• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

عليرضا رحيمي در طرح سوال از وزير دفاع خواستار توضيح درباره منابع مالي سريال «گاندو» شد

هميشه پاي كريمي‌قدوسي در ميان است

نمايندگان مجلس ديروز صبح و بعدازظهر تشكيل جلسه دادند تا طبق روال دوشنبه‌هاي اخير، در جلسه نوبت صبح به بررسي طرح‌ها، لوايح و امور معمول در صحن بپردازند و در نوبت بعدازظهر، بحث سوال از وزرا را در دستوركار قرار دهند. جلساتي كه مهم‌ترين بخش آن در نوبت صبح، دقايقي بود كه جواد كريمي‌قدوسي، عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس به دفاع از خود نسبت به اظهارات روز يكشنبه جليل رحيمي‌جهان‌آبادي، نماينده اصلاح‌طلب تربت‌جام و رييس فراكسيون اهل سنت مجلس پرداخت و در نوبت بعدازظهر نيز در حالي كه ابتدا سوال نماينده بم از وزير نيرو مورد بررسي قرار گرفت، در ادامه نوبت به عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه پارلمان رسيد تا سوال خود و 26 نماينده ديگر از وزير دفاع درخصوص دسترسي برخي نمايندگان عضو جبهه پايداري، از جمله كريمي‌‌قدوسي به اسناد مربوط به پرونده دوتابعيتي‌ها را پاسخ دهد. طرح سوالي كه خود با حاشيه‌هايي همراه شد.

دفاع صداوسيما از كريمي‌قدوسي

حدود ساعت 11 ديروز بود كه بالاخره نوبت به كريمي‌قدوسي رسيد تا به‌زعم خود درباره مسائلي كه روز يكشنبه از سوي جليل رحيمي‌جهان‌آبادي مطرح شده بود، پاسخ دهد. هر چند بحث از اين حواشي، از حدود يكي، دو ساعت پيش از طرح تذكر كريمي‌قدوسي، آن هم نه در صحن علني مجلس بلكه در يك برنامه تلويزيوني كليد خورد. زماني كه مجري برنامه «سلام صبح‌بخير» شبكه سوم سيما، رحيمي‌جهان‌آبادي را به ‌صورت تلفني روي خط اين برنامه دعوت كرد و جالب آنكه در نخستين جملات خود، پيش از آنكه اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس درباره تذكر خود در روز يكشنبه كلامي به زبان بياورد، از او خواست كه از افغاني‌ها به‌دليل آنچه «توهين به يك ملت» مي‌خواند، عذرخواهي كند. عجيب‌تر آنكه وقتي رحيمي‌جهان‌آبادي تاكيد كرد كه از آنجا كه توهيني نكرده، دليلي براي عذرخواهي نمي‌بيند و مهم‌تر از آن، كريمي‌قدوسي در گذشته مقامات ارشد حكومت از وزير امور خارجه تا شخص رييس‌جمهور را مورد اتهام «جاسوسي» قرار داده و كسي هم از او بازخواست نكرده، اين مجري تلويزيوني مدعي شد كه در آن زمان به كسي توهين نشده بود!

كريمي‌قدوسي و مدعيات غيرمستند بي‌پايان

حال فارغ از اينكه طرح اتهام جاسوسي به وزير خارجه و رييس‌جمهور مملكت به‌زعم يك برنامه تلويزيوني، توهين محسوب نمي‌شود اما پرسش از پيشينه خانوادگي افراد و تاكيد بر اينكه قانون اساسي، اجازه نمي‌دهد افرادي كه تابعيت اكتسابي دارند، نمي‌توانند وارد مجلس شوند، اهانتي است به يك ملت، به نظر مي‌رسد آنچه در تذكر ديروز كريمي‌قدوسي مطرح شد، چندان مودبانه و توام با رعايت احترام افراد نبود. اين عضو جبهه پايداري مجلس كه در يك سخنراني در تربت‌جام، با اشاره به نطق چندي قبل رحيمي‌جهان‌آبادي نماينده مردم اين شهر، اظهارات او را «صد درصد ضدانقلاب» خوانده و از شوراي نگهبان خواسته بود تا اين نماينده اصلاح‌طلب را رد صلاحيت كند، روز گذشته نيز در صحن علني مجلس اين موارد را تكرار كرد و خطاب به نماينده اصلاح‌طلب تربت‌جام ادامه داد: «نماينده‌اي كه از تريبون مجلس، فروپاشي اتحاد جماهير شوروي را به فروپاشي جمهوري اسلامي به دليل گرسنگي مردم تطبيق مي‌دهد، در حالي كه امام (ره) فروپاشي شوروي را ناشي از مقابله آن با دين مي‌دانست، نماينده‌اي كه نطق مي‌كند و از جريان باستان‌گرايي دفاع مي‌كند، لياقت نمايندگي مجلس را ندارد.» كريمي‌قدوسي خطاب به رحيمي‌جهان‌آبادي گفت كه «شما در كلاس كار بنده نيستيد» و مدعي شد: «به آقاي رحيمي‌جهان‌آبادي وعده سفارت ايران در افغانستان را داده‌اند. به او با اطمينان عرض مي‌كنم كه شما نه گندم كابل را خواهيد خورد و نه عدسي مجلس يازدهم را!»

اختلاف‌نظر كريمي‌قدوسي و آيت‌الله مصباح؟!

نكته جالب ديگر در رابطه با اتهاماتي كه كريمي‌قدوسي، عضو جبهه پايداري مشهد به نماينده مردم تربت‌جام وارد كرده اما اين بود كه او در حالي نطق او را «صد درصد ضدانقلاب» خوانده كه همين ديروز آيت‌الله مصباح‌يزدي، پدر معنوي جبهه پايداري گفته است: «نبايد جامعه را دوقطبي كرد و افراد را صفر يا صد دانست؛ چنين نيست كه افراد يا ضدانقلابند يا انقلابي صددرصد هستند!»

سوال از وزير دفاع و باز هم كريمي‌قدوسي

فارغ از اين حواشي در جلسه نوبت صبح اما طرح سوال از وزير دفاع در جلسه نوبت بعدازظهر نيز از رويدادهاي مهم ديروز پارلمان بود. عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و هيات رييسه مجلس كه به ‌نمايندگي از 26 نماينده امضاكننده اين سوال در صحن علني مجلس صحبت مي‌كرد، ضمن ابراز تاسف نسبت به وضعيت آيين‌نامه داخلي مجلس كه «دست نمايندگان را براي سوال از سپاه پاسداران و صداوسيما بسته است و نمايندگان مجبورند سوالات خود را از دستگاه متناظر اين نهادها در دولت مطرح كنند»، گفت: «در سوالي از وزير خارجه كه در سال گذشته در صحن درباره موضوع دوتابعيتي‌ها مطرح شد، فيلمي پخش شد كه آن فيلم باعث ايجاد شائبه ناامني رواني و تشويش اذهان عمومي در سراسر كشور شد. آن فيلم در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي پخش شده بود و چارچوب برخورد با فعاليت جاسوسي بيگانگان و برخورد با دوتابعيتي‌ها را نشان مي‌داد. نماينده اطلاعات سپاه در جلسه كميسيون امنيت ملي اعلام كرد كه اين فيلم محرمانه است. در مصوبات كميسيون اين موضوع موجود است و اصلا معني ندارد كه فيلم غيرمحرمانه‌اي را در كميسيون امنيت ملي پخش كنند.» اشاره‌اي به سوالي كه از قضا جواد كريمي‌قدوسي از محمدجواد ظريف پرسيد و چنانكه رحيمي نيز ديروز بر آن انگشت گذاشت، زمينه‌اي شد براي پخش فيلمي درباره دوتابعيتي‌ها.

عليرضا رحيمي در ادامه گفت: «آن قدر پخش اين فيلم در دستگاه امنيتي كشور و فرآيند امنيتي كشور در برخورد با جاسوسان اثر تخريبي داشت و از درون به نظام جمهوري اسلامي ضربه زد كه هفته بعدش، وزارت اطلاعات كتبا عليه نماينده سوال‌كننده به هيات رييسه مجلس شكايت كرد. چندماه بعد متعاقب اين شكايت وزارت اطلاعات، با ۳ عنوان اتهامي، انتشار محتواي اسناد داراي طبقه‌بندي سري، افترا و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي و مسوولان. متعاقب شكايت هيات رييسه و هيات نظارت بر رفتار نمايندگان، چند ماه بعد وزارت اطلاعات عليه نماينده سوال‌كننده يعني آقاي كريمي‌قدوسي به قوه قضاييه شكايت كرد و اكنون اين شكايت در قوه قضاييه در حال رسيدگي است.» اين عضو هيات رييسه مجلس همچنين به «اقدام تعجب‌برانگيز» ديگر كريمي‌قدوسي اشاره كرد كه به‌ گفته رحيمي قصد داشته به ‌دليل شكايات مطرح شده، سوالي از وزير اطلاعات را به صحن بياورد.اين عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه همچنين در ادامه گفت: «تدوين فيلم امنيتي دارنده محتواي طبقه‌بندي سري در كجا اتفاق مي‌افتد؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه مسوول است، چرا اين فيلم در صحن علني پخش شده است؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه اين فيلم را تهيه نكرده، اين در حالي است كه نماينده سازمان اطلاعات سپاه اذعان كرد كه فيلم پخش شده در صحن محتواي همان فيلمي است كه در كميسيون امنيت ملي پخش شده است. در كدام مركز و در كدام حلقه فيلم امنيتي شبيه سريال گاندو تدوين مي‌كنند و سريال‌هاي امنيتي را در سراسر كشور كليد مي‌زنند و حلقه‌هايي تشكيل مي‌دهند كه نه‌تنها مجلس را تحت تاثير قرار مي‌دهند، بلكه كل كشور را با تشويش اذهان مواجه مي‌كنند.» اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با طرح اين پرسش كه «سازمان اطلاعات سپاه در تدوين اين فيلم و دسترسي نماينده به آن و پخش فيلم در صحن چه نقشي دارد»، به نقش قوه قضاييه اشاره كرد و ادامه داد: «زماني كه اين فيلم در صحن پخش شد، در مصاحبه‌اي از دادستان كل كشور خواستم كه به مساله ورود كند، بارها اتهامات كذبي عليه دولتمردان و سران كشور مطرح شد اما دادستان كشور فقط ناظر بود و نگاه كرد. به رييس‌جمهور اتهام زدند كه دوتابعيتي است و در سطح كشور اين دروغ پخش شد، اين دروغ تكذيب شد اما تكذيب اين دروغ در جايي مطرح نشد. اگر به رييس قوه قضاييه اتهام دوتابعيتي مي‌زدند آيا دادستان كل كشور سكوت مي‌كرد؟!»

امير سرلشكر امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در پاسخ به اين سوال گفت: «اين وزارتخانه مسووليت مستقيمي در امور امنيتي و اطلاعات نيروهاي مسلح برعهده ندارد.» به گزارش خانه ملت، اين عضو كابينه دولت دوازدهم همچنين خاطرنشان كرد: «سازمان اطلاعات سپاه به صورت مكتوب و مستند پاسخي به بنده دادند كه اين پاسخ را به رياست محترم جلسه تحويل مي‌دهم. بر اين اساس سپاه اعلام كرده فيلمي كه در صحن علني مجلس نمايش داده شده به لحاظ موضوع با فيلمي كه در كميسيون محرمانه تلقي شده مشابهت داشته ولي فيلم پخش شده در صحن علني فاقد سنديت و اعتبار رسمي بوده و به ‌لحاظ اصالت نيز متفاوت است ضمن اينكه انتشار و انتصاب اين فيلم در صحن علني به سپاه غيرمسوولانه عنوان شده است.» وزير دفاع تاكيد كرد: «فيلمي كه در كميسيون امنيت ملي پخش شد
درخصوص يكي از پرونده‌هاي امنيتي بوده كه پرونده آن در قوه قضاييه در حال رسيدگي است و امروز نيز حكم اين پرونده در حال اجراست لذا وزارت دفاع نمي‌تواند قضاوتي درخصوص محتواي آن پرونده داشته باشد؛ چراكه ما اطلاعي از محتواي آن نداريم.»

از مستند كريمي‌قدوسي تا «گاندو»

اما رحيمي در پاسخ به اين توضيحات گفت: «فيلمي كه با موضوع دوتابعيتي‌ها در مجلس پخش شد با سريال گاندو دو روي يك سكه هستند، هر دو در مسير نااميد كردن مردم، تشويش اذهان عمومي، تخريب دولت، متلاشي كردن ديپلماسي عمومي كشور و بدنام كردن دولتمردان به ويژه ديپلمات‌هاي موفق دولت هستند.» رحيمي تصريح كرد: «شفاف بگوييد فيلم دوتابعيتي‌ها در كجا تدوين شده و چگونه يك نماينده به آن دست يافته است. ساخت سريال گاندو را چه كسي تامين مالي كرده است. موسسه شهيد آويني تهيه‌كننده اين فيلم است. كدام يك از آثار شهيد آويني به شما اجازه مي‌دهد كه در مسير ماكياوليستي گام بردارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون