• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

اعضاي هيات دولت در حاشيه جلسه ديروز چه گفتند؟

بي‌خبري مدام كلانتري از محيط‌زيستي‌ها و نگاه غيرجنسيتي روحاني

با وجود اينكه سخنراني روحاني در جلسه هفتگي هيات دولت باز هم تحت تاثير سياست خارجي و «مذاكرات» ديپلماتيك قرار داشت، اما حاشيه اين جلسه در حياط «پاستور» متاثر از معرفي دو وزير جديد كابينه به مجلس شوراي اسلامي بود. در همين راستا حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري اولين كسي بود كه به حياط پاستور آمد و در مورد معرفي علي‌اصغر مونسان به عنوان وزير وزارتخانه ميراث فرهنگي و گردشگري و محسن حاجي‌ميرزايي به عنوان وزير آموزش و پرورش صحبت كرد.

 

اميدوار به راي مونسان و حاجي‌ميرزايي

به گفته اميري زماني كه معرفي وزرا به مجلس صورت مي‌گيرد، ظرف يك هفته جلسه براي راي اعتماد وزراي پيشنهادي برگزار مي‌شود. بر همين اساس طي رايزني‌هاي صورت گرفته با هيات رييسه مجلس قرار است روز سه‌شنبه هفته آينده جلسه راي اعتماد به دو وزير پيشنهادي برگزار شود. همچنين قرار است حسن روحاني شخصا براي معرفي و دفاع از برنامه‌هاي مونسان و حاجي‌ميرزايي در جلسه علني مجلس شركت كند.

معاون پارلماني رييس‌جمهوري خبر داد كه در فرجه يك هفته‌اي با برنامه‌ريزي صورت گرفته، قرار است دو وزير پيشنهادي در كميسيون‌هاي تخصصي و فراكسيون‌هاي سياسي حضور يافته و با نمايندگان گفت‌وگو كرده و به سوالات آنها پاسخ دهند.

اميري در خلال مصاحبه با خبرنگاران توضيح داد كه در شرايط تحريمي امروز مي‌توان به صنعت گردشگري اهميت بيشتري داد و با توجه به آن رونق اقتصادي و اشتغال ايجاد كرد. از همين‌رو تبديل شدن سازمان به وزارتخانه نيز اهميت بسزايي دارد كه در همين راستا مونسان به مجلس معرفي شده است. همچنين با توجه به اينكه در آستانه سال تحصيلي هستيم، وزير آموزش و پرورش بايد
هر چه سريع‌تر مشخص شود كه به همين دليل دولت همراه با مونسان، حاجي‌ميرزايي را به مجلس معرفي كرده است.

 

براي روحاني جنسيت مطرح نيست

آنچه در مدت اخير كه وزارت آموزش و پرورش با سرپرست اداره مي‌شد بارها در رسانه‌ها مطرح شد، گمانه‌هايي مبني بر انتخاب وزير زن بود كه از فاطمه سعيدي به عنوان يكي از گزينه‌هاي مطرح شده براي تصدي اين پست نام برده مي‌شد. همچنين در مورد ميراث فرهنگي و گردشگري نيز از چهره‌هايي چون پروانه سلحشوري صحبت مي‌شد. از همين‌رو از معاون پارلماني رييس‌جمهوري پرسيده شد كه چرا رييس‌جمهوري وزير زن معرفي نكرده است. اميري نيز تاكيد كرد براي رييس‌جمهور واقعا جنسيت مطرح نيست، بلكه با بررسي‌هايي كه انجام شد به اين دو گزينه رسيد اما به هيچ‌وجه بحث جنسيت براي او مطرح نبود.

اين در حالي است كه انتخاب و معرفي وزير زن نه تنها مطالبه فعالان مدني و سياسي حامي دولت يازدهم بود، بلكه در آستانه معرفي وزرا در دوره دوازدهم رياست‌جمهوري نيز قرار بر اين بود كه 3 وزير زن به كابينه راه پيدا كنند تا نوعي تبعيض مثبت صورت گيرد با اين حال معاون پارلماني تاكيد دارد براي روحاني «جنسيت» مطرح نيست.

 

چرا حاجي‌ميرزايي معرفي شد؟

با اينكه خبرها نشان مي‌داد، قرار است سيدجواد حسيني، سرپرست فعلي آموزش و پرورش به عنوان وزير معرفي شود، يك‌باره محسن حاجي‌ميرزايي كه در سمت دبير هيات دولت فعاليت مي‌كرد، انتخاب شد. اين انتخاب با نقدهايي روبه‌رو بود. معاون پارلماني در واكنش به اين انتقاد به «اعتماد» گفت: «آقاي حاجي‌ميرزايي از ابتداي دولت دبيري هيات دولت را به عهده داشت و در اين راستا توانست با وزارتخانه‌هاي مختلف كار كرده و تجربه خوبي به دست آورد. او همچنين سابقه مشاور وزير آموزش و پرورش در دولت‌هاي قبلي و معاونت سازمان نهضت سوادآموزي را دارد. ما هم اميدواريم راي بالايي از مجلس بگيرد.» او البته به سوالي در مورد چرايي معرفي نشدن حسيني مختصر پاسخ داد كه جمع‌بندي رييس‌جمهوري به اين صورت بود كه حاجي‌ميرزايي معرفي شود.

پس از حضور معاون پارلماني، مونسان و حاجي‌ميرزايي به‌ همراه علي ربيعي، سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران صحبت كردند. مونسان تاكيد كرد كه گردشگري مي‌تواند در كنار بازار نفت اقتصادي نوظهور باشد و ما را از تلاطم‌هاي موجود نجات دهد. حاجي‌ميرزايي نيز كه اين روزها به خاطر سابقه اندكش در حوزه آموزشي مورد نقد قرار مي‌گيرد در حاشيه جلسه هيات دولت تاكيد كرد كه سابقه آموزشي و فرهنگي دارد و در دوره حضورش در نهضت سوادآموزي جهش قابل ملاحظه‌اي رخ داده است.

معاونت زنان؛ پيگير وضعيت «نوشين جعفري»

نوشين جعفري، خبرنگار و عكاس بازداشتي به تازگي فايل صوتي را از طريق اينستاگرام براي شيوا نظرآهاري، خبرنگار از طريق اينستاگرام ارسال كرده كه محتواي آن نشان مي‌دهد در دوران بازجويي شرايط مناسبي ندارد. در همين راستا معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري به «اعتماد» خبر داده كه پيگير وضعيت او است. ابتكار در پاسخ به اين پرسش كه آيا در دولت صحبتي از وضعيت اين بازداشتي شده و آيا اعضاي دولت پيگيري خاصي در اين زمينه داشته‌اند، گفت: «در دولت صحبتي از اين موضوع نشده است اما من به مراجع ذي‌صلاح اين موضوع را منعكس كرده‌ام. اميدوارم كه رسيدگي كنند. رسيدگي به وضعيت ايشان و ادعايي كه در آن فايل صوتي وجود دارد، لازم و ضروري است و من هم از منظر شخصيت حقيقي و حقوقي (معاونت زنان) پيگير موضوع هستم و به مراجعي كه مي‌توانستند در اين زمينه اقدامي انجام دهند، مراجعه كردم. اميدوارم همه چيز روشن شود.»

 

عيسي كلانتري؛ بي‌خبر از محيط‌زيستي‌ها

اما بحث خبرنگاران در هفته گذشته تنها به اين عكاس-خبرنگار بازداشتي اختصاص نداشت؛ چراكه برخي خبرنگاران حوزه محيط‌زيست عمدتا منتقد در صفحات شخصي‌شان در فضاي مجازي مدعي شدند كه از فهرست جلسات خبري اين سازمان خط خورده‌اند. با اين حال عيسي كلانتري كه مدت‌هاست، حاضر نيست در حياط پاستور به خبرنگاران پاسخ دهد، باز هم با ابراز بي‌اطلاعي پاستور را ترك كرد و به «اعتماد» گفت: «از اين موضوع خبر ندارد!»

 

اجراي گام سوم در گرو سفر فرانسه

گرچه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ديروز ژاپن بود و در جلسه هيات دولت حضور نداشت، محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در حاشيه جلسه هيات دولت از دستاوردهاي سفر فرانسه گفت. واعظي البته جزيياتي از بسته پيشنهادي فرانسه اعلام نكرد، چرا كه به گفته او اين توافق هنوز انجام نشده است. با اين حال همان‌طور كه واعظي گفت ايران در داخل و فرانسه در اتحاديه اروپا در حال مشورت هستند و مذاكرات هفته گذشته تاكنون پيشرفت خوبي داشته است.

رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه احتمال اجراي گام سوم كاهش تعهدات برجامي ايران چقدر است، توضيح داد: «هفته آينده گروهي اقتصادي از ايران به فرانسه مي‌روند تا راجع به جزييات پيشنهاد اين كشور صحبت كنند، بعد از بازگشت اين گروه بهتر مي‌توانيم راجع به احتمال اجرا يا عدم اجراي گام سوم كاهش تعهدات صحبت كنيم.» البته واعظي به پرسشي در مورد سفر مكرون به ايران نيز گفت كه «بحث جدي» در اين مورد نداشته‌اند و «سفر هم زماني انجام مي‌شود كه از پي آن، دستاورد روشني به دست آيد.» محمود واعظي در مورد احتمال مذاكره ميان روساي جمهوري ايران و امريكا نيز توضيح داد كه «ما همواره گفته‌ايم ملاقات براي ملاقات مشكلي را حل نمي‌كند، بلكه ملاقات بايد براي هدفي انجام شود؛ تا وقتي در اين رابطه اعتماد پيدا نكنيم كه هدفي كه دنبال مي‌كنيم، محقق مي‌شود، صحبت از ملاقات صحيح نيست. امريكا بايد به ميز مذاكره 1+5 برگردد و به توافقات پايبند باشد تا مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران بتوانند از همه مزايايي كه در برجام است، استفاده كنند. اگر امريكا به دنبال روش ديگر است، ابتدا بايد اشتباهي كه در تحريم‌ها كرده را اصلاح كند و سپس وارد گفت‌وگو شود.» رييس‌دفتر رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به هجمه‌هاي وارد شده به رييس‌جمهوري در مورد مذاكره و تعامل تاكيد كرد كه پيامي كه از ايران به خارج ارسال مي‌شود بايد پيام وحدت باشد و مردم بايد جواب اين گروه اندك را بدهند.

 

وزرا چه گفتند؟

در حاشيه نشست هيات دولت عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي اعلام كرد كه شرايط با ثبات است و وضع ذخاير ارزي‌ و ذخاير اسكناسي‌ ما هم خوب است. عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور نيز خبر داد كه مشكل امنيتي براي ايام محرم پيش‌بيني نشده است. رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد تغيير مديرعامل ايران‌خودرو و كاهش قيمت گفت: «الان هم قيمت كم شده است و علتش تغيير مدير نبوده يا تغيير مديرعامل شايد يك علت آن بوده است، دليل ديگر آن اين است كه عرضه كف پاركينگ هم افزايش يافته است.» فرهاد دژپسند، وزارت اقتصاد و دارايي نيز اعلام كرد: «۸۳ قلم كالا در هفته‌هاي گذشته قيمتش كاهش پيدا كرد اما در مجموع آنچه مسلم است، كاهش روند افزايشي قيمت‌هاست و افزايش قيمت‌ها كنترل شده است.» همچنين در حاشيه نشست دولت سخنگوي دولت برخي شايعات مبني بر استعفاي علي‌اصغر پيوندي، رييس سازمان هلال‌احمر را تكذيب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون