• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

تقاضاي غيرطبيعي ارز كنترل شد

فرهاد دژپسند در حاشيه نشست تخصصي فين‌تك، درخصوص آخرين وضعيت بازار ارز ضمن ابراز اميدواري از كاهش بيشتر قيمت ارز گفت: با سياست‌هايي كه از مدت‌ها قبل اتخاذ شده سعي بر محدوديت عوامل مخل تقاضا و توسعه و تقويت عوامل عرضه ارز است.

وزير امور اقتصاد و دارايي ضمن اشاره به ثبات در حوزه سياسي و اجتماعي در كشور ادامه داد: با تدابيري كه براي بازگشت ارز به داخل كشور اتخاذ شده و همراهي صادركنندگان در اين بخش، هم از نظر عرضه ارز شاهد فزوني بوديم و هم در بخش تقاضا، تقاضاهاي غيرطبيعي كنترل شده و بازار ارز وضعيت باثباتي پيدا كرده است.

دژپسند درخصوص ميزان بازگشت ارز به كشور نيز گفت: يك روزي از صادركنندگان خواهش مي‌كرديم كه ارز را برگردانند اما خوشبختانه در حال حاضر صادركنندگان همراهي خوبي دارند. به گفته وزير اقتصاد، بازگشت ارز تنها به صورت حواله و اسكناس نبوده و بخشي از ارز صادراتي در قالب كالاي وارداتي به كشور بازگشته است. بخش ديگري از سخنان ايشان به ابهام درخصوص واگذاري شركت هواپيمايي ايران ايرتور و دشت مغان همچنين دستگيري رييس سازمان خصوص‌سازي اختصاص داشت. او در اين خصوص گفت: من به عنوان يك مقام مسوول اين واگذاري‌ها را درست ارزيابي مي‌كنم. فرهاد دژپسند با اين مضمون كه سخنگوي دولت اتهامات رييس سازمان خصوصي‌سازي را به شركت‌هاي ايران اير تور و واگذاري دشت مغان محدود دانسته و شما در مكاتبه‌اي با معاون اول رييس‌جمهور از اين واگذاري دفاع كرده‌ايد، گفت: برنامه دولت درباره واگذاري‌هاي بزرگ تغيير نخواهد كرد و برنامه‌هاي خود را در اين حوزه به‌طور جدي پيگيري مي‌كنيم، ضمن اينكه مي‌دانيم اين‌گونه رفتارها روي انگيزه ديگران اثر مي‌گذارد، چراكه باعث تضعيف اراده ديگران خواهد شد اما ما اين راه را ادامه خواهيم داد، بنابراين اصل واگذاري‌ها ادامه پيدا مي‌كند.

وزير اقتصاد گفت: من خوب يا بد بودن واگذاري‌ها را از جنبه رعايت مقررات نگاه مي‌كنم. اينكه آيا در تعيين قيمت يا تعيين برنده مقررات رعايت شده است يا نه، اگر قوانين رعايت شده باشد اما نتيجه مطلوب نباشد، نمي‌توانيم به واگذاري‌ها ايراد بگيريم.

دژپسند با اشاره به برخي حواشي درباره قيمت پايين در واگذاري‌ها گفت: بسياري براي تسهيل خصوصي‌سازي نمونه‌هايي از واگذاري‌ها در آلمان‌شرقي را مثال مي‌زنند كه يك كارخانه را به قيمت يك مارك فروختند، با اين استدلال كه براي افزايش كارايي، واگذاري ضروري است.

او افزود، در واگذاري‌ها آيين‌نامه تعيين قيمت پايه و مزايده رعايت شده و من به عنوان يك مقام مسوول اين واگذاري‌ها را درست ارزيابي مي‌كنم. ممكن است خريدار يا قيمت تعيين‌شده باب ميل كسي نباشد اما همين كه مقررات رعايت شده باشد، كفايت مي‌كند.

دژپسند درباره واگذاري ايران ايرتور گفت: پس از برگزاري مزايده در مرحله اول اين شركت واگذار شد اما خريدار نسبت به پرداخت حقوق دولت ناتوان بود و براساس قرارداد، سازمان خصوصي‌سازي وكالت داشت تا موضوع معامله را دوباره به فروش بگذارد، بنابراين اين واگذاري دوباره به مزايده گذاشته شد و بعد با تعيين قيمت دوباره فروخته شد.

وزير اقتصاد درباره واگذاري‌هاي معروف به «دشت مغان» نيز تاكيد كرد، اين كارخانه به مزايده گذاشته شد و سه نفر قيمت دادند اما «اهليت» خريدار اول بنا به مشكلاتي رد شد و رسما توسط نهادهاي مسوول ابطال و به خريدار دوم با قيمتي كه خريدار اول خريده بود، واگذار شد. در حال حاضر از آن منطقه نيز طوماري وجود دارد كه اهالي آنجا از اين تغييرات تشكر كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون