• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

بهار توليد و رونق بازار ICT ايران

محمد فواد رحمان سرشت

كسب و كارهاي نوآورانه مبتني بر ارتباطات و فناوري اطلاعات كه چند سالي از پيدايش آن در ايران مي‌گذرد، بهار توليد ملي و رونق‌بخش بازار اين حوزه در كشورمان محسوب مي‌شود.

همان‌طور كه شاهد بوده‌ايم، فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران، در مدت كمتر از دو دهه ظهور يافته اما نسبت به اين مدت كم، رشد فزاينده‌اي داشته است.

از طرفي مي‌دانيم كه صنعت ICT پيشران توسعه كشور است؛ صنعتي با رشد بسيار زياد كه ماهيت آن اشتغالزا، كارآفرين و رونق‌بخش اقتصاد ملي است.

اين حوزه با مباني جديدي كه مبتني بر فناوري‌هاي نوين است تعريف مي‌كند، الهام‌بخش زندگي متفاوت براي جامعه است تا منطبق بر زيرساخت‌هاي نوين، شكوفايي كسب و كار و اشتغال را تجربه كند.

اين در حالي است كه اساسا امسال مساله‌ «توليد» مطرح است. در اين باره رهبر انقلاب اسلامي فرموده‌اند كه «مي‌خواهم مساله‌ توليد را به عنوان محور فعاليت قرار بدهم. توليد چنانچه به راه بيفتد، هم مي‌تواند مشكلات معيشتي را حل كند، هم مي‌تواند استغناي كشور از بيگانگان و دشمنان را تامين كند، هم مي‌تواند مشكل اشتغال را برطرف كند، هم حتي مي‌تواند مشكل ارزش پول ملي را تا حدود زيادي برطرف كند. لذا مساله توليد به نظر من مساله‌ محوري امسال است؛ لذا من شعار را امسال اين قرار دادم: «رونق توليد» بايد همه تلاش كنند توليد در كشور رونق پيدا كند.»

بنابراين اهميت توليد و رونق آن در داخل كشور از اهميت بالايي برخوردار است كه در اين راستا توجه به فناوري اطلاعات و ارتباطات و بهره‌گيري و توسعه بازار آن راهگشا و كليدي است.

اين صنعت ماهيت شكوفايي و توسعه دارد و هر قدر به توليد در حوزه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري توجه شود، زمينه‌هاي صادرات، بهره‌وري، اشتغالزايي، ارزآوري، كارآفريني و ديگر را به خوبي فراهم مي‌كند.

بر اين منوال بستر مناسبي براي فعاليت نخبگان در داخل كشور هموار مي‌شود به‌طوري كه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط اقتصادي، استارت‌آپ‌ها و كسب و كارهاي نوين و نوآورانه شكل گرفته و شكوفايي اقتصادي و توسعه بازار را به ارمغان مي‌آورد. اين رويا نيست، بلكه واقعيتي از جنس باور و تلاش است.

البته كه در اين مسير توجه مسوولانه و رفع چالش‌ها كارساز است؛ همچنين فضاسازي‌هاي لازم و ايجاد زمينه‌هاي تعامل ميان نخبگان، صاحبان
كسب و كار، فعالان بازار و مصرف‌كنندگان، صاحبان ايده و مسوولان همانند برپايي نمايشگاه‌هاي موضوعي مرتبط و گردهمايي‌هايي براي هم‌انديشي و تضارب آرا مي‌تواند موثر واقع شود.

پتانسيل‌هاي زيادي در كشور ما اعم از متخصصان و انديشمندان وجود دارد كه اگر زمينه براي‌شان هموار باشد همزمان سازمان‌هاي ذي‌ربط و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با اختصاص سرمايه لازم به تامين هزينه‌هاي طرح‌ها پرداخته و آنها را به ثروت تبديل كنند.

بازار فناوري اطلاعات، بازار رو به توسعه‌اي است همان‌گونه كه چندي پيش مطرح شد بر اساس برنامه ششم توسعه، بازار فناوري اطلاعات ۲.۵ برابر مي‌شود.

اين از پتانسيل بازار و اينكه فضاي كسب و كار در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، با مباني جديدي كه تعريف مي‌كند، تبعيض جنسيتي را در بين زنان و دختران نيز از بين مي‌برد و زمينه را براي فعاليت و اشتغال آنان با شرايط بهتر فراهم مي‌آورد.

به عقيده كارشناسان توسعه صنعت فاوا در كشور فرصت‌هاي مهمي را براي بازار توليد، فروش محصولات و تجهيزات مرتبط با اين صنعت به وجود آورده است كه در دوران پساتحريم مي‌تواند موجب توسعه توليد محصولات و تجهيزات مرتبط با صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات شود. اگرچه بحث توليد سخت‌افزار بايد رونق يابد، اما در بخش نرم‌افزار و توليد اپليكيشن، توليد داخلي حرفي براي گفتن دارد و حتي مي‌تواند به بازارهاي خارجي صادر شود.

كارشناس حوزه ارتباطات

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون