌خواهان كه اين نگراني براي آنها اهميت دارد كه شايد كشور دراختيار رنگين‌پوستان قرار گيرد نيز پشت سر ترامپ قرار مي‌گيرند و اين مي‌تواند پايه راي‌دهندگان دونالد ترامپ را قوي‌تر از گذشته كند. هر چند دموكرات‌ها با تاكتيك منسجمي قصد دارند كه در برابر دونالد ترامپ قرار گيرند اما اين نوع اقدامات مي‌تواند نتيجه عكس در پي داشته باشد. دونالد ترامپ به خوبي مي‌داند كه اگر مي‌خواهد پيروز انتخابات 2020 شود، ابتدا بايد پايه راي‌دهندگان خود را مستحكم‌تر از هر زمان ديگري كند. او حتي توهين‌هاي هدفمند عليه برخي افراد انجام مي‌دهد تا يك ترس در دل افرادي ايجاد كند كه نسبت به حمايت از ترامپ ترديد دارند. اما در طرف مقابل نبايد دموكرات‌ها سفيدپوست‌هاي مردد را از خود نگران كنند كه ممكن است كشور دراختيار رنگين‌پوستان قرار گيرد. شكاف نژادي كه تا حد زيادي مديون دونالد ترامپ است در حال ثمره دادن است تا ترامپ بتواند از دل آن پيروز انتخابات 2020 باشد و دموكرات‌ها نبايد وارد بازي شوند كه ترامپ براي آنها طراحي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون