• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

برخيز و اول بكش (271) فصل بيست و ششم

«مثل مار يك حيله‌گر باشيد و مثل يك بچه ساده»

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

تا زماني كه شين بت يحيي عياش را به دام نينداخت، او مسوول مرگ و جراحات صدها نفر از مردم بود و خسارت بي‌حساب و كتابي به دولت اسراييل و روند صلح وارد كرد.

در همان زمان، چندين فرمانده ارشد ديگر در راس حماس قرار داشتند كه مسوول نيروهاي منطقه‌اي در كرانه غربي و نوار غزه و حملات خونين عليه اسراييلي‌ها بودند. اما ميان عياش و بقيه يك تفاوت اساسي وجود داشت . بسياري از آنها در داخل قلمروهاي اشغالي كه عمدتا كمين زدن در جاده عليه سربازان بود، عمليات مي‌كردند. عياش اساسا مسوول بمب‌گذاري‌هاي انتحاري بود كه در داخل خود اسراييل و مستقيما عليه غيرنظاميان صورت مي‌گرفت.

كار انقلابي عياش حتي با مرگ نابهنگامش هم ادامه يافت. او در آخرين ماه‌هاي عمرش يك گروه از فعالان حماس را در ساخت مواد انفجاري كوچك و مرگبار كه براي بمب‌گذاران انتحاري بود و روش‌هاي جذب و آماده‌سازي آنها تربيت كرد. يكي از اين افراد محمد دياب المصري بود. او بعد از آنكه در فهرست تحت تعقيب شين بت قرار گرفت به عنوان محمدالضيف مشهور شد كه در عربي به معناي «محمد مهمان» است، زيرا هر شب او در يك مكان متفاوت مي‌خوابيد . محمد الضيف در سال 1965 در اردوگاه پناهندگان خان يونس در نوار غزه در يك خانواده‌اي كه از دهكده نزديك عسقلان در جنگ 1948 فرار كرده بودند، به دنيا آمد . به محض آنكه حماس در سال 1987 بنا نهاده شد، او به آن پيوست. در ماه مه ‌سال 1989 الضيف براي اولين بار بازداشت و به خاطر اينكه عضو شاخه نظامي حماس بود به 16 ماه زندان محكوم شد اما بعد از آزادي سريعا به فعاليت خود برگشت و در كارگاه‌هاي آموزشي عياش كه به‌طور مخفيانه روي شن‌ تپه‌هاي خارج از غزه تعليم مي‌داد، شركت مي‌كرد. او در ماه نوامبر سال 1993، مسوول عمليات‌هاي ترور حماس در داخل نوار غزه شد.

روزي كه عياش دفن شد، الضيف را سرپرست تشكيلات عزالدين قسام، شاخه نظامي حماس كردند. آن شب او شروع به جذب بمب‌گذاران انتحاري كرد . ماه بعد او شروع به انتقام گرفتن كرد.

الضيف و افرادش چهار حمله تروريستي انجام دادند. در 25 فوريه سال 1996 يك بمب‌گذار انتحاري خودش را در يك اتوبوس در بيت‌المقدس منفجر كرد و بيست و شش نفر را كشت. همان روز، يك تروريست انتحاري ديگر يك سرباز را در ايستگاه سرراهي كه براي سربازان بيرون از عسقلان درست كرده بودند، كشت و 36 نفر را مجروح كرد. يك هفته بعد در صبح روز سوم مارس، يك حمله تروريستي ديگر در اتوبوسي در بيت‌المقدس روي داد كه 19 نفر را كشت و هشت نفر را زخمي كرد. روز بعد در 4 مارس، يك بمب‌گذار در نزديكي يك عابربانك در مركز ديزنغوف كه «مال» شلوغي در قلب تل آويو است، خودش را منفجر كرد كه 13 نفر را كشت و بيش از يكصد نفر را زخمي كرد.

پايان فصل بيست و پنجم

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون