• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4431 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ مرداد

حقيقتي كه دونالد ترامپ نمي‌خواهد باوركند

خط و نشان پيونگ‌يانگ براي سئول و واشنگتن

ميثم روزبهاني

اگر دشمن‌ترين دشمنان امريكا باشيد ولي تنها يك‌بار با دونالد ترامپ روابط دوجانبه و دوستانه برقرار كرده باشيد، به راحتي مي‌توان انتظار داشت كه دونالد ترامپ با انعطاف بيشتري با شما برخورد مي‌كند. هرچند دشمني بدنه حاكميت امريكا با شما باقي مي‌ماند اما تنها حمايت رييس‌جمهوري را داريد كه در حرف با شماست و فشار بيشتري به شما وارد نمي‌كند ولي فشارهاي گذشته كماكان پابرجاست. اين سياستي است كه كره شمالي با امريكا در پيش گرفته است. كيم جونگ اون رهبر كره شمالي با دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده وارد مذاكره رودررو شد و مدتي فعاليت‌هاي موشكي و هسته‌اي خود را محدود كرد. اما دو امتياز گرفت. يكي اعتبار ديپلماسي بود. او حداقل در ظاهر نشان داد به‌دنبال راه‌حلي ديپلماتيك براي بحران كره است و از طرفي ديگر توانست يك رابطه دوجانبه با دونالد ترامپ ايجاد كند. هرچند اين سياست دستاورد زيادي براي كره‌شمالي نداشت و هيچ تحريمي را از كشور كم نكرد ولي مانورهاي نظامي امريكا به همراه كره جنوبي را متوقف كرد و نگاه ترامپ نسبت به كره شمالي را نيز تغيير داد. او يك توافق با دونالد ترامپ در سنگاپور انجام داد كه حالا ترامپ به هر نحو ممكن قصد دارد آن را به عنوان يك دستاورد شناسايي كند. حالا هرچه كره شمالي دست به آزمايش‌هاي موشكي مي‌زند دونالد ترامپ سعي مي‌كند آن را نبيند يا آن را خلاف توافقي كه با كيم در سنگاپور به امضا رسانده نمي‌داند. پس از آنكه روز شنبه كره شمالي موشك‌هاي جديدي را با نظارت شخص كيم جونگ اون آزمايش كرد دونالد ترامپ آن را نقض توافقي كه با كيم در سنگاپور به امضا رساند ندانست. او در توييتر خود نوشت، كيم جونگ اون و كره شمالي 3 موشك كوتاه‌برد در روزهاي اخير آزمايش كردند. اين آزمايش موشكي خلاف توافقي نيست كه ما در سنگاپور به امضا رسانديم. هرچند شايد اين آزمايش‌ها ممكن است به عنوان نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل شناخته شود. او در توييتي ديگر عنوان كرد كه تحت رهبري كيم جونگ اون كره‌شمالي پتانسيل‌هاي نامحدود زيادي دارد. او همچنين عنوان كرد كه رييس كيم چشم‌انداز زيبا و عالي براي كشور خود دارد و تنها ايالات متحده به همراه من مي‌تواند اين چشم‌اندازها را محقق كند. ترامپ در ادامه گفت كه رييس كيم بسيار باهوش است و كارهاي صحيح را انجام مي‌دهد و او نمي‌خواهد دوست خود رييس‌جمهور ترامپ را نااميد كند.

اما واقعيت چيزي بيش از آن است كه دونالد ترامپ تصور مي‌كند. تمامي دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي امريكا بر اين عقيده هستند كه كره شمالي هيچ تغييري در رويكرد توسعه برنامه هسته‌اي و همچنين موشكي خود نداده اما دونالد ترامپ علاقه‌اي براي توجه كردن به اين اطلاعات ندارد چرا كه قول كيم از برآوردهاي دقيق دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا مهم‌تر است. يكي از اختلافات اصلي دني‌كوتز رييس مستعفي سازمان مركزي اطلاعات امريكا با دونالد ترامپ در خصوص موضوع كره شمالي بوده است. كوتز بارها تاكيد كرده بود كه كره شمالي از برنامه‌هاي خود عقب‌نشيني نكرده است ولي دونالد ترامپ آن را نمي‌پذيرفت. حالا بسياري از گزارش‌ها حاكي از آن است موشك‌هاي جديدي كه توسط كره شمالي آزمايش مي‌شوند به راحتي توانايي هدف قرار دادن كره جنوبي و پايگاه‌هاي نظامي ايالات متحده را افزايش مي‌دهد.

كارشناسان بر اين باورند افزايش فعاليت‌هاي كره‌شمالي در راستاي تقويت فشار بر واشنگتن و سئول بر سر مذاكرات هسته‌اي است. كره شمالي نيز اكنون اين نگراني را دارد كه مذاكرات با ايالات متحده متوقف و بار ديگر تمرين‌هاي نظامي امريكا و كره جنوبي آغاز شود و قصد دارد در مذاكرات يك پيشرفت ايجاد كند و با اين كار به دنبال تحت فشار قرار دادن طرف مقابل است. حتي بسياري بر اين عقيده هستند كه ممكن است آزمايش‌هاي كره شمالي بار ديگر شدت بيشتري پيدا كند.

با اين حال خبرگزاري رسمي كره شمالي عنوان كرده كه كيم در آزمايش‌هاي اخير موشكي حضور و نسبت به آزمايش روز جمعه ابراز رضايت زيادي داشته است. گفته مي‌شود در اين آزمايش‌ها كنترل روي موشك‌ها بيشتر و قابليت تغيير مسير نيز به آنها افزوده شده است همچنين دقت در برخورد كلاهك موشك هدايت‌شونده نيز بيشتر شده است.

كره جنوبي در ارزيابي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده است كه موشك‌هاي آزمايش شده اخير بالستيك بوده كه هدايت‌شوندگي اين موشك‌ها توسعه قابل توجهي پيدا كرده است.

گفتني است در روز 25 ژوئن كره شمالي دو موشك بالستيك با برد كوتاه را آزمايش كرده كه مقام‌هاي سئول گفتند قبل از فرود در دريا حدود 600 كيلومتر پرواز كرده است.

كره شمالي گفت كه اين آزمايشات براي يك اخطار جدي به كره جنوبي در مورد خريد هواپيماهاي جنگنده پيشرفته از امريكا بوده است. پرتاب‌هاي جديد كره شمالي در حالي رخ داد كه انگليس، فرانسه و آلمان در يك جلسه توجيهي شوراي امنيت سازمان ملل فعاليت اخير پيونگ يانگ را نقض تحريم‌هاي سازمان ملل دانستند.

سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي عنوان كرده هرگز با هيچ كشوري توافقنامه‌اي را براي محدود كردن دامنه موشك‌ها و ساير وسايل پرتابي خود امضا نكرده و ملزم به اجراي هيچ قانوني نيست. او همچنين عنوان كرد توقف‌هاي يكجانبه آزمايش‌هاي موشكي بالستيك همچنين فعاليت‌هاي هسته‌اي طي يك سال گذشته به صورت يكجانبه و بر مبناي حسن نيت براي شكل گرفتن گفت‌وگو صورت گرفته است. حال دونالد ترامپ چه بخواهد و چه نخواهد به نظر نمي‌رسد مذاكرات لب مرزي و ديدارهاي دوجانبه او با كيم تاثيري بر روند فعاليت‌هاي كره شمالي گذاشته باشد. آنچه واقعيت است نمي‌توان يك روزه و يك شبه و تنها با حسن نيت و روابط دوجانبه شخصي يك بحران بين‌المللي و منطقه‌اي را به پايان رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون