• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3224 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين

گزارش «اعتماد» از تصميم‌هاي متفاوت در ورزش

تنش در ورزش

محمود گودرزي در اقدامي عجيب، به يكباره دكتر حميدرضا مهرعلي، رييس فدراسيون اتومبيلراني و موتور سواري را بركنار كرد

    علي عالي/ محمود گودرزي، منتقد سابق مديريت حسن غفوري‌فرد در سازمان تربيت‌بدني دولت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، حالا وزير ورزش ايران است. وزيري كه چند سال پيش تندترين نقدها را به وضعيت ورزش دولتي داشت، حالا خودش مورد نقد بسياري از مردم و حتي رييس كميته ملي‌المپيك است. جامعه از تصميماتش براي پرسپوليس و استقلال و حوزه فوتبال شكايت دارد و اصلي‌ترين نقد كيومرث هاشمي نسبت به تصميم تازه مجموعه وزارت ورزش در حوزه تدوين اساسنامه جديد در فدراسيون‌هاست. با اين تصميم، حق «عزل و نصب» به وزير ورزش داده مي‌شود تا او به جاي مجمع فدراسيون‌ها، درباره رييس فدراسيون تصميم بگيرد كه بماند يا به‌كارش ادامه دهد.  ديروز وزير ورزش ثابت كرد كه به‌دنبال اجراي اساسنامه جديدي است كه هنوز مصوب نشده و حتي به فدراسيون‌هاي ورزشي براي مشورت و نظرخواهي فرستاده نشده است. وزير ورزش ديروز در اقدامي عجيب، حميدرضا مهرعلي، رييس فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري را بركنار كرد. علت را حكم مشاوره براي محمد رويانيان اعلام كردند. اتهام را هم «احمدي‌نژادي» بودن رييس سابق پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كردند و سجادي، معاون ورزش قهرماني وزارت هم اعلام كرد: «همان‌طور كه آقاي دكتر روحاني، رييس‌جمهور محترم تاكيد كردند سايه سياست از سر ورزش كوتاه شود بناي كار آقاي دكتر گودرزي و مديران وزارت ورزش و جوانان اجرايي كردن همين تدبير بوده و اجازه نمي‌دهيم از فضاي ورزش استفاده سياسي شودو برخي مجدد به اين دامن بزنند».

تناقض در فوتبال و اتومبيلراني
دكتر نصرالله سجادي، معاون وزير، ديروز درباره بركناري رييس فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت ورزش و جوانان گفت: «نگاه تخصصي و حضور افراد مسوول و آگاه به ورزش دغدغه وزير و مديران وزارت ورزش و جوانان دولت تدبير واميد است. از نظر ما فدراسيون‌ها محملي براي كار تخصصي و حرفه‌اي ورزش است نه پايگاهي براي مناسبات اقتصادي، سياسي و جناحي برخي افراد و جريان‌ها»؛ واكنشي به حضور محمد رويانيان در فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري. هرچند در مصاحبه‌هاي مهرعلي با رسانه‌ها اعلام شده كه استعلام لازم از نهادهاي نظارتي گرفته شده است، اما به‌نظر مي‌رسد وزارت ورزش اعتقاد دارد كه اين فعاليت‌ها، سياسي و اقتصادي بوده است. شايد اين انتقاد به مهرعلي براي حضور رويانيان در مجموعه فدراسيون وجود داشته باشد اما پرسش اين است كه آيا چنين نگاهي در همه فدراسيون‌ها وجود دارد؟ محمود گودرزي كتابي تحت عنوان «سياست در ورزش» دارد كه كار تحقيقاتي بسيار گسترده‌اي در حوزه اثرات مثبت يا منفي حضور سياسيون در ورزش كرده است و خودش در جمع نسبتا خصوصي مطرح كرد كه فرزندخوانده‌هايي در ورزش ازجمله شوراي شهري‌ها، شهرداري‌ها، بانك‌ها، مراكز قدرتمند مالي و نمايندگان مجلس وجود دارند. گودرزي البته مخالف انتصاب حبيب كاشاني به عنوان مدير تيم‌ملي اميد هم بود و آن را سياسي مي‌دانست و براي همين به‌هيچ‌عنوان كاشاني را به ساختمان وزارت ورزش راه نداد تا جايي كه عضو شوراي شهر تهران گفت: «شايد با اين كار مشكلات كمتر شود. من در دو ماه گذشته براي ديدن وزير ورزش به تنها كسي كه رو نينداختم، خواجه حافظ شيرازي بود و در اين مدت از طريق وزراي مختلف و معاونان آنها و نمايندگان مجلس خواهان ديدار با وزير شدم، اما اين اتفاق رخ نداد. من فرزند شهيد يا يك جانباز نيستم و با عنوان يك فرد عادي مي‌خواستم وزير ورزش را ملاقات كنم، اما وقتي كسي عُرضه ندارد 10 دقيقه وزير را ببيند نمي‌تواند سودي داشته باشد.» البته رفتار با كاشاني متفاوت بود. كاشاني همانند رويانيان استعفا داد اما كفاشيان نپذيرفت و او به كارش ادامه داد و رييس فدراسيون فوتبال هم بر ماندن او اصرار كرد. وزير ورزش حتي در بازي تيم‌ملي اميد در ورزشگاه آزادي حضور يافت تا پيام روشني براي همه داشته باشد. دقيقا عكس رفتاري كه ديروز در فدراسيون اتومبيلراني رخ داد و رييسش يك‌شبه اخراج شد.

تناقض در رفتار با هاشمي و دنيامالي
محمود گودرزي در آخرين اظهارنظر خود درباره وضع حسين رضازاده براي حضور در انتخابات فدراسيون وزنه‌برداري، بدون آنكه تغييري در مواضع قبلي داشته باشد، بار ديگر تاكيد كرد رضازاده بايد بين شوراي شهر و فدراسيون يكي را انتخاب كند. او كه با ايسنا صحبت مي‌كرد به صراحت گفت حتي اگر رضازاده به مدت پنج دقيقه براي جايي ديگر وقت بگذارد به لحاظ قانون دو شغله محسوب مي‌شود و سازمان بازرسي كل كشور اجازه حضور او را در هر دو جا نمي‌دهد. اما اين قانون ظاهرا براي همه نيست. يعني همان‌طور كه هادي ساعي و احمد دنيامالي از حضور در مجمع انتخاباتي و نشستن بر صندلي رياست منع شدند، مهدي هاشمي به عنوان نماينده مجلس شوراي اسلامي در مجمع انتخاباتي فدراسيون تيراندازي شركت كرد و با اكثريت آرا به عنوان رييس اين فدراسيون انتخاب شد. اين انتخابات بيست‌وششم آبان ماه (كمتر از صد روز پيش) درحالي برگزار شد كه نماينده سازمان بازرسي كل كشور هم در اعتراض به كانديداتوري مهدي هاشمي در آن مجمع شركت نكرد، اما در نهايت نتيجه انتخابات مورد تاييد وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت تا يك دوشغله، بي‌حرف و حديث رييس فدراسيون تيراندازي شود. حالا انتخابات در فدراسيون وزنه‌برداري بزرگ‌ترين آزمون مديريتي دوران اوست .  

داستان اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي
براي آنكه اساسنامه فدراسيون‌هاي ورزشي يك شكل شود و از تضادها در اساسنامه‌هاي مختلف فدراسيون‌هاي ورزشي جلوگيري به عمل آيد، وزارت ورزش تصميم گرفت كه اساسنامه مشتركي را تهيه كند تا امور فدراسيون‌ها در دست وزارت ورزش باشد. يكي از مهم‌ترين موارد و ابهامات اين پيش نويس درج عنوان نماينده هيات‌ها به جاي روساي هيات‌ها است كه دست وزارت ورزش را براي هر نوع انتصاب و عزل رييس فدراسيون باز مي‌گذارد. ابهام ديگر و مهمي كه در پيش‌نويس فعلي وجود دارد و خيلي از اهالي ورزش از آن بي‌اطلاع هستند انتصابي شدن روساي فدراسيون‌هاي غيرالمپيكي با فرمولي خاص است. در پيش‌نويس جديد اساسنامه، بندي جنجالي وجود دارد كه طبق آن وزارت ورزش و جوانان (بالطبع وزير ورزش يا يكي از معاونان) به عنوان جانشين مجمع فدراسيون‌هايي معرفي مي‌شود كه در زمره رشته‌هاي مورد تاييد كميته بين المللي المپيك قرار ندارند. از ديگر موارد مورد ابهام در اين پيش‌نويس مي‌توان به افزايش راي وزير از يك راي به دو راي اشاره كرد. البته اينها گوشه‌اي از ابهاماتي است كه به دليل در دسترس نبودن اين پيش نويس و توسط برخي افراد انتشار يافته است. مصطفي هاشمي‌طبا در واكنش به اين تصميم اعلام كرد: «در همان زمان به سجادي نامه نوشتم و گفتم تمام اين اساسنامه حاكي از آن است كه وزارت ورزش مي‎خواهد اداره امور فدراسيون‎ها را به‌نوعي در دست بگيرد و فدراسيون‌ها بدون اجازه حق انجام كوچك‎ترين كاري را نخواهند داشت. تقريباً با اين كار افرادي را كه دل‌شان مي‌خواهد منصوب خواهند كرد. اين خلاف روح مردم‌سالاري و انتخابات است. اين اساسنامه به‌معني دولتي كردن فدراسيون‌ها بوده و فدراسيون‌هاي جهاني كه فعال باشند ممكن است به اين موضوع معترض شوند. مهم‌ترين موضوع اين است كه نقش دولت در اين اساسنامه خيلي پررنگ شده است. مجامع جهاني به اينكه چه‌كسي اساسنامه را نوشته خيلي كار ندارند اما محتواي موجود در اساسنامه براي‌شان مهم است و به آن حساس هستند.»

روايت يك ماجرا
حميدرضا مهرعلي در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» درباره ماجراي بركناري اينگونه توضيح داد: «دو روز بعد از اينكه حكم رويانيان روي سايت قرار گرفت، آقاي سجادي، معاون وزير تماس گرفتند و گفتند كه يا آقاي رويانيان را بركنار كن و يا خودت استعفا بده. من توضيح دادم كه آقاي رويانيان خودشان لطف كرده‌اند و استعفا دادند. آقاي سجادي دوباره تماس گرفتند و گفتند كه آقاي گودرزي اعتقاد دارند وقتي اعلام كردند كه استعفا بدهيد، بايد اين كار را انجام دهيد. من گفتم كه از 37راي مجمع، 36راي دارم و نمي‌توانم به راي مجمع بي‌احترامي كنم. من همين دو ماه پيش با امضاي آقاي وزير، فدراسيون برتر سال شده‌ام و معاونت مالي و اداري وزارت ورزش، فدراسيون را به عنوان فدراسيون برگزيده از لحاظ اسناد مالي و صورت‌هاي مالي اعلام كردند. فدراسيون اتومبيلراني هم چهار كرسي بين‌المللي به دست آورده و بودجه و درآمد ما هم بسيار بيشتر از سقف بوده و به اندازه چندين سال كار كرده‌ايم. اگر مشكلي بود، آقاي وزير مرا مي‌خواستند تا توضيح به ايشان بدهم. آقاي سجادي اعلام كردند كه وزير گفتند چون استعفا ندادي، حالا بركنارت مي‌كنم.» حالا ما هستيم  و وزارتخانه و فدراسيوني كه با امضاهاي وزير و معاونانش در بخش مديريتي و مالي، بهترين شده است و مشخص نيست در اين دو ماه چگونه نظرشان تغيير كرده است. وزير ورزش سكوت كرده اما آمار نشان داده حداقل در اين دو حوزه، فدراسيون اتومبيلراني پيشرو بوده است؛ فدراسيوني كه كمتر از دو هفته ديگر ميزبان «رالي خاورميانه» است، رفتاري كه از آن «تدبير» و «اميد»ي در مجموعه وزارت ورزش و جوانان ديده نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون