• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

شگفتي‌هاي ادامه‌دار تنيس آزاد امريكا

فدرر هم راهي تعطيلات شد

سامان سعادت

 

 

مسابقات تنيس آزاد امريكا صبح و عصر ديروز ادامه پيدا كرد و نفرات برتر راهي مراحل پاياني شدند. اين رقابت كه آخرين گرانداسلم فصل محسوب مي‌شود از همان ابتدا با وقوع شگفتي‌هاي جالبي مثل حذف تنيسور شماره 3 زنان همراه شد و در ادامه نيز شگفتي‌هاي بيشتري نظير حذف جوكوويچ، مرد شماره يك تنيس جهان و اشلي بارتي زن شماره 2 تنيس جهان رقم خورد. اما شگفتي‌هاي تنيس آزاد امريكا در همين چند حادثه محدود نشد و در مرحله يك‌چهارم نهايي تنيس مردان و در دور چهارم تنيس زنان اتفاقات جالبي رقم خورد.

خداحافظ پيرمرد

بعد از حذف جوكو، هيچ چيزي به اندازه حذف راجرر فدرر از يواس اوپن نمي‌توانست خبرساز باشد. مرد شماره 3 تنيس جهان كه دو ماه قبل با همراهي جوكوويچ آن فينال تماشايي را در ويمبلدون خلق كرده بود، در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل گريگور ديميتروف بلغار قرار گرفت. با حذف جوكوويچ در دور چهارم، همه گمان مي‌كردند كسي نمي‌تواند مانع حضور تنيسور با سابقه سوييسي در فينال شود اما تنيسور 28 ساله بلغارستاني همه معادلات را به‌هم زد. مردي بدون جام و بدون عنوان در يك ديدار طولاني موفق شد استاد تنيس را از گردونه مسابقات حذف كند و براي دومين‌بار در عمرش به نيمه‌نهايي مسابقات تنيس امريكا راه پيدا كند. مسابقاتي كه فدرر پنج‌بار در آن به قهرماني رسيده است. باز هم پنج ست و باز هم شكست براي راجر نشان مي‌دهد او هيچ شانسي براي مبارزه‌هاي طولاني ندارد. سي و هشت سالگي حتي اگر روي كاغذ هم باشد، حتي اگر گمان كنيم سن فقط يك عدد است، باز هم در مسابقه پرفشاري مثل تنيس تاثيرگذار مي‌شود. فدرر چند ماه قبل مقابل جوكوويچ در ست پنجم تسليم شد و دو روز قبل مقابل ديميتروف. فدرر در اين بازي ابتدا ست نخست را با نتيجه 6 بر 3 پيروز شد، اما در ست دوم 6 بر 4 شكست خورد و راهي ست سوم شد. در ست سوم باز هم فدرر
6 بر3 به پيروزي رسيد، اما در ست چهارم دوباره 6 بر4 باخت تا بازي به ست پنجم كشيده شود. در اين ست فدرر عملا تواني براي ادامه مسابقه نداشت و درنهايت با نتيجه 6 بر 2 باخت و بازي را واگذار كرد. فدرر پس از حذف از مقابل ديميتروف اعلام كرد كه قصد خداحافظي ندارد و به سرعت به مسابقات برمي‌گردد. فدرر در مورد اينكه آيا شانس دارد كه بيست و يكمين گرانداسلمش را در 38 سالگي كسب كند، گفت: «گوي بلورين ندارم و به همين خاطر نمي‌دانم. اميدوارم شانس داشته باشم. فصل مثبتي بود. اكنون ناراحت هستم اما دوباره شروع خواهم كرد و از آن مطمئنم.» او همچنين درمورد حذفش از يواس اوپن نيز گفت: «كمي ناراحت هستم چون پس از چند بازي دشوار احساس مي‌كردم خوب بازي كردم. فرصتي بود تا به صدر رنكينگ برسم چون دو روز استراحت داشتم.
همه چيز خوب برنامه‌ريزي شده بود. با اين حال بايد شكست را پذيرفت و آن بخشي از بازي است. اميدوارم خانواده‌ام را ببينم و بتوانم زماني را با آنها سپري كنم.» به اين ترتيب و با حذف مردان شماره يك و سه تنيس جهان به نظر مي‌رسد راه براي قهرماني نادال بيشتر از قبل باز شده باشد. البته شگفتي‌هاي يواس اوپن نشان داده است كه نبايد هيچ نتيجه‌اي را از پيش تعيين شده به حساب آورد.

ديگر كسي آنجا باقي نماند

آخرين شليك به قلب يواس اوپن بعد از حذف سيمونا هالپ زن شماره 4، كريستينا پليشكووا زن شماره 3 و اشلي بارتي زن شماره 2 تنيس جهان جايي رقم خورد كه نائومي اوزاكا، زن شماره يك تنيس جهان نيز خيلي زود با اين مسابقات وداع كرد. مدافع عنوان قهرماني در حالي كه هنور به جمع هشت تنيسور برتر مسابقات هم راه پيدا نكرده بود، در دور چهام مغلوب بليندا بنچيچ از سوييس شد. اوزاكا نيز مانند فدرر مغلوب حريفي شد كه هيچ افتخار بزرگي در كارنامه ورزشي‌اش ديده نمي‌شود. بليندا در دور چهارم موفق شد با نتيجه 2 بر صفر و با امتيازات 7 بر 5 و 6 بر4 اوزاكا را شكست داده و براي دومين‌بار در زندگي‌اش به مرحله يك‌چهارم يواس اوپن راه پيدا كند. او يك‌بار در سال 2014 موفق شده بود به اين مرحله راه پيدا كند. در آن سال بنچيچ با شكست مقابل تنيسوري از كشور چين از دور مسابقات كنار رفته بود.

با حذف هر چهار شانس اول كسب عنوان قهرماني زنان تنيس آزاد امريكا، شگفتي‌هاي اين مسابقات تكميل شده است. حال شانس اول كسب عنوان قهرماني كسي نيست جز الينا اسويتولينا از اوكراين كه تا قبل از شروع مسابقات در رده پنجم برترين زنان تنيس‌باز جهان قرار داشت. همچنين با حذف پترا كويتوا و كي‌كي برتنز، نفرات ششم و هفتم رنكينگ جهاني در مراحل ابتدايي، حالا شانس سرنا ويليامز 37 ساله براي كسب عنوان قهرماني بسيار بالا رفته است. شانس هشتم قهرماني هم‌اكنون و براساس جدول شانس دوم قهرماني محسوب مي‌شود. او در مرحله يك‌چهارم وانگ ژيانگ از چين را با اقتدار و با نتايج 6 بر يك و 6 بر صفر شكست داد و به نيمه‌نهايي صعود كرد. وانگ ژيانگ همان كسي است كه اشلي بارتي را در دور چهارم از پيش رو برداشته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون