• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

بي‌پرده به سبك آقاي سرافراز

محمد سرافراز حالا نامي آشنا در عرصه رسانه‌اي كشور است، چهره‌اي كه با حكم رهبري از 15 آبان‌ماه ۹۳ تا ۲۲ ارديبهشت‌ماه 95 بر مسند رياست سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي نشسته بود ولي بعد از 553 روز رياست، پيش از پايان دوران 5 ساله خود در اين سازمان، با تقديم استعفايش به رهبري، كرسي خود را به عبدالعلي علي‌عسگري واگذار كرد. او كه در دوران مديريتش كمترين ارتباط را با رسانه‌هاي مكتوب داشت، پس از پايان رياست بر جام‌جم درگير حواشي بسياري شد، به‌طوري‌كه حالا اين روزها نامش با يك نامِ نام‌آشناي ديگر گره خورده است؛ «شهرزاد ميرقلي‌خان».

كم‌وكيف ارتباط سرافراز و ميرقلي‌خان و حواشي ايجاد شده توسط اين دو، موضوعي است كه بارها و بارها به آن پرداخته شده ولي اين‌بار رييس سابق سازمان صداوسيما در گفت‌وگويي در نوع خود بي‌پرده و صريح با «ميلاد دخانچي» به مسائل مرتبط با دوران 24 ساله خود در رسانه ملي پرداخته و البته اتهاماتي را نيز متوجه برخي نهادهاي جمهوري اسلامي كرده است. او در بخشي از اين كتاب به دوران رياست علي لاريجاني بر صداوسيما اشاره كرده و در رابطه با تعامل دولت وقت و اين سازمان گفت: «اشتراك نظر سياسي وجود داشت ولي به نظر من در آن مقطع يك اشتباهي رخ داد. آقاي هاشمي‌رفسنجاني رييس‌جمهور بود و تمايل نداشت موردانتقاد قرار بگيرد. در دور دوم رياست‌جمهوري آقاي هاشمي‌رفسنجاني، تورم نزديك 50 درصد شده بود، مردم خيلي مشكل داشتند و تحت فشار بودند اما به خاطر رابطه نزديك آقاي لاريجاني با آقاي رفسنجاني، صداوسيما در موضع انتقاد از دولت و وضع وقت نبود.»

 

پخش زنده اعتراضات 88

رييس سابق سازمان صداوسيما در ادامه به دوران حضور خود در شبكه Press TV و تلاقي آن با اعتراضات پس از انتخابات پرحاشيه سال 88 اشاره و به انتقاد از رويكرد يكجانبه‌گرايانه صداوسيما در آن زمان پرداخت. او اين موضوع را «اشتباهي» خوانده كه در جنگ ايران و عراق نيز تكرار شده است: «معتقد بودم رسانه نمي‌تواند يك‌سويه اطلاع‌رساني كند. هميشه اين ايراد را به پخش اخبار در داخل كشور داشتم. اين مثال را مي‌زدم كه در جنگ ايران و عراق ما اين اشتباه را داشتيم و همواره پيشروي‌هاي خودمان را اعلام مي‌كرديم و به ندرت از پيشروي‌هاي طرف مقابل خبر مي‌داديم. مي‌گفتم صداوسيما در جنگ سوريه و يمن نمي‌تواند اينگونه عمل كند. در زماني كه بيش از نيمي از خاك سوريه در اختيار داعش و ساير گروه‌هاي معارضِ دولت سوريه قرارگرفته بود، حجم قابل‌توجهي از اخبار داخلي مربوط به پيشروي‌هاي نظاميان دولت سوريه بود.» او تاكيد كرده با همين ديدگاه در سال 88 تصميم به پخش اعتراضات مردم به نتايج انتخابات گرفته كه چندي بعد «رييس سازمان (صداوسيما) و افرادي از بيرون سازمان باهم، از دستگاه‌هاي امنيتي آمدند و جلوي دستگاه SNG شبكه براي پخش زنده خياباني را گرفتند.»

 

آغاز روزهاي سخت 90

سرافراز در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به برنامه 90 و عادل فردوسي‌پور نيز اشاره كرده است و صراحتا اعلام كرده كه موافق اقدامات فردوسي‌پور نبوده است و حتي از درخواست يكي از نهادها براي تعطيلي اين برنامه بعد از گفت‌وگوي محمدجواد ظريف با آنها سخن به ميان آورده است. او درباره چرايي مخالفتش با اقدامات فردوسي‌پور گفته است: «يكي از اقدامات ما بازگرداندن نظم و انضباط كاري به شبكه‌ها متناسب با ماموريت‌هاي تعريف شده براي هر شبكه و هر برنامه بود. برنامه 90 يك برنامه ورزشي و محور اصلي آن فوتبال است. نبايد مجري در اين برنامه به همه مسائل كشور بپردازد و اظهارنظر كند. در ماه‌هاي اول چند بار شفاهي و بعد كتبي تذكر دادم. معاون سيما هم قبول داشت كه اين برنامه چارچوب داشته باشد و در چارچوب خودش خيلي هم آزاد بود؛ اما موافق نبودم آقاي فردوسي‌پور درمورد موضوعات سياسي- فرهنگي جامعه در اين برنامه اظهارنظر كند.»

رييس سابق سازمان صداوسيما همچنين تاكيد كرد: «وقتي پس از صحبت حضوري و تذكر كتبي رييس سازمان بازهم مصاحبه‌اي غيرمرتبط با موضوع برنامه 90 انجام شد، رييس سازمان نبايد مي‌پذيرفت. برنامه 90 پخش شد اما مصاحبه غيرمرتبط پخش نشد.» در ادامه اين بخش موضوعي تحت‌عنوان سوال دخانچي آورده شده كه كمي عجيب به نظر مي‌رسد. او گفته: «در ماجراي همان برنامه آقاي فردوسي‌پور با من تماس گرفت و با زباني دردودلانه گفت عدم‌پخش اين برنامه هزينه زيادي براي سازمان توليد مي‌كند و حرفش هم بيراه نبود؛ چون فردا تيتر روزنامه‌ها شد.» جالب‌تر اينكه سرافزار در ادامه اين گزاره را تاييد و مي‌گويد: «براي من واضح بود برنامه 90 يك تيم همراه و طرفدار رسانه‌اي دارد؛ اما مهم‌تر از آن اين بود كه انضباط كاري و چارچوب‌ها رعايت شود و شبكه‌ها و برخي از تهيه‌كنندگان از حالت جزاير مستقل خارج شوند تا بتوان به سازمان رسانه‌اي مديريت شده رسيد. من شخصا قبل از اينكه رييس سازمان شوم رابطه خوبي با آقاي ‌فردوسي‌پور داشتم. ايشان وقتي به پرس‌تي‌وي آمد، اولين استوديو HD سازمان را ديد و نحوه اداره آن مجموعه را مشاهده كرد، خيلي تعريف مي‌كرد و برنامه مربوط به مسابقات جام جهاني فوتبال را از آنجا پخش كرد اما اين رابطه خوب موجب نمي‌شد حركت جزيره‌اي در سازمان رواج پيدا كند.» سرافراز درباره دلايل مخالفت‌ها گفته است: «احتمال دارد آقاي ظريف كانديداي رياست‌جمهوري شود (و به همين دليل) با پخش اين مصاحبه مخالفت شده است. (اما) اين تحليل اشتباه بود و به آقاي ظريف وقت مصاحبه در برنامه‌هاي مختلف داده شده بود. حتي من فكر كردم اين مصاحبه كوتاه در زمان ديگر و جاي ديگري پخش شود. پس از اين اتفاقات درخواست تعطيلي برنامه 90 مطرح شد اما من زيربار آن نرفتم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون