• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

رييس جديد كميسيون اروپا بر استمرار «منش اروپايي» تاكيد كرد

اولين زن در صدر اروپا

شهاب شهسواري

 

 

اورسلا فون‌درلاين به عنوان رييس كميسيون اروپايي انتخاب شد تا اولين زني باشد كه از زمان تشكيل اتحاديه اروپا به اين مقام مي‌رسد. فون‌درلاين در سخنراني خود در پارلمان اروپا تاكيد كرد كه مشكلات جاري اروپا از جمله چنددستگي و اختلافات را «به روش اروپايي» حل و فصل خواهد كرد و مسير «چندجانبه‌گرايي، انصاف و نظم مبتني بر قانون» را به جاي «اقتدارگرايي و خريد نفوذ» انتخاب خواهد كرد. سبزها، اصلي‌ترين فراكسيون پارلمان اروپا بود كه با نامزدي فون‌درلاين مخالفت كرد، هر چند كه اين سياستمدار آلماني با اصلاح برنامه خود و گنجاندن امتيازهاي بيشتر محيط‌زيستي، تلاش كرد تا نظر سبزها و سوسياليست‌هاي اروپايي را به خود جلب كند. او نهايتا با 52 درصد آراي پارلمان موفق به كسب راي اعتماد شد.

فون‌درلاين كه بعد از مذاكرات فشرده و اختلاف نظرها ميان آلمان و فرانسه براي انتخاب رييس كميسيون اروپايي به پارلمان اروپا معرفي شده ‌بود، به سختي موفق شد با اختلافي ناچيز راي اعتماد پارلمان اروپايي را كسب كند تا مديريت سازمان عريض و طويل اروپا را در اختيار بگيرد. فون‌درلاين قرار است مديريت 32 هزار كارمند كميسيون اروپايي در بروكسل را در اختيار داشته‌ باشد و تصميم‌هايش سرنوشت 500 ميليون شهروند كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را تحت تاثير قرار خواهد داد. فون‌درلاين در راي‌گيري سه‌شنبه شب پارلمان اروپا، فقط 9 راي بيشتر از تعداد آراي لازم براي تاييدش به عنوان رييس كميسيون دريافت كرد و در حالي كه 327 نماينده پارلمان اروپايي با انتخاب او مخالف بودند با 383 راي موفق به كسب راي اعتماد شد. ائتلاف سبزهاي پارلمان اروپا با انتخاب او به عنوان رييس كميسيون مخالف بودند و او را نماينده وضعيت موجود معرفي مي‌كردند. در برابر ائتلاف ليبرال‌ها و سوسياليست‌هاي پارلمان كه در قالب فراكسيون «نوسازي اروپا» فعاليت مي‌كنند در كنار احزاب محافظه‌كار از او حمايت كردند. صبح سه‌شنبه و پيش از انجام راي‌گيري در پارلمان اروپا، فون‌درلاين براي جلب نظر گروه‌هاي ليبرال و چپ‌گرا و همچنين كاهش انتقاد سبزها، برنامه‌هاي آب و هوايي و اقليمي خود را بهبود بخشيد.

برنامه‌هاي فون‌درلاين

فون‌درلاين از مهرماه امسال رسما كار خود را به عنوان رييس كميسيون اروپايي آغاز مي‌كند و جانشين ژان كلود يونكر لوكزامبورگي مي‌شود كه به مدت پنج سال اين مقام را در اختيار داشت. فون‌درلاين براي كسب حمايت ليبرال‌ها و سوسياليست‌هاي اروپايي، مساله تغييرات آب و هوايي را به يكي از دستوركارهاي اصلي خود تبديل و تاكيد كرد برنامه‌اي براي تبديل اروپا به نخستين «قاره بي‌طرف اقليمي» تا سال 2050 تهيه خواهد كرد. در 100 روز اول كار خود يك «طرح سبز» براي اروپا ارايه خواهد داد و بخشي از بانك ‌سرمايه‌گذاري اروپا را به بانك اقليم تبديل خواهد كرد و ماليات بر مرزهاي كربن وضع مي‌كند. فون‌درلاين همچنين وعده داد كه حاكميت قانون را در اتحاديه اروپا تقويت كند، كمپاني‌هاي فناوري امريكايي را كه در اروپا ماليات پاييني پرداخت مي‌كنند، هدف قرار دهد و مقررات اروپا براي حل مساله پناه‌جويان اصلاح كند.

رييس منتخب كميسيون اروپايي در سخنراني خود در جلسه راي اعتماد همچنين به صورت تلويحي از چين و امريكا، دو ابرقدرت اقتصادي جهان انتقاد كرد و تاكيد كرد كه مسير اروپا در راستاي اين دو ابرقدرت قرار ندارد. فون‌درلاين با انتقاد از طرح «يك كمربند يك جاده» رييس‌جمهور چين و جنگ‌هاي تجاري رييس‌جمهور امريكا گفت: «گروهي به رژيم‌هاي اقتدارگرا روي آورده‌اند، گروهي نفوذ جهاني را از طريق سرمايه‌گذاري در بندر و جاده مي‌خرند و كشورهاي ديگر را به خود وابسته مي‌كنند، گروهي هم به سمت حمايت‌گرايي تجاري روي آورده‌اند. اين اقدامات هيچ يك گزينه ما نيستند. ما خواهان چندجانبه‌گرايي، تجارت منصفانه و نظم مبتني بر قانون هستيم، چرا كه مي‌دانيم اين گزينه براي همه ما بهتر است.»

 

توافق برگزيت را تغيير نمي‌دهيم

مهم‌ترين و فوري‌ترين پرونده‌اي كه روي ميز رييس جديد كميسيون اروپايي قرار دارد، پرونده خروج بريتانيا از اتحاديه اروپاست. بر اساس مهلت جاري، بريتانيا تنها دوماه بعد از آغاز به كار فون‌درلاين فرصت دارد تا توافق خروج از اين اتحاديه را قانون كند، وگرنه مجبور به ترك اتحاديه اروپا بدون توافق جايگزين خواهد شد. اورسلا فون‌درلاين، اولين اظهارات خود را در مقام رييس كميسيون اروپايي در همين زمينه بيان كرد و گفت كه تصور مي‌كند توافق كنوني در مورد خروج بريتانيا خوب است و نيازي به تغيير رويكرد اروپا در مذاكرات با بريتانيا وجود ندارد. فون‌درلاين در پاسخ به شبكه خبري اسكاي نيوز بريتانيا گفت: «من تصور نمي‌كنم كه برگزيت، پايان چيزي باشد، بلكه آغاز يك فصل جديد از روابط ميان اتحاديه اروپا و پادشاهي متحده بريتانياست. در نتيجه من تصور مي‌كنم كه در اين مسير بايد حواس‌مان باشد كه چگونه با هم رفتار مي‌كنيم. نكته دوم اين است كه اجراي برگزيت بسيار دشوار است، در نتيجه اگر دلايل كافي وجود داشته ‌باشد، من در مقام رييس كميسيون با تمديد مهلت بريتانيا فراتر از ضرب‌الاجل 31 اكتبر موافقت مي‌كنم. ما بايد هر كاري از دست‌مان بر مي‌آيد براي جلوگيري از خروج سخت يا بي‌توافق بريتانيا از اتحاديه اروپا انجام دهيم.» فون‌درلاين در پاسخ به سوال اسكاي نيوز در اين مورد كه آيا رويكرد تازه‌اي در مذاكره با بريتانيا نسبت به سلفش ژان كلود يونكر اتخاذ خواهد كرد، گفت: «نه! تصور مي‌كنم كه توافقي كه براي خروج بريتانيا داريم بسيار خوب است.»

 

فون‌درلاين كيست؟

اورسلا فون‌درلاين، 6 سال پيش اولين زني بود كه در مقام وزارت دفاع آلمان قرار گرفت. او اكنون در بالاترين مقام اجرايي اتحاديه اروپا، به عنوان رييس كميسيون اروپايي انتخاب مي‌شود. آنگرت كرمپ كارن‌بائر، رهبر منتخب حزب دموكرات مسيحي آلمان، از سوي آنگلا مركل، صدر اعظم اين كشور به جاي او در مقام وزارت دفاع آلمان معرفي شده است.

به گزارش يورونيوز، فون‌درلاين 60 ساله در بروكسل، پايتخت بلژيك متولد شده است و در 13 سالگي با خانواده‌اش به آلمان برگشت. او به دليل زندگي در بلژيك، آلمان و بريتانيا به هر سه زبان آلماني، فرانسوي و انگليسي مسلط است. فون‌درلاين هر چند تحصيلات خود را در رشته اقتصاد دانشگاه اقتصادي لندن آغاز كرد اما نهايتا در رشته پزشكي تحصيلاتش را پايان داد و تخصص زنان و زايمانش را از دانشگاه هانوفر آلمان گرفت. پدرش ارنست آلبرشت، سابقه طولاني در سياست آلمان و اروپا داشت و به عنوان سروزير ايالت ساكسوني سفلاي آلمان و همچنين دبيركل رقابت شوراي اروپا خدمت كرده ‌بود. فون‌درلاين از سال 2013 در مقام وزارت دفاع آلمان خدمت مي‌كرد. فون‌درلاين 7 فرزند دارد و با وجود سابقه سياسي خانواده‌اش تا سن 43 سالگي وارد سياست نشده‌ بود. اما 18 سال پيش به حزب اتحاديه دموكرات مسيحي پيوست و بعد از مدتي به عضويت پارلمان ايالت ساكسوني سفلي درآمد و بعد از آن در مقام وزير امور اجتماعي، زنان، خانواده و بهداشت اين ايالت انتخاب شد. سال 2005 همزمان با انتخاب آنگلا مركل به مقام صدراعظمي آلمان، فون‌درلاين از سوي او به مقام وزير فدرال امور خانواده، شهروندان كهنسال، زنان و جوانان انتخاب شد. در طول 14 سال خدمت فون‌درلاين در مقام‌هاي مختلف در كابينه مركل، اتهاماتي در مورد سوءمديريت و فساد در مورد او مطرح شده است، به ويژه در طول سال‌هاي خدمتش در مقام وزير دفاع آلمان، اتهام‌هايي در مورد فساد در قراردادهاي پيمانكاري مطرح شده ‌بود. فون‌درلاين بعد از افشاي فساد در وزارتخانه تحت مديريتش وعده داده‌ اشكالاتي كه باعث اين «خطا» شده‌ بودند، برطرف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون