• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4447 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ شهريور

آتش جنگ تجاري فروكش نمي‌كند

گروه اقتصادي| وزارت بازرگاني چين روز جمعه از تعيين تعرفه بر 75 ميليارد دلار از كالاهاي امريكا خبر داد. بر اساس اعلام وزارت بازرگاني چين، بيش از پنج هزار مورد از كالاهاي وارداتي از امريكا كه بالغ بر ۷۵ ميليارد دلار مي‌شوند شامل اين تعرفه‌هاي جديد مي‌شوند. نرخ تعرفه‌هاي اعمال شده بر اين كالاها ۵ و ۱۰ درصد است. امريكا نيز براي مقابله به مثل با اين اقدام چين، تعرفه‌هاي بيشتري را بر واردات چين به امريكا وضع كرد كه نزديك به 550 ميليارد دلار است. ترامپ مانند دفعات گذشته در حساب توييتري خود ضمن متهم كردن چين به سوءاستفاده از امريكا نوشت: «متاسفانه دولت‌هاي پيشين امريكا به چين اجازه دادند كه توازن تجاري دو كشور را به نفع خود به هم بزند و اين به باري سنگين بر دوش ماليات‌دهندگان امريكايي تبديل شده است. من به عنوان رييس‌جمهوري نمي‌توانم اجازه بدهم اين وضع ادامه پيدا كند.»

او اول شهريور در پيام توييتري خود از بنگاه‌هاي امريكايي خواست هر چه زودتر به دنبال جايگزين كردن چين باشند.

با تشديد جنگ تجاري و پيامي كه ترامپ در توييتر خود نوشت، سرنوشت شركت‌هاي اروپايي بيش از پيش در هاله‌اي از ابهام فرو رفت. اغلب كارشناسان بر اين باورند كه اقدامات تلافي‌جويانه به ضرر اين دو كشور و همچنين تمامي كشورهاي جهان تمام خواهد شد.

بر اساس گزارش رويترز، يكي از كارشناسان فعال در اتاق بازرگاني ايالات متحده امريكا در اين خصوص گفت: با اينكه نگراني ترامپ براي وضعيت اقتصاد امريكا را درك مي‌كنيم، اما از طرفي ديگر مي‌دانيم كه توسعه همكاري‌هاي ميان اين دو كشور همواره كليد رشد و پيشرفت اقتصادي امريكا و چين خواهد بود و ما نبايد با اقدامات تلافي‌جويانه و لج‌بازي‌هاي سياسي و تجاري اين فرصت را از خود سلب كنيم. بسياري از شركت‌هاي امريكايي در طول يك سال اخير كه آتش جنگ تجاري ميان چين و امريكا بالا گرفته است، با وجود تلاش و تاكيد ترامپ، هيچ تمايلي به خروج از خاك چين و توليد محصولات‌شان در امريكا ندارند و بر اين باورند كه انتقال خط توليد بسياري از كالاهاي مورد نظر هزينه‌هاي بسيار گزاف و بالايي خواهد داشت و از لحاظ اقتصادي آن هم در شرايط حساس ركود اقتصاد جهاني اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود. شركت‌هاي امريكايي مدنظر، بيشتر شركت‌هاي اپل، جنرال موتورز و بويينگ هستند كه علاوه بر قراردادهاي همكاري بزرگ با شركت‌هاي چيني، فعاليت‌هاي گسترده‌اي در بازار اين كشور آسياي شرقي نيز دارند. بنابراين به نظر مي‌رسد كه مساله خروج شركت‌هاي امريكايي از خاك چين وارد فاز جديدي از مشكلات ناشي از جنگ تجاري و اختلافات ميان چين و ايالات متحده امريكا شده است و به اين زودي نمي‌توان توقع داشت كه تحت تاثير دستور ترامپ، عمل كرده و خط توليد محصولات خود را به وطن خود انتقال دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون