• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

وزير كشور خبر داد

برخورد پليس با باندهاي كودكان كار و خيابان

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور از برخورد پليس با باندهاي كودكان كار و خياباني خبر داد.

به گزارش ايسنا، رحماني‌فضلي در حاشيه يكصد و بيستمين جلسه شوراي اجتماعي كه با موضوع (طرح ساماندهي كودكان كار) برگزار شد، اظهار كرد: موضوع در دستور كار امروز شورا، بررسي گزارش عملكرد دستگاه‌هاي مختلف در حوزه ساماندهي كودكان كاري كه در خيابان‌ها مشغول به كار هستند، بود.

او همچنين در اين باره ادامه داد: دو سال پيش درباره اين موضوع در يك جلسه‌اي تصميم‌گيري و مقرر شد با رويكرد ساماندهي، حفاظت و صيانت از اين كودكان دستگاه‌هاي متولي مجموعه‌اي از اقدامات را انجام دهند. متاسفانه گزارش‌هايي كه ما از كودكان كار خياباني داريم نشان مي‌دهد در وضعيت‌هاي نامناسب و جاهاي نامطلوبي زندگي مي‌كنند. وزير كشور تاكيد كرد: باندها و افرادي هستند كه از اينها سوءاستفاده مي‌كنند و نوعي استثمارشدگي درباره آنها احساس مي‌شود. با ارزيابي‌هاي صورت گرفته مشخص شد كه بخش زيادي از آنها اتباع خارجي و تعدادي از آنها نيز از هموطنان‌مان هستند.

رحماني فضلي افزود: در تصميمات قبلي گفته بوديم كه كودكان كار بايد تحت حمايت‌هاي لازم چه از نظر حرفه‌آموزي و چه از نظر آموزش و درمان واقع شوند و كساني هم كه خانواده ندارند مورد حمايت كميته امداد و بهزيستي قرار بگيرند. يعني تمام عوامل و شرايط براي ساماندهي فراهم بوده است. امروز در گزارش‌هايي كه داده شد، روند كار مطلوب است. او عنوان كرد: كماكان با مواردي از جمله ورود كودكان از افغانستان و حضور آنها در خيابان‌ها، مواجه هستيم كه مقرر شد شرايط را با سفارت افغانستان در ميان بگذاريم. اكثر اينها غيرقانوني هستند و اگر همكاري از طرف آنها صورت بگيرد حتما بايد اين كودكان را ساماندهي كنيم.

وزير كشور توضيح داد: در غير اين صورت آنها به عنوان افرادي كه به صورت غيرمجاز وارد كشور شده‌اند با عدم رعايت تعهدهايي كه دارند، ما مجبور مي‌شويم اينها را عودت دهيم كه اين كار را خواهيم كرد. اين به نفع آنها هم هست زيرا در شرايط نابسامان زندگي آنها به خصوص وقتي در دست باندهايي گرفتار شوند، بسيار بد خواهد بود.

رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: مقرر شد نيروي انتظامي با اين باندها برخورد جدي داشته باشد و قوه قضاييه هم هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد. شهرداري در تامين مكان نگهداري بايد تلاش بيشتري داشته باشد و بهزيستي
به عنوان متولي اصلي اين موضوع بايد تمام هماهنگي‌هاي لازم را به عمل بياورد و استاندار تهران نيز با برگزاري جلساتي موضوع را پيگيري كند. وزير كشور همچنين تاكيد كرد: هيچ كدام از مردم و مسوولان راضي نيستند تا افرادي در خيابان‌ها به جاي اينكه درس بخوانند و مشغول حرفه‌آموزي، يا در كنار خانواده خود باشند در خيابان‌ها باشند.به گفته او؛ البته در گزارشي كه به ما ارايه شد حدود ٨٠درصد اين افراد، اتباع بيگانه هستند و اميدواريم شوونات اين افراد حفظ شود و از حقوق‌شان صيانت و به نوعي ساماندهي شوند.

 

50 درصد كودكان متكدي بي‌سواد مطلق هستند

همچنين عيسي فرهادي، فرماندار تهران با بيان اينكه بيش از 80 درصد كودكان جمع‌آوري شده در طرح ساماندهي كودكان خياباني و متكدي از اتباع ديگر كشورها هستند، گفت: بيش از 50 درصد اين كودكان بي‌سواد مطلق بوده همچنين بخشي از اين كودكان بدون والدين هستند.

به گزارش ايلنا، عيسي فرهادي، فرماندار تهران در حاشيه نشست شوراي اجتماعي كشور كه با حضور وزير كشور در اين وزارتخانه برگزار شد درباره ساماندهي و جمع‌آوري كودكان متكدي و خياباني گفت: طرح جمع‌آوري كودكان خياباني و متكدي از 40 روز پيش آغاز شده و تاكنون 306 كودك جمع‌آوري و ساماندهي شده‌اند.

وي ادامه داد: 100 درصد كودكان متكدي بوده و 80 درصد آنها از اتباع ديگر كشورها هستند. همچنين 50 درصد اين كودكان بي‌سواد مطلق بوده و 20 درصد آنها متاسفانه فاقد والدين هستند يعني تنها به كشور وارد شده‌اند. در حال حاضر نيز 50 نفر از اين كودكان در يكي از مراكز بهزيستي نگهداري مي‌شوند.فرماندار تهران با بيان اينكه اين طرح ادامه خواهد داشت، گفت: بهزيستي متولي طرح جمع‌آوري و ساماندهي كودكان خياباني و متكدي است و ساماندهي اين كودكان توسط مددكاران بهزيستي انجام مي‌شود. همچنين ساير دستگاه‌ها نيز در اين زمينه به بهزيستي كمك خواهند كرد و اگر چنانچه خانواده‌اي بي‌بضاعت و ضعيف در ميان اين كودكان وجود داشته باشد، خارج از نوبت تحت پوشش كميته امداد قرار خواهند گرفت. اگرچه در ميان كودكاني كه جمع‌آوري شده‌اند تنها 18 درصد آنها كودك ايراني هستند.

فرهادي تصريح كرد: چنانچه كودك ايراني و داراي پدر و مادر باشد كه به صورت قانوني در كشور هستند و پدر و مادرشان نيز در ايران حضور دارند اگر براي بار اول در اين طرح‌ها جمع‌آوري شده باشند، تنها از خانواده تعهد گرفته شده و كودك به آنها تحويل داده مي‌شود اما چنانچه تكرار شود اين اقدام جرم است و اگر كودك از اتباع ديگر كشورها بوده و پدر و مادرش به صورت قانوني در ايران حضور داشته باشند، براي بار اول بايد تعهد داده و چنانچه تكرار شود نسبت به طرد آنها از كشور اقدام خواهد شد. اگر كودكي به صورت غيرقانوني به همراه پدر و مادرش در ايران حضور داشته باشد و در اين طرح جمع‌آوري شود در همان بار اول نسبت به طرد آن كودك به همراه خانواده‌اش اقدام خواهد شد. مهم‌ترين معضل ما كودكان فاقد پدر و مادر مي‌باشند. طبق مصوبه شوراي اجتماعي كشور و دستور وزير مقرر شد جلسه‌اي با سفارت كشورهاي مربوطه درخصوص ساماندهي اين كودكان برگزار كنيم تا نسبت به طرد اين كودكان اقدامات لازم انجام شود و در غير اين صورت نيز در كمپ‌هايي نگهداري خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون