• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

گام سوم، كودك‌همسري و يارانه‌ها مهم‌ترين كليدواژه‌هاي وزرا در حياط دولت بود

پاستور و 2 ساعت ‌بي‌حاشيه

ظهر چهارشنبه و درست پس از ذكر مصيبت و سخنراني رييس‌جمهور در جلسه هفتگي هيات دولت، وزرا يك به يك از پله‌هاي كاخ سفيد رياست‌جمهوري پايين آمدند تا با خبرنگاران حاضر در حياط پاستور گفت‌وگو كنند؛ جماعتي كه از حدود ساعت 10 صبح انتظار مي‌كشند كه وزرا و معاونان رييس‌جمهوري حاضر به پاسخگويي به پرسش‌هايي شوند كه هر يك از اين اصحاب رسانه از اقتصادي و اجتماعي گرفته تا خبرنگاران سياسي و ديپلماسي، براي قشر و گروهي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است ولي دوباره و مطابق رسم معمول پاستور، اخبار و گفتارهاي سياست داخلي و خارجي سايه انداخت بر اظهارات اقتصادي و بعضا اجتماعي مسوولان. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري كه بسياري از فعالان سياسي او را سردسته يكي از قدرتمندترين لابي‌هاي نهاد رياست‌جمهوري مي‌دانند، روز گذشته يكي از عاليرتبه‌ترين مسوولان دولتي بود كه در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در ميان اظهارات خود با اشاره به سفر معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي به همراه هياتي اقتصادي به فرانسه و نتيجه مذاكرات آنان اظهار كرد: «قرار است هفته آينده نتيجه مشخص شود. ما منتظر هستيم هماهنگي در داخل اروپا انجام شود تا نتيجه منعكس شود. سپس بررسي خواهيم كرد كه چگونه گام بعدي را‌ برداريم. در مجموع گام‌هايي كه برداشته شده است اگر مقايسه‌اي با يك ماه و نيم قبل كه مذاكره شروع شد، داشته باشيم، مي‌توانم بگويم كه پيشرفت خوبي بود. اما تا به جمع‌بندي نهايي نرسيم، نمي‌توانيم اعلام كنيم. البته مردم را نامحرم نمي‌دانيم، اما چون با طرف خارجي بحث مي‌كنيم، نمي‌خواهيم برداشت ذوق‌زدگي از كار ما را داشته باشند.»

 

تكذيب خرابكاري عليه «ناهيد»

واعظي همچنين در بخش ديگري از اظهارات خود، در پاسخ به پرسشي درباره احتمال خرابكاري در جريان انفجار در ايستگاه پرتاب ماهواره ايران كه اخيرا برخي رسانه‌ها درباره آن مطالبي را منتشر كردند، گفت: «آخرين گزارشي كه ما دريافت كرديم، چيزي به عنوان خرابكاري نبوده است. هر كاري كه براي پرتاب انجام مي‌شود قبل از آن آزمايش‌هايي صورت مي‌گيرد كه اشكالات آن تا زمان پرتاب نهايي مشخص شود اما زماني كه تنظيم مي‌كردند آنجا مشكلي پيش آمده كه منجر به انفجار شده است. تا الان مشكلي كه گفته شده مشكل فني است و خرابكاري نيست. به هر حال در حال بررسي هستند كه دلايل اين انفجار چه بوده است.»

واكنش به يك تذكر 155 نفره

رييس دفتر رييس‌جمهوري درباره تذكر ۱۵۵ نماينده به رييس‌جمهوري در خصوص رعايت استقلال قوا و اينكه رييس‌جمهوري در سخنان خود گفته بود با بگير و ببند نمي‌شود، معجزه كرد و اينكه آيا اين طعنه‌اي به قوه ‌قضاييه است، گفت: «صحبت رييس‌جمهوري (حاوي) هيچ طعنه‌اي به قوه ‌قضاييه نبوده است. برخلاف آنچه برخي تبليغ و فكر مي‌كنند رابطه ما با قوه‌ قضاييه رابطه خوبي است و كارهايي كه مربوط به دولت و قوه قضاييه است خيلي روان در حال انجام است. اين موارد نشان مي‌دهد كه روابط دو قوه خيلي بهتر از آن چيزي است كه در رسانه‌ها اعلام مي‌شود اينكه تا مطلبي را رييس‌جمهوري صحبت مي‌كند در رسانه‌ها به قوه ‌قضاييه نسبت مي‌دهند يا مطلبي را آقاي رييسي صحبت مي‌كند به دولت نسبت مي‌دهند اين‌طور نيست، رسانه‌ها بايد خود در اين وحدت كمك كنند. نمايندگان سر هر موضوعي از اين‌گونه امضاها زياد انجام مي‌دهند كه رسانه‌ها روي بعضي از آنها حساس مي‌شوند. تفكيك قوا قطعا بايد انجام شود و جزو قانون اساسي است و همه رعايت مي‌كنند.»

 

هماهنگي با امريكا؛ سياست اروپا

علي ربيعي، سخنگوي هيات دولت نيز دومين فرد سياسي بود كه روز گذشته به ميان خبرنگاران آمد و همچون روحاني و واعظي، به ارايه توضيحاتي درباره گام سوم و مذاكرات ايران و اروپا پرداخت. او با بيان اينكه «بحث گام سوم امروز در دولت مطرح شد»، گفت: «فرانسه نمايندگي اروپا را به عهده گرفته و وزير اقتصاد آنها نيز در همين باره به امريكا سفر كرده است تا موافقت آنان را جلب كند.» اين مقام دولتي همچنين تصريح كرد: «اگر توافق شد و آنها اعلام كردند، ما نيز به تعهد خود عمل مي‌كنيم و گام سوم را برنخواهيم داشت اما چشم‌اندازي نداريم كه تا روز جمعه اروپا بتواند موافقت آنان را بگيرد. اگر اروپا توافق را نگيرد ما گام سوم را در روز مقرر اجرايي مي‌كنيم.» ربيعي خاطرنشان كرد: «به هر حال سياست اروپا اين است كه مي‌خواهد هماهنگي لازم را با امريكا انجام دهد ولي ما دخالتي در آن نداريم. ما منتظر اروپا هستيم. البته وعده خريد نفت محقق شده است و اكنون رفته‌اند تا مجوزش را بگيرند.»

 

#كودك_همسري

معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري نيز تنها زن از ميان دو عضو زن كابينه بود كه حاضر به گپ‌وگفت با خبرنگاران شد و مطابق انتظار، او ماند و پرسش‌هايي راجع به آن كودك 9 ساله كه روزنامه‌اي «ميوه ممنوعه» خوانده‌اش و به‌ جاي عذرخواهي از آناني كه اين واژه را توهين قلمداد كردند، به توجيه موضوع پرداخت. معاون امور زنان رياست‌جمهوري با بيان انتقادات دولت به موضوع «كودك همسري»، حل و فصل اين موضوع را نيازمند اقدامات فرهنگي و قانوني به صورت همزمان دانست و تاكيد كرد: «اميدوارم اين موضوع بيشتر از جنبه فرهنگي مورد توجه قرار بگيرد كه كودكان اجازه داشته باشند كودكي خود را با بازي، شادي و نشاط و آنچه به بلوغ جسمي، روحي و رواني بچه‌ها كمك مي‌كند، طي كنند و ازدواج و همسري موضوعي است كه در يك سن منطقي كه واقعا بلوغ اتفاق افتاده مي‌تواند بسيار معنادار و اتفاق خوبي باشد.» ابتكار البته يكي از افرادي بود كه در نشست هفتگي هيات دولت، به ارايه گزارش عملكرد خود و به طور كلي نهاد تحت مديريتش پرداخت و گفت: «روند رشد انتصاب مديران زن در دولت دوازدهم تا امروز حدود 36.7 درصد است. ما از 13.6 به 18.6 رسيديم. به طور كلي ما نيمه راه را رد كرديم و براي نيمه ديگر نياز به شتاب بيشتري داريم. مديران عالي از حدود 30 نفر از ابتداي دولت دوازدهم تا الان به 67 نفر رسيده‌اند كه خيلي از آنها همتراز معاون وزير هستند و در واقع ما الان تقريبا حدود 5.5 درصد مدير عالي در دولت داريم.»

 

خبرخوش يك تازه‌وارد

محسن حاجي‌ميرزايي كه به ‌همراه علي‌اصغر مونسان، جديدترين وزراي دولت دوازدهم هستند، روز گذشته براي نخستين‌بار در قامت وزير آموزش و پرورش به ميان خبرنگاران آمد و در پاسخ به اين پرسش كه آيا خبر خوشي براي فرهنگيان دارد، گفت: «خبر خوب به فرهنگيان اين است كه فرهنگيان از مطالبات معوق رنج مي‌برند كه موضوع پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان آغاز شده است و اميدواريم با توجه به قولي كه به ما داده‌اند و پرداختي كه در شرف انجام است، تا پايان شهريور و اوايل مهرماه پاداش پايان خدمت فرهنگيان به‌طور كامل پرداخت شود.» محمد شريعتمداري، وزير كار و رفاه اجتماعي نيز از ديگر وزرايي بود كه به ميان خبرنگاران آمد و اظهارات خود را به تعيين‌تكليف يارانه دهك‌هاي بالاي درآمدي اختصاص داد و گفت: «در قانون بودجه امسال دولت مكلف به حذف يارانه سه دهك بالاتر شده است يعني افراد با درآمدهاي بالا كه نياز به دريافت يارانه ندارند، حذف شوند. براي تحقق اين هدف آيين‌نامه اجرايي پيش‌بيني شده بود كه به هيات دولت ارايه و تصويب و مقرر شد وزارتخانه‌هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، كشور و ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسوول شناسايي دهك‌هاي بالا شوند و اين اقدام از پايان شهريور انجام شود. دولت حساسيت جدي دارد كه با توجه به شرايط اقتصادي و فشارهايي كه به‌طور طبيعي در اقشار متوسط و پايين جامعه است، ضريب خطا در انتخاب افرادي كه مشمول دريافت يارانه نيستند به حداقل ممكن كاهش يابد و به هيچ‌وجه فشاري از اين محل به طبقه متوسط و پايين وارد نشود. در همين راستا تلاش مي‌كنيم با استفاده از توانايي استانداران، فرمانداران و بخشداران و بانك‌هاي اطلاعاتي به گونه‌اي عمل شود تا در حد ممكن به تكليف قانوني عمل كنيم و فشاري به اين افراد وارد نشود.» رضا اردكانيان، وزير نيرو نيز كه اخيرا با همراهي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به روسيه سفر كرده بود، در تشريح دستاوردهاي سفرش اعلام كرد: «يكي از مهم‌ترين نتايج اين سفر حل و فصل مسائل باقيمانده پيرامون عملياتي شدن قرارداد احداث نيروگاه ۱۴۰۰ مگاواتي سيريك هرمزگان بود كه اين مساله حل شد. اين مساله در ملاقات آتي روساي جمهور ايران و روسيه كه در آنكارا برنامه‌ريزي شده است، مورد بررسي قرار خواهد گرفت و تمام امضاهايي كه بايد براي الحاقيه قرارداد نيروگاه سيريك تكميل شود، به سرانجام خواهد رسيد.» وزير نيرو همچنين يادآور شد: «كل اعتبار در نظر گرفته شده براي احداث اين نيروگاه ۱.۲ ميليارد دلار برآورد شده است. انتظار ما اين است كه در فاصله دو يا سه ماه آينده حدود ۲۲۰ ميليون دلار از اعتباري كه براي احداث اين نيروگاه در نظر گرفته شده است، پيمانكار مربوطه بتواند به كارگاه بياورد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون