• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4431 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ مرداد

«منبع آگاه» در پاسخ به «اعتماد»

ظريف به سناتور پال اعلام كرد سياست نظام مذاكره براي مذاكره نيست

ديدار محمدجواد ظريف با سناتورهاي دموكرات و جمهوريخواه امريكايي، تحول عجيبي نيست و منحصر به اين دوران هم نيست اما آنچه نور بيشتري بر ديدار سناتور راند پال و جواد ظريف انداخته شرايط كنوني رابطه ايران و امريكا و البته رويكرد خصمانه بي‌نقابي است كه تيم ترامپ نسبت به ايران دارد. برهمين اساس واكنش‌ها به گزارش نيويوركر، تعبيرهاي متفاوتي را نمايان كرده است. برخي از منتقدان نظام جمهوري اسلامي اين گزارش را مستمسكي براي انتقاد از توان سياسي وزير خارجه قرار دادند و ادعا كردند كه كاخ سفيد پس از آنكه وزير خارجه به راند پال مي‌گويد تصميم براي مذاكره با تهران است، او را به دليل آنكه تصميم‌گيرنده اصلي در سياست خارجي ايران نيست تحريم كرد. اين ادعا با محدوده اختيارات هيچ وزيرخارجه‌اي حتي در ساختار سياسي امريكا هم منطبق نيست چرا كه وزير خارجه مجري سياست‌هاي كلان نظام يا دولت خود است و طبيعي است كه در شرايط حساس بايد براي كسب مجوز لازم با پايتخت تماس بگيرد.

جدا از اين مساله شنيده‌هاي «اعتماد» از يك منبع آگاه حاكي از اين است كه در روايت نيويوركر تا حدودي اظهارات محمدجواد ظريف در آن جلسه خلاصه شده است. به گفته اين منبع آگاه، وزير خارجه ايران در ديدار با سناتور جمهوريخواه موضع هميشگي خود را تكرار مي‌كند كه تهران دنبال مذاكره براي مذاكره نيست و دولت امريكا نيز فارغ از آنكه چه كسي رييس‌جمهور باشد به تعهدهاي قبلي خود در مذاكرات برجام عمل نكرده است. ظريف در اين ديدار تاكيد مي‌كند كه جمهوري اسلامي ايران تحت زور و فشار مذاكره نمي‌كند و تصميم نظام در مقطع فعلي با توجه به زياده‌خواهي‌هاي امريكا رد مذاكرات است. به گفته اين منبع آگاه زماني كه وزير خارجه با اصرارهاي راند پال روبه‌رو مي‌شود تاكيد مي‌كند كه عدم مذاكره با امريكا سياست اعلامي و اعمالي نظام است و او براي تغيير اين سياست نمي‌تواند به تنهايي تصميم بگيرد چرا كه وزير خارجه مجري سياست‌هاي اعلام و تعيين شده است.

شنيده‌هاي «اعتماد» از منبع موثق ديگري حاكي از آن است كه در همان ديدار راند پال به وزير خارجه ايران مي‌گويد تصميم براي قراردادن نام او در ليست تحريم‌هاي خزانه‌داري امريكا در چند روز گذشته گرفته شده و شايد اين ديدار در كاخ سفيد بتواند به لغو اين تصميم منتهي شود كه پاسخ محمد جواد ظريف باز همان ارجاع به تصميم نظام براي عدم مذاكره در سايه فشارها بوده است.

به گزارش «اعتماد»، ظريف يك روز پس از ديدار با راند پال پيشنهادهاي ايران شامل تصويب سريع‌تر پروتكل الحاقي را در اختيار رسانه‌ها هم قرار مي‌دهد كه با مخالفت كاخ سفيد روبه‌رو مي‌شود. اين مخالفت در حالي صورت گرفته كه به گواه كارشناسان خلع‌سلاح، اگر دونالد ترامپ در نگراني اعلامي از برنامه هسته‌اي ايران صداقت داشته باشد، هيچ نظارتي بالاتر از پروتكل الحاقي نمي‌تواند صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را تضمين كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون