• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4417 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير

درباره بانوي اول فوتبال ايران

در نقد صوفي‌زاده منصف باشيم

الهام محمودي

 

 

1. چند روزي است عملكرد بانوي اول فوتبال و فوتسال زنان ايران، با نارضايتي اصحاب رسانه مواجه شده. عدم پاسخگويي صوفي‌زاده، انتقادها را تندتر كرده و نتيجه‌اش انتشار چندين مقاله در خبرگزاري‌ها بوده؛ يادداشت‌هايي در نقد كارنامه نايب‌رييس امور بانوان فدراسيون فوتبال. هفته پيش، هشتمين دوره جام جهاني زنان در فرانسه به اتمام رسيد. بنا بر اعلام فيفا، شايد دور بعدي با ۳۲ تيم برگزار شود، يعني سهميه آسيا افزايش پيدا مي‌كند و اميد زنان ايراني هم براي حضور در جام جهاني بيشتر خواهد شد. فدراسيون فوتبال اما برنامه منظم و مدوني براي پيشرفت تيم زنان ندارد. هر از چندي در آستانه رويدادهاي آسيايي، بازيكنان به اردو دعوت مي‌شوند و در پايان هم بدون كسب سهميه يا عنواني درخور توجه، از تورنمنت‌ها خداحافظي مي‌كنند. تنها شخصي كه مي‌تواند توضيحاتي روشنگرانه درباره اين وضعيت پرابهام ارايه كند، متولي فوتبال و فوتسال زنان ايران است. امريكا براي چهارمين‌بار قهرمان جام جهاني زنان شد. بازي فينال در اين كشور نسبت به فينال جام جهاني مردان در روسيه، تماشاگران بيشتري را پاي تلويزيون نشاند. اين در حالي است كه صداوسيما هنوز هيچ ديدار داخلي و خارجي از فوتبال و فوتسال زنان را پخش نكرده. با اين حال خانم صوفي‌زاده به پخش چند بازي ليگ فوتسال ۹۷ اشاره مي‌كند كه از طريق مايكوجو پخش شد. شايد بگوييد كاچي به از هيچ چي، اما همين پخش اينترنتي هم دوامي نداشت و متوقف شد!

2. سازمان تيم‌هاي ملي به رياست آقاي ساكت كه بيش از يك سال است شكل گرفته، سازماني مستقل در دل فدراسيون است. سازماني كه هيچ زني در آن عضويت ندارد اما ايفاگر نقش اصلي در مهم‌ترين امور فوتبال زنان است. از انتصاب مديران فني گرفته تا عزل مديران تيم‌هاي ملي. سازماني كه به جاي ليلا صوفي‌زاده تصميم مي‌گيرد. ايرادات فراواني به ساختار اين سازمان وارد است. آقاي ميرغفاري از اعضاي سازمان تيم‌هاي ملي، داور فعال ليگ برتر است و اين يعني نقض قانون. موضوعي كه درباره گلاره ناظمي داور بين‌المللي فوتسال هم صدق مي‌كند. ناظمي مسوول برگزاري ليگ برتر فوتبال زنان است و جالب اينكه چندين ماه از بازي‌هاي ليگ فوتبال و فوتسال دقيقا در يك روز انجام مي‌شود. يعني مسوول برگزاري ليگ برتر فوتبال زنان، هنگام برگزاري بازي‌ها مشغول قضاوت در ليگ فوتسال است. ضمنا همزمان براي داوري به رويدادهاي بين‌المللي هم اعزام مي‌شود كه به‌همين دليل، ليگ در فصل گذشته با وقفه آغاز شد.

3. سهم زنان در امور اجرايي‌ زنان نسبت به سال‌هاي اخير در فدراسيون فوتبال، به كمرنگ‌ترين حد خود رسيده. تصميم‌گيري براي زنان به عهده مرداني است كه سررشته‌اي از آن ندارند. مهدي تاج تمايل خاصي براي سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي در بخش زنان نشان نداده. همت و تلاش و تمركز تاج، فوتبال مردان است. در اين بين، وزارت ورزش چه نقشي دارد؟ آيا ممكن است وزارت از اوضاع بد امور زنان در فدراسيون فوتبال بي‌‌اطلاع باشد؟ يا آن‌طور كه برخي منتقدين مي‌گويند، فوتبال و فوتسال زنان براي وزارت اهميت خاصي ندارد؟ در شرايطي كه كشورهاي مختلف با سرمايه‌گذاري روي فوتبال زنان در پي توسعه آن هستند، گويا براي وزارت ورزش ايران فقط تيم ملي مردان جذابيت دارد. نمي‌توان صوفي‌زاده را مقصر همه مشكلات و كمبودها و بي‌توجهي‌ها به فوتبال و فوتسال زنان دانست، اما در چنين وضعيتي كه فقط به گوشه‌هايي از آن اشاره شد، مي‌توان محترمانه از ايشان پرسيد: چرا به جاي جنگيدن براي احقاق حق زنان، به گونه‌اي عمل مي‌كند كه اين سوال براي بسياري از خبرنگاران ايجاد شده كه اولويت خانم صوفي‌زاده، در فدراسيون فوتبال چيست؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون