• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

به بهانه نمايش فيلم‌هاي روز واقعه و پرواز در شب در سينما آزادي

چرا نيم‌بها نه؟

تينا جلالي

 

 

قرار است به مناسبت ايام محرم دو فيلم مرمت شده «روز واقعه» و «پرواز در شب» به صورت تك سانس هر شب ساعت22:30 به مدت ۲ هفته در سينما آزادي بازاكران شوند. «روز واقعه» محصول سال ۱۳۷۳ به كارگرداني شهرام اسدي و تهيه‌كنندگي مرتضي شايسته است كه برنده پنج سيمرغ بلورين جشنواره سيزدهم فجر شد و فيلمنامه آن براساس نمايشنامه‌اي از بهرام بيضايي نوشته شده است. تماشاي دوباره اين فيلم بر پرده سينماها خصوصا براي علاقه‌مندان فيلم‌هاي بيضايي مطلوب خواهد بود.

ساخت فيلم «پرواز در شب» نيز به سال ۱۳۶۵ برمي‌گردد و رسول ملاقلي‌پور فقيد كارگرداني و تهيه‌كنندگي اين فيلم را برعهده داشته است. جالب است به اين نكته اشاره كنيم كه اين دو فيلم درحالي در سينماها اكران مي‌شوند كه خيلي از عوامل و دست‌اندركاران آنها امروز در قيد حيات نيستند؛ هنرمنداني چون عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي، حميده خيرآبادي، حسين پناهي و... كه بازيگران فيلم روز واقعه هستند و رسول ملاقلي‌پور كارگردان و فرج‌الله سلحشور شخصيت اصلي فيلم پرواز در شب.

حالا ببينيم اين روند ترميم فيلم‌ها از چه زماني جدي گرفته شد؟ چند سالي است كه جشنواره جهاني فيلم فجر اقدام به نمايش نسخه مرمت شده فيلم‌ها مي‌كند. حلقه فيلم‌هاي ترميم شده «پرده آخر» به كارگرداني واروژ كريم مسيحي، «دونده» به كارگرداني امير نادري، «ديده‌بان» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا، «درسو اوزالا» ساخته آكيرا كوروساوا، «استاكر» ساخته آندري تاركوفسكي و... چند ماه پيش در جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش درآمدند و مخاطبان زيادي كه با اين فيلم‌ها نوستالژي داشتند به سينما رفتند و آنها را تماشا كردند. پس از اين حيث مي‌توان اميدوار بود كه تماشاگر فيلم‌هاي بازسازي شده وجود دارد. اما نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد نمايش اين دو فيلم در سينما آزادي مثال معروف «با يك تير دو نشان زدن» است. طبق گفته مدير پرديس سينمايي آزادي قرار است «باشگاه تخصصي فيلم» در سينما آزادي راه‌اندازي شود و اين باشگاه بدون اينكه روند عادي فيلم‌هاي در حال اكران را دچار آسيب كند فيلم‌هاي خارجي روز يا كلاسيك يا آثار ايراني دهه ۶۰ و ۷۰ و فيلم‌هاي قبل از انقلاب را تا پايان سال نمايش دهد. در واقع سينما آزادي در ايام محرم با نمايش اين دو فيلم هم فيلم‌هاي عاشورايي مطرح سينما ايران را اكران كرده و هم براي سينمادوستان نسخه مرمت شده اين فيلم‌ها را به نمايش مي‌گذارد. فارغ از اينكه دست سينما هميشه در ايام مناسبتي خالي است اما ‌اي كاش مسوولان سينما آزادي با درنظر گرفتن اين نكته كه فيلم‌هاي «پرواز در شب» و «روز واقعه» بارها و بارها از تلويزيون پخش شده
-نمونه‌اش همين دو هفته پيش از شبكه يك سيما- حداقل براي جذب مخاطب هم كه شده، قيمت بليت اين دو فيلم را نيم‌بها اعلام مي‌كردند تا مخاطب در شب‌هاي محرم به تماشاي اين دو فيلم بيايد و از خود سوال نكند چرا بايد فيلمي را كه بارها از تلويزيون ديدم بار ديگر با پرداخت 20، 30 هزار تومان پول در سينما ببينم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون