• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4437 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد

عواقب درك ديرهنگام دولتمردان بحرين

محمدحسين كبريا

بنا بر قول مشهور «عقل كه نباشد جان در عذاب است»؛ كشور ريز بحرين نهم مرداد گذشته ميزبان كنفرانسي موسوم به امنيت دريايي در خليج فارس بود كه در آن نمايندگان نظامي امريكا و انگليس حضور داشتند. امريكا و انگليسي كه در خصومت با ايران يد طولايي داشته و اخيرا دنبال تشكيل ائتلافي نظامي براي به اصطلاح امنيت كشتيراني بين‌المللي در خليج فارس و تنگه هرمز هستند. علاوه بر نشست مذكور قرار است مهرماه نيز نشست بين‌المللي ديگري با همين هدف در منامه پايتخت بحرين برگزار شود. طبق بيانيه وزارت خارجه بحرين، اين نشست با همكاري امريكا و لهستان و با مشاركت بيش از ۶۰ كشور در راستاي يكي از نتايج كنفرانس بين‌المللي «حمايت از امنيت و صلح خاورميانه» برگزار خواهد شد؛ كنفرانسي كه ماه فوريه در شهر ورشو برگزار شد و ناكامي بزرگي را براي برگزار‌كنندگان آن رقم زد.

حاكمان بحرين كه جايگاه خود را به واسطه نارضايتي‌هاي گسترده داخلي در خطر مي‌بينند، هر روز بيشتر از قبل همچون افراد بدنام، خود را در آغوش كشورهاي بيگانه‌اي چون امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي و نوكران منطقه‌اي آنها (عربستان و امارات) جاي مي‌دهند تا چند صباحي بيشتر به حيات خود ادامه دهند. خوش رقصي بحرين براي امريكا و رژيم صهيونيستي مختص به دشمني با ايران نبوده و شامل خيانت به آرمان فلسطين نيز مي‌شود، به‌طوري كه اين كشور اوايل تيرماه در راستاي معامله قرن، كنفرانس ناكامي را با حضور نمايندگان رژيم صهيونيستي برگزار كرد.

بحرين كه به خاطر طول و عرض و موقعيت جغرافيايي، در عرصه بين‌الملل جايگاهي ندارد و در مقابل جمهوري اسلامي ايران بسان «مگسي در عرصه سيمرغ» است، پا را بسيار فراتر از گليم خود دراز كرده و وزارت خارجه آن كشور مدعي شده كه «فعاليت‌هاي ايران امنيت كشتيراني بين‌المللي در خليج فارس و تنگه هرمز را هدف قرار داده است.» در بيانيه اين وزارتخانه عنوان شده است كه كنفرانس امنيت دريايي «براي كمك به تقويت امنيت و ثبات منطقه و خطراتي» كه خاورميانه را تهديد مي‌كند، برگزار مي‌شود. به نظر مي‌رسد پس از آنكه بسياري از متحدان نزديك امريكا، از جمله برخي از اعضاي مهم ناتو، پيشنهاد واشنگتن را براي تشكيل اين ائتلاف نپذيرفتند، اكنون دولت امريكا درصدد است با ادغام اين طرح در برنامه‌هاي ضد ايراني و همچنين دخيل كردن كشور‌هاي منطقه، هدف مورد نظر خود را تامين كند و بحرين در دام امريكا گرفتار آمده است.

بحرين زماني گرفتار عواقب محاسبات غلط شده است كه پيش از اين، اربابان آن در عربستان و امارات متحده عربي برخلاف اشتياق اوليه خود براي زمينه‌سازي برخورد نظامي امريكا با ايران، پا پس كشيده و در ظاهر امر خود را مخالف درگيري نظامي با ايران نشان مي‌دهند. امارات و به ويژه عربستان كه دل در گرو پشتيباني امريكا داشتند و در اين مسير قراردادهاي صدها ميلياردي با امريكا امضا كرده بودند، پس از ساقط شدن پهپاد فوق پيشرفته امريكايي و تحولات پس از آن، دريافتند كه روي اسب باخته شرط‌بندي كرده‌اند. با اقدام نيروهاي نظامي ايران و خودداري امريكا از تقابل نظامي با كشورمان، تمامي اميدهاي آنها، نقش بر آب شد. آنها به خوبي دريافته‌اند كه اگر رييس‌جمهوري كشورمان مي‌گويد: امنيت در مقابل امنيت و صلح در مقابل صلح، معنايش چيست.

شايد ايجاد ائتلاف نظامي بين‌المللي به ضرر ايران باشد، اما يقينا به هر ميزان كه شرايط امنيتي تنگه هرمز و خليج فارس دستخوش تحولات شود، كشورهاي پيراموني بسيار بيشتر از ايران متضرر خواهند شد. مقولاتي مانند امنيت يا ناامني به‌ شدت فراگير هستند و نمي‌توان انتظار داشت كه با بروز ناامني در يك كشور، همسايگان در امنيت خواهند بود. بنابراين اگر ناامني متوجه ايران شود، ناامني به مراتب بيشتري متوجه عربستان، امارات، رژيم صهيونيستي و كشور ريز بحرين خواهد شد.

سكوت معنادار رياض و ابوظبي در قبال ائتلاف بين‌المللي مدنظر امريكا ناشي از درك همين واقعيت است، ولي در اين ميان، دولتمردان بحرين به بلوغ فكري نرسيده‌اند تا اوضاع را درك كنند. به قول سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، بحرين بايد بداند كه «اين‌گونه نشست‌ها اقدامي در جهت بر هم زدن ثبات و امنيت منطقه و زمينه‌ساز مداخلات نيروهاي فرامنطقه‌اي و رژيم صهيونيستي در منطقه خليج فارس است» و مسووليت عواقب آن متوجه كشور برگزار‌كننده است. همان‌طوري كه در اين موضع‌گيري آمده، به نفع مقامات بحرين است كه به جاي ايفاي نقش تداركاتچي، رويكردي سازنده اتخاذ كرده و تحركات و اقدامات نابخردانه را
متوقف كند.

بحرين و حاميان اين كشور بايد بدانند كه زمينه‌سازي براي حضور بيگانگان و نيروهاي فرامنطقه‌اي، منبع ناامني در خليج فارس است و ايران در حراست از امنيت خود، ترديدي نخواهد داشت. آنها بايد بدانند كه شاهراه خليج فارس اولويت امنيت ملي ايران است و جايي كه امنيت ايران به خطر افتد، امنيت هيچ كشوري در منطقه حفظ نخواهد شد. هر چند به ‌نظر مي‌رسد قوه درك و فهم مقامات بحريني بسيار پايين است، ولي از همسايه بزرگ خود كه روزي مالكيت بحرين را داشته است، اين توصيه را بپذيرد كه تاخير در درك و فهم اوضاع، ممكن است به نابودي دولتمردان آن منتهي شود، دولتمرداني كه ملت مظلوم بحرين را مجازات كرده و به رژيم صهيونيستي پاداش مي‌دهند.

كارشناس سياسي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون