• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

علي ربيعي، سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد» در مورد ميانجي‌گري وزير خارجه عمان:

از پيشنهادهاي خيرخواهانه استقبال مي‌كنيم اما اين به معناي ميانجي‌گري نيست

«از مهران تا تهران» آغاز سخنان سخنگوي دولت بود. يك روز پس از سالروز «مرصاد» علي ربيعي نشست خبري خود را با مجاهدين خلق شروع كرد؛ كساني كه به توصيف ربيعي - كه بيش از هر چيز سابقه امنيتي و اطلاعاتي دارد - تصور مي‌كردند جمهوري اسلامي نظامي تك هويتي، امنيتي و نظامي است و مي‌توانند با همان روش‌هاي نظامي و كمك‌هاي غرب و صدام از مهران به تهران برسند. او امروز را شبيه‌ترين زمان ممكن به روزهاي عمليات منافقين عليه ايران دانست و گفت كشورهايي كه تحريم‌‌ها را ايجاد كردند، تصور مي‌كردند با فشار تحريم مردم عليه حاكميت شورش مي‌كنند اما خوشبختانه هم تحليل مجاهدين در اوايل انقلاب و هم تحليل اين كشورها امروز اشتباه از آب درآمد. ربيعي آنهايي را كه امروز خواسته يا ناخواسته مردم را از دستاوردهاي نظام دلسرد مي‌كنند نمونه‌هاي امروزي منافقين خواند؛ كساني كه در مسير همان مجاهدين خلق دهه 60 قدم برمي‌دارند.

او در بخش ديگري از سخنانش به فعاليت‌هاي ديپلماتيك ايران در شرايط ملتهب منطقه‌اي و بين‌المللي با تلاش‌هاي وزارت خارجه اشاره كرد و گفت: هر كجا امريكايي‌ها خواستند مرز و ديواري بسازند، مقامات وزارت خارجه به خصوص محمدجواد ظريف در مقابل آنها ايستاد. او همچنين به پيشنهاد پمپئو، وزير امور خارجه امريكا براي مصاحبه با رسانه‌هاي ايراني اشاره كرد و پيشنهاد داد پمپئو با مرضيه هاشمي، خبرنگار امريكايي پرس‌تي‌وي در اين كشور مصاحبه كند. اين پيشنهاد البته با واكنش رييس اين شبكه مواجه شد و پيمان جبلي، معاون برون مرزي صدا و سيما گفت براي مصاحبه با پمپئو برنامه‌اي نداريم.

پس از اين يادآوري‌ها ربيعي شرحي از جلسات و تصميمات مهم دولت در يك هفته گذشته ارايه كرد. سخنگوي دولت با اشاره به برگزاري جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرد كه بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته بيشترين كالاي قاچاق به خارج از كشور سوخت و در راس آن گازوييل و سپس بنزين قرار دارد و همچنين بيشترين كالاي قاچاق به داخل ايران خوراكي‌ها، پوشاك و لوازم الكترونيكي است. در همين راستا اين ستاد تصميمات مهمي براي جلوگيري از روند قاچاق اتخاذ كرده ‌است. سخنگوي دولت همچنين خبر داد كه به دستور رييس‌جمهوري، رييس كل بانك مركزي مكلف شده تا با تشكيل كميته‌اي روند هزينه‌كرد و بازگرداندن ارز از سوي دريافت‌كنندگان ارز دولتي را بررسي كند و با هر كس كه ارز دولتي دريافت كرده و آن را ولو به ميزان يك دلار باز نگردانده به مثابه قاچاقچي برخورد شود. علاوه بر اين قرار است قيمت‌هاي اظهار شده با قيمت مبدا واردات تا رسيدن به دست مصرف‌كننده نيز سنجيده شود.

از ديگر جلسات مهم دولت، جلسه با مديران مسكن بوده كه در اين جلسه تصميم گرفته شده تا سهم مسكن از تسهيلات بانكي 20 درصد افزايش پيدا كند. همچنين به پيشنهاد حناچي، شهردار تهران، وزير كشور ماموريت يافت تا طرح ساخت خانه‌هاي متراژ پايين براي اجاره چند ساله در كلانشهرها را دنبال كند. پس از شرحي از تصميمات يك هفته گذشته دولت، سخنگو به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خبرهاي چند روز گذشته حاكي از ميانجي‌گري عمان ميان ايران و بريتانيا بود. شنيده مي‌شد كه بريتانيا گفته اگر نفتكش اين كشور آزاد شود ظرف يكي، دو روز نفتكش ايراني نيز از توقيف خارج خواهد شد. همچنين آزادي نازنين زاغري در مقابل رفع توقيف نفتكش ايراني از ديگر زمزمه‌هاي شنيده شده در ديپلماسي ايران بود. ربيعي به اين سوال «اعتماد» در همين مورد پاسخ داد: «ديپلمات‌هاي كشورهاي مختلف به ايران مي‌آيند و در مورد امنيت منطقه پيشنهادهاي خيرخواهانه‌اي مطرح مي‌كنند اما اين به معناي قبول ميانجي‌گري آنها نيست. اما ما به ديدگاه همه كشورهايي كه خيرخواهانه مذاكراتي انجام مي‌دهند، احترام مي‌گذاريم.»

او ادامه داد: «در مورد نفتكش ايراني به سرقت رفته مواضع ما مشخص است چرا كه ما بر اساس چارچوب حقوقي عمل كرديم و آنها بايد دست از سرقت بردارند. در اين صورت ما هم بر اساس حسن نيت تصميم مي‌گيريم. طرف بريتانيايي گفته تضمين كنيد اين نفتكش نفتي براي سوريه نمي‌برد ما اساسا مقصدي اعلام نكرديم و اين حق را براي آنها قائل نيستيم كه از تحريم يك گروه براي ساير كشورها تبعيت كنيم، چرا كه ما سربازان اجراي تحريم‌هاي يك گروه از كشورها نيستيم.» سخنگوي دولت با اشاره به احتمال حضور ناوگان اروپايي در خليج فارس نيز متذكر شد: «اين قبيل اقدامات در شرايط امروز تحريك‌آميز است، پيام خصمانه دارد و به تنش‌ها دامن مي‌زند. ما كماكان معتقديم امنيت منطقه توسط كشورهاي منطقه تامين خواهد شد و تشكيل مجمعي براي گفت‌وگو‌هاي منطقه‌اي را پيشنهاد داده‌ايم.»

واردات گندم نداريم

سخنگوي دولت به سوال «برنا» در مورد احتمال واردات گندم پاسخ داد و گفت: «من شايعات واردات گندم را به‌‌شدت تكذيب مي‌كنم. مراقبت‌هاي لازم براي قاچاق گندم داشته‌ايم؛ ذخاير گندم ما خوب است و تاكنون ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار تن گندم خريداري شده است كه ۸ هزار ميليارد تومان آن پرداخت شده و تنها ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان آن باقي مانده است.»

از تشكيل وزارت بازرگاني استقبال مي‌كنيم

ربيعي همچنين به سوال «همشهري» در مورد خروج تشكيل وزارت بازرگاني از دستور كار مجلس و البته ماجراي دوتابعيتي‌ها پاسخ داد. او گفت: «ما از تشكيل اين وزارتخانه استقبال مي‌كنيم، اين خواست دولت است و اميدواريم مجلس شرايط را درك كند. ما مطلع بوديم جنس‌هايي وارد مي‌شد اما انبار مي‌شدند تا با جهش ارز وارد بازار شوند. ما اين كار را براي ساماندهي بازار لازم مي‌دانيم. ما مي‌خواهيم بازار واردات و صادرات سر و سامان بگيرد تا فشاري روي كشاورزان نباشد.»ربيعي در مورد ماجراي دو تابعيتي‌ها نيز توضيح داد: «به نظر من شأن مجلس بالاتر از اين است كه ليستي به اين گونه در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد. شأن مجلس پيروي از شايعات بي‌اساس نيست. مي‌دانم كه نظر اكثريت مجلس و هيات‌رييسه چيزي نبود كه اين كميته ارايه كرد. اين اتفاقات هياهو براي هيچ بود. از قوه قضاييه مي‌خواهيم اين موضوع را بررسي قانوني كند.»ربيعي همچنين به سوال ايرنا در مورد آيين‌نامه جديد مجلس مبني بر ارايه گزارش عملكرد رييس‌جمهوري و وزرا پاسخ داد.

از اظهارات نماينده عربستان در سازمان ملل استقبال مي‌كنيم

«ايلنا» در مورد اظهارات نماينده عربستان در سازمان ملل مبني بر آمادگي آنها براي مذاكره با ايران پرسيد و ربيعي پاسخ داد: «ما از اين اظهارات استقبال مي‌كنيم و معتقد هستيم بايد ضميمه آن اظهارنظر، اقدام عملياتي عربستان را هم شاهد باشيم. ما همواره خواستار ثبات و امنيت كشورهاي منطقه هستيم. ايران به ارتباطات دوجانبه و پيمان‌هاي امنيتي معتقد است. عربستان مي‌تواند نقش مستقل خود را بازي كند، هرچند عملكرد عربستان در قبال ايران گلايه‌آميز است، ولي عربستان را از امريكا مستقل مي‌دانيم.» ربيعي در بخشي از نشست نيز به سوال «ايران» در مورد مصوبه افزايش حقوق و تفكيك هيات علمي دانشگاهيان از اين مصوبه پاسخ داد.

توضيحي در مورد اظهارات اخير وزير بهداشت

در پايان نشست نيز سخنگوي دولت در مورد اظهارات اخير نمكي، وزير بهداشت توضيحاتي ارايه داد. او با يادآوري جمله‌اي از علي شريعتي گفت: «از بحث‌هاي آقاي نمكي سوءبرداشت شده است؛ ايشان اقدامات خوبي در وزارت بهداشت انجام داده كه ما بايد از اين اقدامات حمايت كنيم. من با ايشان صحبت كردم؛ گفتند ما راهي براي افزايش شادي در جامعه نداريم. بحث اين بود كه بايد در رسانه‌ها شاد بودن را آموزش دهيم.سخنگوي دولت با اشاره به اينكه ما بايد راه‌هاي شاد كردن مردم را آموزش دهيم، گفت: «امروز خيلي از مناطق دودكش و پتروشيمي‌ها رفته است اما شادي را نبرده‌ايم. سوءبرداشت‌ها ممنوع، آقاي نمكي شاعر
اهل بيت هستند و به سبك محتشم كاشاني شعري در وصف اهل بيت گفته است.» اظهارات اخير وزير بهداشت در مورد عزاداري‌ها براي ائمه واكنش‌هايي را برانگيخت از جمله كيهان به اين سخنان واكنش تندي نشان داده‌ بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون