• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، عضو كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس:

انتخابات يك نفره معنا ندارد!

آقاي جعفرزاده! اخيرا نمايندگان مجلس به اقدام هيات‌رييسه براي معرفي يك نفر به صحن علني به ‌منظور انتخاب رييس كميسيون اصل 90 اعتراض داشتند، شما به عنوان عضو كميسيون تدوين آيين‌نامه، اين موضوع را چطور ارزيابي مي‌كنيد و آيا اقدامي در جهت حل اين مشكل انجام داده‌ايد؟

آن اشكال آيين‌نامه‌اي بود كه الان در كميسيون تدوين آيين‌نامه اين مشكل با مصوبه‌اي جديد برطرف شده است و اين امكان را به هيات رييسه نمي‌دهد ولي به‌طور كلي اين اقدام صحيحي نيست. انتخابات يك‌نفره معنا ندارد كه اتفاقا همان يك نفر هم رد شد. نمايندگان بايد آزاد باشند و بتوانند نسبت به رياست كميسيون اصل 90 دست به انتخاب بزنند. ما در همين زمينه در كميسيون تدوين آيين‌نامه به بررسي موضوع اقدام كرديم و در نهايت با مصوبه‌اي جديد اين نقض برطرف خواهد شد؛ چراكه با طرح كميسيون هم اختياري كه براي هيات رييسه در نظر گرفته شده بود، ملغي مي‌شود و هم اينكه، آن سكوت آيين‌نامه برطرف شده و ابهامات موجود رفع خواهد شد.

اين مصوبه كميسيون تدوين آيين‌نامه چه زماني به صحن ارايه مي‌شود؟

بايد به صحن علني ارايه شود. آقاي كاتب، رييس كميسيون دنبال آن بود كه اين طرح سريعا به صحن علني رفته و مشكل را برطرف كند.

يعني به دوره دهم مجلس مي‌رسد؟

ما به دنبال آن هستيم تا اين طرح را خارج از نوبت در صحن علني مجلس به تصويب برسانيم تا بتوانيم اين مشكل را برطرف كنيم. البته هيات‌رييسه در شرايط كنوني هم مي‌توانست براي حل‌وفصل موضوع و رفع سوءتفاهم‌هاي ايجاد شده، نسبت به معرفي بيش از يك نفر به صحن علني مجلس شوراي اسلامي هم اقدام كند. در هر صورت، اين كار را نكرد و در نهايت هم صحن مجلس به اقدامات هيات رييسه واكنش منفي نشان داد و با راي مخالف خود به تنها گزينه معرفي شده هيات رييسه كه آقاي تجري بود، گفت كه حالا كه شما مي‌خواهيد هر طور كه باب ميل‌تان است، آيين‌نامه را تفسير كنيد، ما در مقابل تفسير شما مي‌ايستيم!

هيات رييسه معتقد است كه چون در آيين‌نامه ذكر شده كه براي رياست كميسيون اصل 90 بايد فرد معرفي شده نصف به علاوه يك راي مجموع نمايندگان را كسب كند، امكان معرفي 2 نفر يا بيشتر وجود ندارد. به نظر شما اين مساله تا چه ميزان قابل ‌قبول است؟

به نظرم هيات رييسه عاقل‌تر از اين حرف‌هاست كه چنين استدلالي داشته باشد؛ چون بقيه انتخابات را زير سوال مي‌برد.

مصوبه شما كمكي به پيشبرد اقدامات كميسيون اصل 90 خواهد كرد؟

قطعا همين‌طور است. اين مصوبه كمك مي‌كند افراد شايسته‌تري در اين كميسيون و هيات رييسه آن حاضر شوند. كميسيون اصل 90 بايد حكم ديوان عالي را از طرف قوه‌مقننه بازي كند و بتواند صدور حكم كند. گرچه قانون اساسي اين موضوع را منحصرا در اختيار قوه‌قضاييه قرار داده ولي كميسيون اصل 90 هم بايد بتواند در تعامل با اين قوه، يك‌سري اقدامات قضايي انجام دهد؛ بنابراين نياز است كه افراد شايسته‌تري در اين كميسيون مجلس فعال شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون