• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4431 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ مرداد

زنگ خطر ايمني براي سفره‌خانه‌هاي سنتي تهران

سيم برق اتصالي كرد، 4 نفر جان باختند

گروه اجتماعي

پنج نفري كه داخل سفره‌خانه مشغول خوش و بش و مرور خاطرات گذشته بودند، شايد هرگز فكر نمي‌كردند كه چه حادثه مرگباري در كمين آنهاست؛ آتش‌سوزي به ظاهر ساده‌اي كه جان‌شان را خواهد گرفت. حادثه‌اي كه از جرقه چند سيم كولر در ورودي سفره‌خانه شروع شده بود و به سرعت گوني‌هاي تزييني ديوار راهرو كه به زيرزمين و سفره‌خانه مي‌رسيد را به كام خود كشيد و كمتر از چند دقيقه به پشت در سفره‌خانه رسيد. حادثه‌اي در ساعت 50 دقيقه بامداد و در ساختمان سه طبقه‌اي در خيابان 16 آذر. اما باوجود تعطيلي سفره‌خانه، هنوز چند نفر داخل آن شب‌نشيني كوچك و دوستانه‌اي راه انداخته بودند و زندگي در آن جريان داشت. ميلاد، جوان حدود 30 ساله‌اي كه جمعه شب ميزبان مادر
56 ساله‌اش بود و به اتفاق سه دوست ديگرش كه هر دو بين 30 تا 35 سال سن داشتند، بزمي خودماني را ترتيب داده و در حال و هواي جمع دوستانه‌شان بودند كه ناگهان با بوي شديد دود غافلگير شدند. گرچه كسي نمي‌داند آن شب
كدام يك از اين پنج تن، براي نخستين‌بار متوجه بوي سوختگي و آتش شد اما آن‌گونه كه كارشناسان اعلام كرده‌اند گويا بعد از آنكه ميهمانان سفره‌خانه در آن ساعت از صبح متوجه آتش شدند، ابتدا تلاش كردند تا به سرعت از جهنمي كه پيش روي‌شان تشكيل شده بود، فرار كنند ولي مگر مي‌شد از ميان زبانه‌هاي آتشي كه راهروي سفره‌خانه را كاملا مسدود كرده بود و تنها راه به بيرون سفره‌خانه بود، فرار كرد؟! اما از سويي آتش لحظه به لحظه بيشتر و بيشتر زبانه مي‌كشيد و بي‌تعارف، خودش را ميهمان داخل سفره‌خانه مي‌كرد. دودي غليظ كه تا سقف سفره‌خانه را گرفته بود و چشم، چشم را نمي‌ديد و اين يعني انتخاب يك دوراهي... دوراهي كه يك سوي آن زدن به دل آتش بود و راه ديگرش ماندن در داخل سفره‌خانه و اميد به خاموش شدن آتش توسط نيروهاي آتش‌نشاني. زمان اما بي‌رحمانه مي‌تاخت. تنها چند لحظه براي تصميم‌گيري فرصت بود. بالاخره ولي يكي از دوستان ميلاد با وجود اصرار دوستانش دل به آتش مي‌زند و تلاش مي‌كند تا با گذشتن از تونل جهنمي داغ آتش، خودش را به خيابان برساند... گرچه آنچه از او به بيرون مي‌رسد، گلوله آتشي بود كه تقريبا چيزي از او نمانده و با 80درصد سوختگي، هم‌اينك در بيمارستان در كما به‌سر مي‌برد. شايد به همين دليل هم بوده كه دوستان او، وقتي كه مي‌بينند پيشقراول‌شان، چگونه توسط آتش بلعيده مي‌شود، تصميم مي‌گيرند راه دوم را انتخاب كنند. براي همين به گوشه سفره‌خانه مي‌خزند تا شايد نجات پيدا كنند؛ اميدي كه تنها چند دقيقه دوام مي‌آورد و قبل از آنكه آتش‌نشان‌ها به محل حادثه برسند و موفق به خاموش كردن آتش شوند، به نااميدي مي‌رسد و هر چهار نفر، به دليل دود غليظي كه محوطه محبوس و بي‌درروي سفره‌خانه را احاطه كرده بود، دچار خفگي مي‌شوند و بعد هم اجسادشان به آغوش شعله‌ها مي‌افتد و...! و اين پايان بزمي دوستانه در آن صبح شنبه شوم بود.

 

چند روايت

جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني در تشريح جزييات اين حادثه كه در سفره‌خانه‌اي واقع در بلوار كشاورز حدفاصل خيابان‌هاي ۱۶ آذر و كارگر رخ داده بود، گفت: ساعت ۵۰ دقيقه بامداد زنگ ايستگاه آتش‌نشاني به صدا درآمد و ماموران چهار ايستگاه به همراه تجهيزات به محل حادثه اعزام شدند و پس از دو دقيقه و ۲۰ ثانيه نيروهاي عملياتي به بلوار كشاورز رسيدند.

او ادامه داد: آتش‌سوزي در يك ساختمان سه طبقه بود كه طبقه زيرزمين اين ساختمان به متراژ ۱۲۰ تا ۱۳۰ متر مربع به عنوان قهوه‌خانه سنتي فعاليت مي‌كرد و كاملا شعله‌ور شده بود.

ملكي افزود: ۵ نفر در اين زيرزمين حبس شده بودند كه همكاران آتش‌نشاني وارد عمليات شدند و پس از ورود به قهوه‌خانه مشخص شد اين پنج نفر به گوشه‌اي از قهوه‌خانه پناه برده‌اند.

او افزود: يك مرد حدود ۳۴ ساله با عمليات اورژانسي احيا شد، اما چهار نفر ديگر كه سه مرد و يك خانم هستند، فوت شدند. سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران تصريح كرد: پوشش گوني و الياف گياهي و چوب روي در و ديوار اين قهوه‌خانه باعث گسترش آتش‌سوزي شده بود.

ملكي درخصوص وضعيت ساير طبقات اين ساختمان هم گفت: البته آتش به طبقه همكف كه يك انتشاراتي بود هم رسيده و درب واحد انتشاراتي نيز سوخته بود، اما خوشبختانه به طبقه‌هاي بالاي ساختمان نرسيده بود.

اينانلو، كارشناس پليس پيشگيري پايتخت نيز در گفت‌وگو با «اعتماد»، با تاكيد بر اينكه آتش‌سوزي به خاطر جرقه‌هاي ناگهاني سيم‌هاي كولر رخ داده، گفت: در اين ساختمان به راهرويي باز مي‌شود كه بخشي از آن به زير زمين و سفره‌خانه منتهي مي‌شود و بخشي از راه‌پله كه به طبقه اول و ساير طبقات ادامه پيدا مي‌كند. در اين حريق، آتش از بيرون به درون ساختمان آمده است، ولي از آنجا كه راهروي زيرزمين كه به سفره‌خانه منتهي مي‌شده، با گوني و مواد قابل اشتعال تزيين شده بود، به يك‌باره راهرو منتهي به سفره‌خانه تبديل به تونل آتش مي‌شود.

او در مورد آخرين وضعيت فردي كه خود را به بيرون از ساختمان رسانده نيز گفت: متاسفانه او دچار سوختگي 80درصدي شده و هم‌اينك در كما به‌سر مي‌برد.

اما نكته تعجب‌آور اينكه به گفته اينانلو، با وجود احراز هويت هر پنج نفر، هنوز هيچ كسي براي تحويل گرفتن جنازه يا پيگيري وضعيت آنها، مراجعه نكرده است!

 


سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران :يك مرد حدود ۳۴ ساله با عمليات اورژانسي احيا شد، اما چهار نفر ديگر كه سه مرد و يك خانم هستند، فوت شدند. پوشش گوني و الياف گياهي و چوب روي در و ديوار اين قهوه‌خانه باعث گسترش آتش‌سوزي شده بود.

اينانلو، كارشناس پليس پيشگيري پايتخت: در اين حريق، آتش از بيرون به درون ساختمان آمده است، ولي از آنجا كه راهروي زيرزمين كه به سفره‌خانه منتهي مي‌شده، با گوني و مواد قابل اشتعال تزيين شده بود، به يك‌باره راهرو منتهي به سفره‌خانه تبديل به تونل آتش مي‌شود.

او در مورد آخرين وضعيت فردي كه خود را به بيرون از ساختمان رسانده نيز گفت: متاسفانه او دچار سوختگي 80درصدي شده و هم‌اينك در كما به‌سر مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون