• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

بهترين موج‌سوار ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

موج‌سواري ورزش پول‌دارها نيست

علي ولي‌اللهي

بدون شك يكي از جذاب‌ترين ورزش‌هاي آبي در جهان موج‌سواري است. معمولا بريده‌هايي از مسابقات اين رشته با حضور افراد حرفه‌اي در كليپ‌هاي تصويري به چشم مي‌خورد. در كشور ايران نيز با وجود سواحلي كه با اقيانوس در ارتباط هستند، اين ورزش توسط برخي ورزشكاران به صورت حرفه‌اي دنبال مي‌شود. يكي از اين ورزشكاران سالار قيصري است كه در هر دو دوره مسابقات كشوري كه تاكنون برگزار شده مقام نخست را به دست آورده است. قيصري همچنين عضو تيم ملي موج‌سواري ايران نيز هست و در مسابقات جهاني ژاپن حضور پيدا كرده است. تابستان بهترين فصل موج‌سواري به حساب مي‌آيد. هم‌اكنون در بسياري از نقاط دنيا مسابقات كوچك و بزرگي در حال برگزاري است. به مناسبت همين فصل و براي آشنايي بيشتر با اين رشته جذاب، چند دقيقه‌اي با قهرمان ايران در اين رشته به گفت‌وگو نشستيم.

 

چه شد كه به رشته موج‌سواري علاقه‌مند شديد و چند سال است در اين رشته فعال هستيد؟

در واقع بايد بگويم من علاقه‌اي به اين رشته نداشتم منتها زماني كه به خارج از كشور رفتم يكي از دوستانم مرا به داخل آب برد و هل داد توي موج. من داخل موج شناور بودم و به تخته موج‌سواري چسبيده بودم و در آن لحظه احساس كردم چقدر به اين وضعيت علاقه دارم. همان‌جا انتخاب كردم كه اين رشته را به صورت حرفه‌اي ادامه دهم.

الان نزديك ده سال است كه در موج‌سواري فعالم. در طول فعاليتم مدتي هم مصدوم و از ورزش به دور بودم.

موج‌سواري در ايران سابقه چنداني ندارد. آيا قبلا رشته‌اي مشابه رشته موج‌سواري داشتيم؟ چه شد كه اين رشته ورزشي در ايران رسميتي پيدا كرد؟

از رشته‌هاي شبيه به موج‌سواري مي‌توانم به اسكيت و اسنوبرد اشاره كنم. در ورزش‌هاي آبي ورزشي كه زياد شبيه به موج‌سواري باشد نداريم. در ايران هم اين رشته توسط يكسري از دوستان و در راس آنها آقاي رستمي كه در حال حاضر رييس انجمن موج‌سواري هستند رسميت پيدا كرد. بعد از آن برخي بچه‌ها كه در چابهار موج‌سواري مي‌كردند مثل شمس فولادي و عبدالرزاق و سايرين وارد انجمن شدند.

موج‌سواران ايراني اكثرا اهالي مناطق بندري و ساحلي‌اند يا اينكه از اين حيث تفاوتي بين جوانان مناطق گوناگون كشور وجود ندارد؟

بچه‌هايي كه كنار آب هستند بالطبع وقتي دريا و اقيانوس را مي‌بينند آشنايي خاصي با آب پيدا مي‌كنند. اما به نظرم براي موج‌سواري هر كسي مي‌تواند از هر جايي بيايد و به اين رشته بپردازد؛ حتي از مركز كشور و شهرهاي كويري. فقط كافي است هر كس علاقه دارد يك بار راهي اقيانوس شده و آنجا با موج و دريانوردي آشنا شود، اصول را ياد بگيرد و اگر استعداد داشت و علاقه پيدا كرد به اين حرفه بپردازد.

شما يك بار هم به عنوان قهرمان ايران در مسابقات جهاني در ژاپن شركت كرده‌ايد. تفاوت سطح موج‌سواري داخل و خارج ايران در چه حد است؟

بله، تفاوت مشخص است. كشورهايي هستند كه سال‌هاست در موج‌سواري فعاليت مي‌كنند. در اين كشورها افراد زيادي چه در رده انفرادي و چه در تيم‌هاي ملي مشغول به فعاليت هستند. در مورد سطح موج‌سواري در ايران بايد بگويم كه ما تازه در حال يادگيري هستيم. ما مي‌خواهيم ياد بگيريم كه چطور در مسابقات شركت كنيم، چطور تاكتيك‌ها را فرا بگيريم و الگوها را مشخص كنيم. ما در حال رشد هستيم. در حال حاضر نمي‌شود سطح موج‌سواري ايران را با كشورهاي پيشرفته در اين رشته مقايسه كرد. ما تازه در آغاز راه هستيم. اما بايد بگويم استعدادهاي زيادي در ايران هستند و سطح اين رشته در دهه بعدي بسيار بالا خواهد رفت.

از حيث آموزش موج‌سواري در چه وضعي قرار دارد و كلا براي پيشرفت موج‌سواري در كشورمان چه اقداماتي ضروري است؟

وضعيت رو به پيشرفت است. چندين كمپ و باشگاه موج‌سواري در هماهنگي با انجمن موج‌سواري در حال فعاليت هستند و اين باعث رونق موج‌سواري در مناطق مختلف كشور مي‌شود. اما اقداماتي كه بايد انجام شود شامل كار روي سنين پايه، استعداديابي، برگزاري مسابقات و اردوها و شركت در مسابقات جهاني است كه در حال انجام است و ان‌شاءالله بهتر هم خواهد شد.

مردم در تصاوير تلويزيوني فقط زيبايي كار موج‌سواري را مي‌بينند. كمي هم درباره مشكلات و به ويژه خطرات ورزش موج‌سواري توضيح دهيد.

موج‌سواري ورزش آساني نيست. آنچه در تصوير مي‌بينيد زيبايي محض است اما در پشت تصوير خطرات زيادي وجود دارد. مثلا اگر جايي مرجان زياد باشد و ارتفاع آب كم، بدن شما ممكن است دچار پارگي و خونريزي شود. يا مثلا برخورد برد موج‌سواري با سر و جاهاي حساس بدن مشكلاتي ايجاد مي‌كند. خطرات زياد است. حتي وجود كوسه و جانوران آبي خطرناك يا حتي آلودگي آب خطرناك است. در مورد مشكلات انجام اين ورزش هم مي‌توانم به مساله رسيدن تا ساحل اشاره كنم. تامين مالي يكي ديگر از دغدغه‌هاي موج‌سواران است. سفر و داشتن برد براي شركت در مسابقه واقعا خرج دارد.

آيا بين كشورهاي جهان مي‌توان گفت برخي كشورها موج‌سواري پيشرفته‌تر و موج‌سواران بهتري دارند؟ كدام كشورها؟

بله، كشورهايي هستند كه دهه‌ها مشغول فعاليت در اين رشته هستند و طبيعتا پيشرفته‌تر. بهترين موج‌سواران دنيا معمولا از استراليا، امريكا (به دليل داشتن سواحل هاوايي)، كشورهاي امريكاي جنوبي مخصوصا برزيل كه چند موج‌سوار خيلي خوب دارد، هستند. در مورد برزيل جا دارد به اين نكته جالب اشاره كنم كه اكثر مردم دنيا برزيل را با فوتبال مي‌شناسند اما موج‌سواري شايد به نوعي ورزش اول برزيلي‌ها محسوب شود. در جهان به برزيلي‌ها مي‌گويند Brazilian storm چون اين كشور تعداد خيلي زيادي موج‌سوار در سطح اول جهان دارد كه جوايز مسابقات را درو مي‌كنند. اروپا هم چند موج‌سوار خوب دارد. در آسيايي‌ها ژاپن چند ورزشكار حرفه‌اي دارد. در قاره آفريقا هم كشور آفريقاي جنوبي در اين رشته پيشتاز است.

شما اين روزها در خارج از كشور مشغول تمرين هستيد. چه كشوري را براي تمرين انتخاب كرده‌ايد؟ آيا اين انتخاب دلايل فني داشته است؟

من در كشور امريكا هستم. براي حضور در اين كشور، انتخابي به آن صورت نداشتم و در واقع دست سرنوشت مرا راهي اين كشور كرده است. حضور من در امريكا دليل فني خاصي نداشته و موقعيتي‌ است كه نصيب من شده و من در حال استفاده از آن هستم.

آيا موج‌سواري ورزش پولدار‌هاست؟ يا هر فردي با هر سطح درآمدي مي‌تواند در اين رشته فعاليت كند؟

نه، موج‌سواري ورزش پولدارها نيست. اين يك ورزش مردمي است كه اقشار مختلف مردم مي‌توانند در آن شركت كنند. شما اين را به راحتي مي‌توانيد در سواحل كشور خودمان مثل قشم و چابهار ببينيد. در كشورهاي ديگر هم وضع به همين منوال است. مثلا در كشورهاي آفريقايي كه مردمش از لحاظ مالي ضعيف هستند بسياري از جوانان به موج‌سواري مشغولند. اگر از من مي‌پرسيد بايد بگويم موج‌سواري ربطي به پول ندارد.

به عنوان قهرمان ايران چه انتقاداتي از سازماندهي مسابقات، اردوها و امكانات موج‌سواري در ايران داريد؟ وضعيت درآمدي شاغلين اين رشته چگونه است؟

واقعا انتقاد خاصي ندارم. كساني كه در انجمن فعالند تمام زحمت‌شان را مي‌كشند. در اين وضعيت اقتصادي و تحريم خدا را شكر مسابقات را به صورت منظم داريم و اعزام‌ها هم انجام مي‌شود. باشگاه‌ها هم كارشان را انجام مي‌دهند و استعدادها را شناسايي مي‌كنند. بچه‌ها در حال تمرين هستند و خدا را شكر كار پيش مي‌رود. موج‌سواري چون ورزش نوپايي است طول مي‌كشد تا جا بيفتد. از نظر وضعيت درآمدي هم واقعا خبري ندارم چون من محل درآمدم از جاي ديگر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون