• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

سخنگوي دولت در واكنش به گم شدن يك ميليارد يورو ارز دولتي:

به مردم اطمينان مي‌دهم پولي گم نشده است

«دولت در مورد هزينه‌كرد يك سنت هم حساسيت به خرج مي‌دهد»؛ اين بخشي از پاسخ علي ربيعي به آخرين سوالي بود كه در جريان نشست خبري ديروز بعدازظهر سخنگوي دولت در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري پرسيده‌ شد. 3 روز پيش بود كه خبري ابتدا در رسانه‌هاي داخلي منتشر و سپس سر از رسانه‌هاي خارجي درآورد؛ خبري كه نشاني از رخداد فساد عظيم «يك ميليارد يورويي» داشت. برخي رسانه‌ها مدعي شدند كه در جريان تخصيص ارز دولتي براي كالاي اساسي و دارو قريب به يك ميليارد يورو ارز دولتي گم شده است.

ماجرا اين‌گونه نقل شده‌ بود كه محمود واعظي، رييس ‌دفتر و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري، در نامه‌اي خطاب به چهار وزير، از آنها خواسته در مورد «تعهدات ارزي ايفا نشده دريافت‌كنندگان ارز واردات دارو و كالاهاي اساسي» توضيحاتي ارايه دهند. اين نامه در واقع پيوست نامه‌اي از سوي رييس كل بانك مركزي خطاب به حسن روحاني بود كه تاكيد داشت: «با وجود تلاش‌هاي به ‌عمل ‌آمده و تخصيص و تامين ارز براي واردكنندگان مورد تاييد (داراي ثبت سفارش) دستگاه‌هاي ياد شده متاسفانه حسب اطلاعات سامانه رفع تعهدات ارزي اين بانك به نظر مي‌‌رسد بخش قابل‌ توجهي از تعهدات ارزي مويد ورود كالا به كشور، با وجود تامين ارز و انقضاي مهلت‌هاي قانوني،
به‌ صورت رفع‌ تعهد نشده بود و اسناد و مدارك مثبته مبني ‌بر ورود و ترخيص قطعي كالاهاي مورد اشاره در سامانه به ثبت نرسيده است».

اما آن طور كه ربيعي در دقايق پاياني نشست در مورد اين موضوع توضيح داد گويا اين نامه نوعي گوشزد و تذكر بوده كه مبادا در اين ميان ارز دولتي مختص كالاهاي اساسي و دارو در فرآيندي به كالاهاي ديگر اختصاص داده شده يا اساسا حيف و ميل شده ‌باشد. ربيعي تاكيد كرد كه بحث گم شدن اين مبلغ در ميان نيست و حتي يك سنت ارز دولتي هم از سوي مراجع ذي‌ربط پيگيري خواهد شد.

ربيعي در پاسخ به اين پرسش كه از سوي روزنامه «ايران» مطرح شد، گفت: «در خرداد 98 آقاي همتي نامه‌اي به رييس‌جمهور مي‌نويسد و در آن اشاره مي‌كند كه تخصيص ارز براي كالاها از طريق 4 وزارتخانه صنعت، تعاون، بهداشت و جهاد انجام شده و اين ارزها براي كنترل و تسريع در واردات كالاهاي مورد نياز اين وزارتخانه‌ها بايد پيگيري شود. بنابراين بحث گم شدن پول نيست. همچنين تمام شركت‌هايي كه ارز كالاي اساسي و دارو دريافت كرده‌اند در قالب فهرستي به اين نامه الحاق شده ‌بود. روي اين نامه آقاي واعظي يادداشتي مي‌نويسد كه اين مساله را پيگيري كنند.» سخنگوي دولت گفت: «به مردم اطمينان مي‌دهم كه پولي گم نشده است و چنين چيزي امكان‌پذير نيست.»

اغماض نكرديم

اولين سوال از سوي صداوسيما در مورد نفتكش بريتانيايي پرسيده‌ شد. خبرنگار از علي ربيعي خواست به اين سوال پاسخ دهد كه آيا توقيف نفتكش بريتانيايي يك اقدام تلافي‌جويانه و در راستاي مقابله به مثل بوده‌ يا نه. سخنگوي دولت پاسخ داد: «مقايسه اين دو توقيف نارواست، نفتكش انگليسي در آب‌هاي ايران توقيف شده و ما فكر مي‌كنيم وقتي انگليسي‌ها نفتكش ما را توقيف مي‌كنند، انتظار داشته باشند كه در برابر آن توقيف غيرقانوني كه حتي اسپانيايي‌ها معتقدند در آب‌هاي آنان صورت گرفته، ما نيز به دنبال اغماض در آب‌هاي سرزميني خودمان نباشيم. تصميم گرفتيم كه قوانين بين‌المللي را در آب‌هاي خودمان اجرا كنيم.»

او افزود: «نفتكش انگليسي برخلاف قوانين و مقررات دريانوردي، نخست دستگاه موقعيت‌ياب خود را خاموش كرده بود و به جاي حركت به سمت ورودي به خليج‌فارس در تنگه هرمز، از مسير جنوبي وارد شده و به هشدارها و تذكرهاي متعدد نيروهاي ما توجه نكرده است. به همين دليل معتقديم مقايسه توقيف نفتكش حامل نفت ايران و كشتي انگليسي يك خوانش نارواست كه مي‌خواهند تلافي از اقدام نارواي ديگري صورت بدهند.»

انتخابات شوراياري‌ها قانوني است

روزنامه قدس متعلق به آستان قدس رضوي در مورد چالش انتخابات شوراياري‌ها پرسيد. بعد از نامه ناصر سراج، رييس سازمان بازرسي كل كشور به سران قوا مبني بر غيرقانوني بودن انتخابات شوراياري‌ها دست‌كم دولت، شهرداري تهران و تعدادي از نمايندگان مجلس در اين زمينه اظهارنظر كرده و توضيح دادند كه چرا ادله سراج براي اعلام غيرقانوني بودن انتخابات شوراياري‌ها كفايت نمي‌كند. اين‌بار نيز علي ربيعي در اين مورد توضيح داد: «شوراي اسلامي شهر تهران مصوبه‌اي را در خصوص تشكيل شوراياري‌ها در محله‌هاي پايتخت وضع كرده است. اين مصوبه در راستاي اجراي ماده ۹۰ قانون شوراها به هيات تطبيق مصوبات ارسال شده و مورد اعتراض اين هيات واقع نشده است. ضمن اينكه در تركيب اين هيات هم يك قاضي عاليرتبه قوه قضاييه مطابق نص صريح قانون عضويت و حضور دارد، بنابراين براساس همان قانون هم‌اكنون اين مصوبه قطعي و لازم‌الاجرا شده است.»

گراني شتابنده متوقف شده است

كاهش قيمت ارز سوال بعدي بود كه از سوي روزنامه تعادل مطرح شد. علي ربيعي به اين سوال پاسخ داد كه با توجه به روند كاهشي نرخ ارز آيا باقي خواهد ماند و همچنين قرار است اين روند كاهشي بر قيمت‌ها به صورت محسوسي تاثيرگذار باشد يا خير.

سخنگوي دولت در اين باره گفت: « اتفاقات حوزه اقتصادي با تاخير آثار خود را برجاي مي‌گذارد. قطعا رشد تورمي كه الان كاهش پيدا كرده نشان از توقف گراني شتابنده است كه در مراحل بعد مي‌تواند آثار كاهشي هم داشته باشد.»سخنگوي دولت ادامه داد: «گسترش رنج‌آور گراني را دولت با دقت پيگيري مي‌كند و اميدواريم با مقرراتي كه وضع شده است براي واردات و تخصيص ارز و خروج از گمرك، بتوانيم اين موضوع را هم حل كنيم و نظارت‌ها را بيشتر كنيم.»

روزنامه‌ها در بيان نظرات آزاد هستند

خبرگزاري فرانسه بار ديگر سوال صداوسيما را اين‌بار از منظري متفاوت مطرح كرد. خبرنگار به محتواي درج شده در روزنامه كيهان اشاره كرد كه بر مبناي آن حسين شريعتمداري، مدير مسوول اين روزنامه اصرار داشت كه توقيف نفتكش بريتانيايي را اقدامي تلافي‌جويانه بخواند كه سخنگو يك بار ديگر بر مواضع قبلي دولت اصرار كرد. ربيعي پاسخ داد: «بگذاريد كه مطبوعات آزادانه حرف خود را بزنند، اما آنچه موضع دولت است، همان است كه به آن اشاره كردم. ما از اقدامات غيردوستانه چشم‌پوشي نمي‌كنيم، اما موضع‌مان هم گرفتن كشتي در برابر كشتي نيست.»

ميانجي رابطه ايران و امريكا انتخاب نكرده‌ايم

ايلنا فارغ از مسائل و البته مصايب اقتصادي و البته ماجراي توقيف نفتكش‌ها سوالي در حوزه ديپلماسي پرسيد. اين خبرگزاري از حضور هيات‌هاي عاليرتبه عراقي در ايران گفت و پرسيد كه آيا اين حضور و سفرها در راستاي ميانجيگري ميان ايران و امريكا است؟ سخنگوي دولت در اين باره گفت: «معمولا كشورهاي دوست ما كه به ايران مي‌آيند، اميدوارند كه تنش‌ها در منطقه كم شود و خواهان شنيدن ديدگاه‌هاي ما در اين زمينه هستند اما تاكنون هيچ كشوري را به عنوان ميانجي در اين زمينه نپذيرفته‌ايم.»

كشتي‌هاي ما دربرزيل متوقف شدند، نه توقيف

توقف دو كشتي ايراني از سوي برزيل سوال برنا بود كه سخنگوي دولت در مورد آن و تفاوتي كه با توقيف كشتي‌ها دارد، صحبت كرد.سخنگوي دولت در مورد اين موضوع توضيح داد: «اين كشتي‌ها توقيف نشدند، اما متاسفانه كشورهايي از تحريم‌هاي ظالمانه عليه ما تبعيت مي‌كنند و به اين كشتي‌ها سوخت نمي‌دهند، به هرحال كالاهاي اين كشتي‌ها نبايد فاسد شوند. ما در حال تلاش هستيم تا از مناطق مختلف سوخت به اين كشتي‌ها برسد و كشتي‌ها بازگردند.»

خصوصي‌سازي نگران‌كننده

سوال بعدي در مورد واگذاري دو تيم استقلال و پرسپوليس بود كه از سوي خبرآنلاين مطرح شد. سوالي كه شور فوتبالي در نشست خبري سخنگوي دولت ايجاد كرد و اين نشست را كمي به حاشيه‌هاي قرمز و آبي برد. ربيعي توضيح داد كه در گفت‌وگوهاي حاشيه دولت با سلطاني‌فر وزير ورزش و دژپسند وزير اقتصاد در اين مورد مذاكره‌هايي صورت گرفته اما اين موضوع به راحتي قابل حل نيست، چرا كه پيوندهاي عميقي ميان شهرها و تيم‌هاي فوتبال و هواداران وجود دارد همچنين برخي معتقدند به لحاظ عملياتي با مشكلاتي مواجه خواهيم شد از همين‌رو اين خصوصي‌سازي نگران‌كننده است.

براي مبارزه با قاچاق اهتمام كامل داريم

خبرگزاري مهر نقل‌قولي از برخي نماينده‌هاي مجلس طرح كرد كه بر اساس نظر آنها دولت هيچ اهتمامي در زمينه قاچاق كالا و ارز ندارد. اين نقل‌قول‌ها با واكنش علي ربيعي روبه‌رو شد و در اين باره توضيح داد.

ربيعي گفت: «سه‌شنبه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را داريم و حتما سياستگذاري‌هاي لازم براي برخورد با قاچاق در دولت وجود دارد. اين موضوع از سوي ديگر با تلاش سپاه پاسداران در مرزها هم دنبال مي‌شود. برخي اوقات آمارها درست نيست اما در دولت اين اهتمام براي مبارزه با قاچاق وجود دارد.»

ياد قيصر افتادم

تاكيد بر سرنگوني پهپاد ايراني از سوي امريكايي‌ها به ويژه شخص ترامپ سوال بعدي بود كه ايران‌پرس با ربيعي در ميان گذاشت و از او خواست از جايگاه سخنگوي دولت نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهد. سخنگوي دولت در اين باره توضيح داد: «ادعاي ما اين است كه هيچ پهپاد ايراني مورد هدف قرار نگرفته، كسي كه ادعا مي‌كند اين كار را كرده، شواهدش را ارايه كند. ما هيچ پهپادي را از دست نداديم. پرواز پهپادهاي ما در خليج‌فارس براي امنيت خليج‌فارس و خودمان است و به دنبال مزاحمت براي كسي هم نيستيم.

ربيعي همچنين كمي فراتر از نرم نشست‌هاي خبري رفت و ديالوگي از فيلم قيصر را يادآوري كرد و گفت: «اين ادعاي ترامپ من را ياد يكي از سكانس‌هاي فيلم قيصر و ديالوگ آن در قهوه‌خانه مي‌‌اندازد كه يكي از شخصيت‌ها مي‌گفت: «ما به همه گفتيم زديم، شما هم بگيد زديم، خوبيت نداره.» اين سخنان ترامپ هم مثل همان جملات است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون