• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

رييس‌ جمهوري در جلسه هيات دولت مطرح كرد

هم مذاكره، هم اجراي گام سوم

رابطه عادلانه بين ايران و امريكا، مرگ دايمي تندروهاست

هيات وزيران روز گذشته به رياست حسن روحاني، رييس‌جمهوري در حالي تشكيل جلسه داد كه با توجه به نزديكي پايان مهلت 60 روزه دوم ايران به طرف‌هاي اروپايي براي اجراي تعهدات خود و متعاقبا جلوگيري از اجراي سومين گام از مجموعه گام‌هاي كاهش تعهدات هسته‌اي جمهوري اسلامي عملا اغلب دنبال‌كنندگان تحولات سپهر سياست ايران چشم‌ انتظار اعلام جزييات اين گام بودند. رييس شوراي عالي امنيت ملي اظهارات خود را با تشريح روند مذاكرات آغاز و اظهار كرد:«مذاكرات ايران و اروپا رو به جلو است ولي هنوز به نقطه توافق نهايي نرسيده‌ايم هر چند كه بخش عمده‌اي از اختلافات حل شده است مثلا اگر در 20 مساله اختلاف داشتيم‌، اين اختلافات اكنون در 3 مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند اما هنوز به نقطه نهايي نرسيده‌ايم و بعيد مي‌دانم فردا نيز بتوانيم به توافق نهايي برسيم؛ در نتيجه گام سوم را برخواهيم داشت و جزييات اين گام سوم را فردا اعلام و بر مبناي آن عمل مي‌كنيم.»

روحاني صبر راهبردي و اقدام ايران را در برابر خروج امريكا از برجام هوشمندانه خواند و گفت:«ايران اولين گام را برداشت و ظرف اين اقدام 2 ماه نيز فرصت داد. در همان دوره با چين، روسيه و اروپايي‌ها صحبت كرديم اما به نتيجه مطلوب نرسيديم. هر چند كه آنها توصيه مي‌كردند گام دوم را برنداريم اما چون در عمل آنها كار مهمي انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتيم. بعد از گام دوم باز هم گفت‌وگو و مذاكره كرديم. طي اين دوره يك گام‌هايي با هم برداشتيم. در تلفن‌هاي روز اول بين ما خيلي فاصله بود اما الان كلام همديگر را خوب مي‌فهميم. آنها مي‌دانند ما چه مي‌خواهيم و ما هم مي‌دانيم آنها چه مي‌خواهند و كاملا مفهوم است. در بسياري از موارد به يكديگر نزديك شده‌ايم ولي در برخي موارد هم هنوز اختلاف نظر داريم و به گام نهايي نرسيده‌ايم.»

 

گام سوم؛ ظاهري غيرتكان‌ دهنده

باطني تاثيرگذار

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از اظهارات خود از تعيين يك چارچوب 5 ماهه تا پايان سال ميلادي با فرانسوي‌ها خبر داد و اظهار كرد:«آنها مي‌گويند با اروپايي‌ها و چين و ديگران و خود امريكا حرف مي‌زنيم و هماهنگ مي‌كنيم و بحث مي‌كنيم. حرف ما با فرانسه در اين زمينه و به نمايندگي از طرف اتحاديه اروپا و 3 كشور بود.» اين مقام عاليرتبه جمهوري اسلامي با اشاره به گام سوم ايران خاطرنشان كرد:«ظاهر اين گام سوم خيلي تكان‌دهنده نيست ولي باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من اين گام، مهم‌ترين گامي است كه برمي‌داريم و آثارش بسيار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء‌الله با اين گام سوم‌، سازمان انرژي اتمي از اين روند سرعت معمولي خارج و فعاليتش شتاب مي‌گيرد يعني با دستوري كه امروز يا فردا صادر خواهد شد، سازمان انرژي اتمي براي رسيدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌اي مي‌گيرد.» رييس‌جمهوري با بيان اينكه در عين حال 2 ماه ديگر فرصت مي‌دهيم، افزود: «ضمن اينكه گام سوم را برمي‌داريم، صحبت مي‌كنيم و اگر به توافق رسيديم باز هم راه براي مذاكره، منطق و توافق وجود دارد.»

روحاني همچنين در بخش ديگري از گفته‌هاي خود «تندروهاي درون امريكا»، «رژيم نژادپرست صهيونيستي» و «برخي سران ارتجاع در منطقه» را به عنوان 3 گروهي نام برد كه «نمي‌خواهند بين ايران و امريكا رابطه‌اي عادلانه، صحيح و درست برقرار باشد.» او تشريح كرد:«در درون امريكا تندروهايي شامل صهيونيست‌ها، نئوكان‌ها و نژادپرست‌ها هستند كه خواهان رابطه‌اي صحيح ميان ايران و امريكا نيستند و هر وقت مي‌خواهيم در اين رابطه‌ جلو برويم يك جايي آن را به هم مي‌زنند. آنها اگر بفهمند كه ممكن است يك روزي بين ايران و امريكا رابطه عادلانه‌اي برقرار شود، مي‌دانند مرگ دايمي آنهاست چراكه اينها همانند كف روي آب هستند و نابود و محو مي‌شوند. هر وقت مي‌خواهيم كاري انجام دهيم اين 3 گروه كه متاسفانه بر كاخ سفيد هم مسلط شده‌اند، نمي‌گذارند. علت اينكه امريكا از برجام خارج شد، تسلط اين 3 گروه بر كاخ سفيد است. آنها از برجام خارج شدند و مشكلاتي براي خود، ما و دنيا ايجاد كردند و البته ما گام‌هايمان را حساب شده، صحيح و استوار برداشتيم.»

 

گره‌گشايي؛ توقع مردم از مسوولان

رييس دولت دوازدهم در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينكه بيشترين فشار دشمنان امروز به بخش اقتصاد تحميل شده است، گفت:«مردم ما بسيار مقاوم و صبور هستند اما مي‌خواهند مسوولان كشور بيش از گذشته با ابتكارات جديد گره‌ها را بگشايند و مشكلات را حل كنند. ما بايد بتوانيم با عملكردمان گره از مشكلات مردم باز كرده و زندگي مردم را آسان كنيم اما متاسفانه امروز گويا زبان‌هاي ما گره دارد و نمي‌توانيم با مردم تفاهم كنيم، مردم زبان ما را درست لمس نمي‌كنند و ما هم شرايط مردم را به ‌طور كامل درك نمي‌كنيم. گاهي مردم چيزي مي‌گويند ولي ما چيز ديگري مي‌شنويم.» روحاني تاكيد كرد:«اگر امروز ما بتوانيم حرف خود را به نسل‌هاي سوم و چهارم منتقل و تفاهم كنيم، موفق خواهيم شد. متاسفانه امروز بين نسل اول و دوم با نسل‌هاي سوم و چهارم فاصله بزرگي ايجاد شده است.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه امروز ما بايد درك كنيم كه نسل جوان و مردم به ما چه مي‌گويند و چه مي‌خواهند، گفت:«مردم ما حرف روشن و واضح مي‌زنند و مي‌گويند مشكل ما را حل كنيد. مردم مي‌گويند شما به خاطر دعواهاي داخلي و مسائل پشت پرده خود، نه مشكل را مي‌گوييد و نه اينكه اراده حل آن را داريد، اين نمي‌شود. مردم از ما مي‌خواهند كه مشكل آنها را حل كنيم. نشستن ما روي اين صندلي مسووليت زماني مشروع است كه درست بفهميم مردم از ما چه مي‌خواهند و با شهامت عمل كنيم آنچه را كه مردم مي‌خواهند.» روحاني با بيان اينكه مردم امروز از نظر اقتصاد و معيشت دچار مشكلات فراوان هستند، تصريح كرد:«ما مي‌توانيم در همين شرايط از مشكلات مردم بكاهيم و بحث گردشگري يكي از بخش‌هايي است كه مي‌تواند از نظر اقتصادي و اشتغال به جامعه و مردم ما كمك كند.»

رييس‌جمهوري همچنين در ادامه اظهارات خود در جمع هيات وزيران در نشست روز گذشته هيات دولت «فراهم كردن فضاي كسب وكار و تلاش براي جذب سرمايه و جلوگيري از خروج سرمايه از كشور را از اقدامات مهم براي كاستن از مشكلات مردم» عنوان و خاطرنشان كرد:«متاسفانه امروز پيچ و خم‌هاي زيادي در زمينه ايجاد اشتغال و فراهم كردن فضاي كسب وكار براي متقاضيان وجود دارد. وظيفه امروز ما اين است كه با باز كردن گره‌ها و رفع موانع و پيچ و خم‌ها و كاستن از تشريفات و بروكراسي، فضاي كسب وكار را فراهم كنيم و از طرف ديگر به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي اعتماد بدهيم كه در كشور سرمايه‌گذاري كنند. بياييم فضاي كار و سرمايه‌گذاري در كشور را آماده و بان شاط كنيم چون معتقدم اگر اين كار را انجام دهيم، مي‌توانيم از مشكلات پيچيده امروز عبور كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون