• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

واكنش آيت‌الله غرويان به اظهارات پناهيان در مورد ثروت‌اندوزي

زننده بود!

حجت‌الاسلام پناهيان از شاگردان آيت‌الله مصباح اخيرا گفته «بايد نيروها را براي پول‌دار شدن و رييس شدن تربيت كنيم... اگر در انجام امور مالي، اقتصادي و سياسي با هم اتحاد نداشته باشيم در زمان ظهور دچار مشكل مي‌شويم.» اين حرف‌هاي پناهيان واكنش‌هاي زيادي را به همراه داشت. يكي از كساني كه به اين اظهارات پناهيان واكنش نشان داد، آيت‌الله محسن غرويان بود كه با اينكه چندين سال است از حلقه نزديكان آيت‌الله مصباح جدا شده، از شاگران او به حساب مي‌آيد. غرويان اين حرف‌هاي پناهيان را نشانه اشراف‌طلبي و ثروت‌طلبي دانست و اين اظهارات او را زننده خواند.

پناهيان سوم تيرماه امسال در همايش دومين «اجلاس بين‌المللي فعالان مهدوي» گفته است: «اتفاقي كه بعد از ظهور ايجاد مي‌شود، اين است كه منتظراني كه به آنها ظلم شده وارثان زمين و روساي مردم مي‌شوند.» اين روحاني عضو جبهه پايداري كه از جمله منبري‌هاي پاي ثابت صداوسيما نيز هست، با بيان اينكه «ما پس از ظهور، صاحب قدرت مي‌شويم اين يعني چه؟» ادامه داد: «اين قدرت موجود در دنيا از بين نمي‌رود، بلكه به دست مذهبي‌ها مي‌افتد و يك زماني متمول شدن فخر ياران امام زمان است و مردم با ثروت زندگي مي‌كنند.» پناهيان ايجاد عدالت را تنها يك درصد ماجراي ظهور دانسته و گفته است: «اينكه تمام ثروت را در اختيار تو قرار دهند و يك قدم خلاف برنداري اين كاري بعد از ظهور است.» به گفته او، بعد از ظهور به‌طور طبيعي صاحب قدرت مي‌شوي و بايد كساني را تربيت كرد كه توان رييس شدن داشته باشند.اين واعظ اصولگرا همچنين با بيان اينكه تنها انجام كار فرهنگي براي امام زمان كافي نيست، ادامه داده است: «اينكه ما فقط كار فرهنگي انجام دهيم و در انجام امور مالي، اقتصادي و سياسي با هم اتحاد نداشته باشيم در زمان ظهور حضرت مهدي(عج) دچار مشكل مي‌شويم.» او معتقد است كه «ما بايد نيروها را براي پول‌دار شدن و رييس شدن تربيت كنيم، كساني كه رياست طلب هستند براي رياست زمين مناسب نيستند و كساني كه تشنه قدرت هستند هم مناسب پول‌دار شدن نيستند، پس قدرت و پول زمان امام زمان(عج) روي زمين بماند؟» پناهيان تاكيد كرد: «مساله، مساله وراثت زمين است. وراثت يعني قدرت، امروز به جوانان مي‌گويي با هم متحد شويد، مي‌گويند ما در مسائل اقتصادي نمي‌توانيم متحد شويم، اين ضعف ماست.»

آيت‌الله غرويان، از اساتيد برجسته حوزه علميه قم اما روز گذشته و در ادامه واكنش‌ها به اين اظهارات پناهيان، به‌‌شدت نسبت به سخنان اين شاگرد آيت‌الله مصباح انتقاد كرده و در اين رابطه به پايگاه خبري انتخاب گفته است: «اين سخنان آقاي پناهيان كه ما بايد نيروها را براي پول‌دار شدن تربيت كنيم، در نظر مردم صورت خوشي ندارد؛ اينكه همان اشراف‌طلبي و ثروت‌طلبي مي‌شود كه بحثي مذموم است.» اين استاد حوزه علميه قم ادامه داد: «در روايات ديني و اخلاق ديني ما هم مذمت شده كه دنبال پول و ثروت باشيم؛ به جاي اين سخنان، بايد دنبال تربيت افراد خدمتگزار و مدبر باشيم كه هم عالم باشند و هم برخوردار از بينش اجتماعي.»

غرويان تاكيد كرد: «بايد چهره‌ها و نيروهايي تربيت شوند كه مردمي باشند و به راي مردم، انتخاب مردم و سليقه مردم احترام بگذارند و دنبال رفاه ملت باشند.» او با بيان اينكه اين آقايان تعبير خوبي به كار نبرده‌اند و از مردم نمره منفي مي‌گيرند، گفت: «اين روزها، ديد مردم به برخي گروه‌ها و احزاب منفي شده كه ناشي از اختلاس‌هاي اخير است؛ الان پديده شانديز را مي‌بينيد؛ مردم به اينها به خاطر عناويني كه بر پيشاني خود تحت عنوان مذهبي و ديني داشتند، اعتماد كردند، اما كلاه ملت را برداشتند و امروز مردم اعتمادشان را به برخي چهره‌ها از دست داده‌اند.» غرويان با انتقاد مجدد از اظهارات پناهيان كه آن را «زننده» توصيف كرده، ادامه داد: «فكر مي‌كنم اين شعارها و حرف‌ها براي انتخابات مجلس است؛ مي‌خواهند با اين شعارهاي فريبنده، افراد و نمايندگاني را جذب كنند و به مردم بگويند اينها پولساز هستند و رفاه مي‌آورند.» البته اين نخستين‌بار نيست كه پناهيان، حزب‌اللهي‌ها را دعوت به ثروت‌اندوزي كرده است. او در سخنراني مهرماه سال گذشته‌اش در دانشگاه امام صادق(ع) كه به بهانه دهمين شب محرم برگزار شد نيز گفته بود: «بعضي از حزب‌اللهي‌ها كه قبلا مدير بودند و الان كنار كشيده‌اند؛ نمي‌دانم اينها چرا كارخانه يا باغي نمي‌زنند تا پول دربياورند؟ بسياري از آنها قطعا اين كار را نخواهند كرد چون پوزيشن آنها بي‌پولي است. جزو محرومان بودن معناي آن اين است كه تو عرضه كار كردن نداشته باشي يا عرضه‌ات را براي پول درآوردن خرج نكني؟! آيا اين فرهنگ انقلابي است؟ اين چي است؟» پناهيان در اين سخنراني با استناد به رواياتي از اميرالمومنين علي (ع) گفته بود: «طلحه و زبير گفتند علي بن ابي‌طالب پول ندارد، مي‌خواهد خليفه شود. اميرالمومنين علي عليه‌السلام دستور داد به عمالش كه پول‌هاي من را كه دست‌تان است و داريد با آن كار مي‌كنيد بياوريد. يك تپه‌اي از پول نقد شد.» او همچنين در جاي ديگر خطاب به حاضرين با طرح پرسشي بلاغي و يك استفهام انكاري ادامه داده بود: ‌«حضرت علي(ع) باغ‌هايي كه درست كرد، چاه‌هايي كه كند، كشاورزي‌اي كه مي‌كرد، پولي كه به دست مي‌آورد به اندازه نيازش بود يا بيش از نيازش؟» پناهيان بعد از اين جملات از حضار خواسته بود تا هيچ‌ وقت به اندازه‌ نيازشان پول درنياورند. اظهاراتي عجيب كه همان زمان نيز واكنش‌هايي بسيار به همراه داشت. چنانكه علامه محمدرضا حكيمي از علماي برجسته علوم ديني در مشهد در پستي اينستاگرامي به اين سخنان پناهيان واكنش نشان داده و اشاره به بخشي از تحريرات پدرش، با بيان اينكه «گويا علامه حكيمي ساليان پيش كه در دايره‌المعارف
حديث الحيات از اقتصاد اسلامي مي‌نوشت، اين روزها را مي‌ديد كه كساني بر سر منبر رسول خدا براي توجيه اشرافيت مذهبي چهره نوراني علي را نيز هزينه خواهند كرد»، به مدعيات مطرح شده از سوي پناهيان
پاسخ داده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون