• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

ارتش اسراييل به حالت آماده‌باش درآمد

صبر استراتژيك مقاومت

 

 ميثم سليماني
 

هزينه‌هاي سقوط دو پهپاد متعلق به رژيم صهيونيستي در لبنان به مراتب هزينه بيشتري براي اين رژيم نسبت به حمله به دمشق داشته است؛ دو پهپادي كه گفته مي‌شود يكي براي شناسايي و ديگري براي انجام يك عمليات وارد لبنان شدند كه عمليات هر دو به شكست انجاميد. اما طبق گزارش‌ها يكي از اين هواپيماهاي بدون سرنشين حامل بمب C4 بوده كه معمولا يگان‌هاي نظامي در عمليات‌هاي خود استفاده مي‌كنند و قدرت تخريب به نسبت
قابل توجهي دارد. اما نكته اينجاست اسراييلي‌ها به‌شدت نگران هرگونه واكنش حزب‌الله لبنان شده‌اند. يك منبع امنيتي اسراييلي به اورشليم‌پست گفت كه به دليل حمله آشكار هواپيماهاي بدون سرنشين اسراييل به لبنان، حزب‌الله سعي خواهد كرد به يك هدف نظامي در الجليل حمله كند. اگرچه سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان عنوان كرد كه اين اقدام اسراييلي‌ها را به نحوي تلافي خواهد كرد اما هنوز مشخص نيست كه حزب‌الله چگونه و در چه سطحي به اين تجاوز رژيم صهيونيستي پاسخ خواهد داد. هرچند برخي قصد دارند براي كاهش سطح تجاوز و اقدام اسراييل بهانه‌تراشي كنند و عنوان مي‌كنند كه پهپادهاي اسراييلي براي شناسايي و گشت‌زني به اين مناطق وارد شده‌اند اما گزارش‌هاي حزب‌الله حاكي از آن است كه يكي از دو پهپادي كه سقوط كرده حاوي 5.5 كيلوگرم مواد منفجره C4 بوده است.

در آخرين بيانيه‌اي كه حزب‌الله لبنان در اين خصوص منتشر كرده، آمده است: بر اساس اطلاعات جديدي كه ما پس از سقوط پهپاد و تجزيه و تحليل آن به دست آورديم، مي‌خواهيم تاكيد كنيم كه هدف اين هواپيماهاي بدون سرنشين جمع‌آوري اطلاعات نبوده بلكه قصد انجام يك حمله را داشتند.

اين در حالي است كه روز دوشنبه ميشل عون حملات پهپادي اسراييل را اعلام جنگ عليه اين كشور دانست. او گفت: آنچه اتفاق افتاد شبيه به اعلام جنگ است كه به ما اين امكان را مي‌دهد تا از حق خود براي دفاع از استقلال و تماميت ارضي خود استفاده كنيم. ما افرادي هستيم كه به دنبال صلح هستيم نه جنگ، اما قبول نداريم در هر موضوعي مورد تهديد هر كسي قرار بگيريم.

واقعيت آن است كه حتي بنيامين نتانياهو كه قصد دارد به نحوي وجهه خود را در برابر سخنان دبيركل حزب‌الله حفظ كند، به صورت دو پهلو خطاب به او مي‌گويد كه آرام باش. شايد برخي آن را تهديد بدانند. اما در حقيقت در پس همين سخنان مي‌توان دريافت كه اسراييلي‌ها نمي‌خواهند وارد يك فرآيند بدون بازگشت و هزينه بسيار بالا با حزب‌الله لبنان شوند.

نتانياهو در سخنراني خود گفت: من سخنان نصرالله را شنيدم. من به نصرالله پيشنهاد مي‌كنم كه آرام باشد. او آگاه است كه اسراييل مي‌داند چگونه از خود دفاع كند و دشمنانش را شكست دهد. من همين را نيز به قاسم سليماني مي‌گويم، مراقب حرف‌هاي خود باشيد و بيش از آن مراقب اعمال خود نيز باشيد. اما اين تهديد نتانياهو در حالي صورت مي‌گيرد كه طي روزهاي گذشته عملا اسراييلي‌ها براي هرگونه اقدام تلافي‌جويانه حزب‌الله به حالت آماده‌باش در آمده‌اند و حتي نمي‌دانند كه چه اقدامي ممكن است در انتظار آنها باشد.

در حال حاضر ارتش اسراييل از ترس هرگونه اقدام تلافي‌جويانه تردد در جاده‌ها و در امتداد مرز با لبنان را به‌شدت محدود كرده است. به نوشته اورشليم پست، ارتش اسراييل به حدي نگران است كه ارزيابي‌هاي اطلاعاتي عملياتي آنها به نحوي شده كه تصميم گرفتند حركت برخي وسايل نقليه نظامي در چند جاده با تاييد سطح بالايي انجام شود.

طبق دستورالعملي كه ارتش اسراييل صبح سه‌شنبه به كليه يگان‌هاي عملياتي خود ارايه داده است؛ كليه رفت و آمدها بين فاصله 0تا5 كيلومتري از مرز به‌شدت تحت محافظت صورت گيرد و اگر سربازان قصد رفت و آمد به اين منطقه را دارند بايد كاملا مسلح و پوشيده باشند و اگر درخواست ماشين و تردد در جاده‌هاي مرزي را دارند بايد تاييديه دريافت كنند. فرماندهي شمالي رژيم اسراييل از شنبه شب و پس از حمله به دمشق به حالت آماده‌باش درآمده است. با اين حال ارتش اسراييل سعي دارد همه‌چيز را عادي نشان دهد ولي واقعيت آن است كه اكنون از هر تحركي در مرز با لبنان نگران هستند. دوشنبه شب نيروهاي ارتش اسراييل با كوچك‌ترين حركت و اتفاق شروع به منور زدن كردند در صورتي كه هيچ‌گونه اتفاق قابل توجهي رخ نداده بود.

ارتش يك سامانه دفاع موشكي خود را در شمال سرزمين‌هاي اشغالي مستقر كرده است و استقرار نيروها نيز تغيير يافته و همه پايگاه‌ها به حالت
آماده‌باش درآمده و عنوان شده همه پايگاه‌ها در معرض خطر قرار دارند. اما هنوز هيچ دستورالعمل ايمني جديدي به ساكنان شمال داده نشده و پناهگاه‌ها نيز باز نشده است، چراكه برآورد اسراييلي‌ها اين است هرگونه اقدام تلافي‌جويانه‌اي در محدوده پايگاه‌ها و اهداف نظامي خواهد بود زيرا آنها مي‌دانند حزب‌الله غيرنظاميان را هدف قرار نمي‌دهد.

از زمان پايان جنگ در جنوب لبنان در سال 2006 خصومت بين اين دو دشمن محدود به شليك‌هاي محدود گاه به گاه در سراسر مرز شده بود. اما واقعيت آن است كه اسراييل نمي‌خواهد وارد يك جنگ تمام‌عيار با حزب‌الله لبنان شود، چرا كه آينده آن براي اسراييل نامعلوم است.

اسراييلي‌ها و شخص بنيامين نتانياهو از چند جهت يك استراتژي تهاجمي را عليه حزب‌الله و ايران آغاز كرده‌اند و به نظر مي‌رسد اين روند را حداقل تا انتخابات ادامه خواهند داد. بنيامين نتانياهو قصد دارد در داخل براي خود در آستانه انتخابات يك وجهه عمومي ايجاد كند كه در حال مبارزه با دشمنان اسراييل از جمله حزب‌الله و ايران است. اما در سوي ديگر هم ايران و هم گروه‌هاي مردمي از جمله حشدالشعبي در عراق و حزب‌الله لبنان يك صبر استراتژيك را در مقابل اسراييل و شخص نتانياهو در پيش گرفته‌اند؛ صبري كه حداقل تا تعيين نتيجه انتخابات اين رژيم به نظر مي‌رسد ادامه خواهد داشت. همه اين گروه‌ها و ايران مي‌دانند اگر پاسخي به اقدامات تهاجمي و خرابكارانه اسراييل دهند تنها به نفع شخص نتانياهو تمام خواهد شد و مي‌تواند بار ديگر در آستانه انتخابات به عنوان قهرمان در كارزار انتخاباتي شكست خورده خود پيروز شود. اما اگر درگيري رخ ندهد و اسراييل مجبور باشد كه به شكلي سردرگم به استراتژي تهاجمي خود ادامه دهد بعيد به نظر مي‌رسد كه نتانياهو توانايي پيروزي در اين دور از انتخابات را داشته باشد؛ به زبان ساده‌تر مي‌توان گفت آغاز يك جنگ جديد برگ برنده‌اي براي شخص نتانياهو خواهد بود اما اگر اين صبر استراتژيك ادامه پيدا كند مي‌توانيم تا سه هفته ديگر شاهد پايان نخست‌وزيري بنيامين نتانياهو باشيم. اما نگه داشتن اسراييلي‌ها در فضاي ترس‌ و نگراني از حمله تلافي‌جويانه مي‌تواند بهترين راهكار از سوي نيروهاي مقاومت باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون