• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4461 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ شهريور

روايت زندگي و آثار بزرگان ادبيات

انجمن شاعران مرده

عرفان حكمتي|«نسل قلم» مجموعه‌اي است كه سال‌ها پيش با همت خشايار ديهيمي مترجم مطرح آثار فلسفي و دوستانش كار خود را آغاز مي‌كند اما به گفته خود ديهيمي دچار غصه‌هاي عجيب و دراز مي‌شود و ... حال بعد از 25 سال اين مجموعه بار ديگر جان تازه‌اي يافته و انتشار خود را از سر گرفته است. در نگاه اول، كتاب‌هاي اين مجموعه، زندگينامه‌ فلاسفه و نويسندگان و چهره‌هاي ادبي مطرح جهان را به ذهن متبادر مي‌كند. اما در پيشگفتار آن آمده است كه: «اين كتاب‌ها «زندگينامه» نيستند بلكه شرح و تفسير و نقد آثار و انديشه‌هاي نويسندگان هستند. پس اگرچه حجم‌شان اندك است اما مي‌توانند نقطه شروع خوبي براي خوانندگاني باشند كه در پي راه يافتن به مضامين انديشه‌هاي اين نويسندگان و متفكران است.» تاكنون هفت جلد از اين مجموعه منتشر شده است كه به ترتيب عبارتند از؛

جلد اول؛ هرمان ملويل

هرمان ملويل(‌۱۸۱۹ –۱۸۹۱)، رمان‌نويس، شاعر و نويسنده داستان‌هاي كوتاه‌آمريكايي است. ملويل در هجده سالگي ملوان شد و به همراه يك كشتي تجاري راهي بندر ليورپول در انگليس شد. جنايت‌هايي كه در كشتي و محلات ساحلي ليورپول ديد تصورات رمانتيك او را از دريانوردي نابود كرد، اما چهار سال بعد به‌دليل نيافتن شغلي مناسب‌تر ناگزير از دريانوردي شد. هرمان اين‌بار كشتي صيد نهنگ آكاشنت را همراهي مي‌كرد، اما شرايط زندگي در كشتي آن‌قدر غيرقابل تحمل بود كه به همراه يكي از دوستان خود در جزاير ماركوئيز فرار و يك ماه در كنار قبيله آدم‌خوار تيپس زندگي كرد، دوراني كه بعدها از آن به عنوان تجربه‌اي لذت بخش ياد مي‌كرد؛ «هرمان ملويل» نوشته لئون هاوارد با ترجمه خشايار ديهيمي به عنوان اولين جلد از مجموعه نسل قلم توسط انتشارات نشر نو منتشر شده است.

جلد دوم؛ جورج اوروٍل

اريك آرتور بلربا نامِ مستعار جُرج اوروِل (۱۹۰۳ –۱۹۵۰) داستان‌نويس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبي و شاعر انگليسي بود. او را بيشتر براي دو رمان سرشناس و پرفروشش مزرعه حيوانات و ۱۹۸۴ مي‌شناسند. اين دو كتاب بر روي هم بيش از هر دو كتاب ديگري از يك نويسنده قرن بيستمي، فروش داشته‌اند. او همچنين با نقدهاي پرشماري كه بر كتاب‌ها مي‌نوشت، بهترين وقايع‌نگار فرهنگ و ادب انگليسي قرن شناخته مي‌شود. «جورج اورول» نوشته تام‌هاپكينسن با ترجمه پيروز سياوشي به عنوان دومين جلد از مجموعه نسل قلم منتشر شده است.

سومين جلد؛ پابلونرودا

پابلو نرودا( ۱۹73 –۱۹04) نام مستعار نويسندگي ريكاردو اليسر نفتالي ريس باسوآلتو ديپلمات، سناتور و شاعر نوگراي شيليايي و برنده جايزه ادبيات نوبل‌ بود. وي نام مستعار خود را از يان نرودا شاعر اهل چك انتخاب كرده بود. او كه عضو حزب كمونيست شيلي بود در ۱۹۴۶ پس از شروع سركوبي مبارزات كارگري و حزب كمونيست سخنراني تندي بر ضد حكومت كرد و پس از آن مدتي مخفي زندگي كرد و در سال ۱۹۴۹ با اسب از مرز به آرژانتين گريخت. «پابلو نرودا» با ترجمه رويا رضواني به عنوان سومين جلد از مجموعه نسل قلم توسط انتشارات «نشرنو» منتشر شده است.

چهارمين جلد؛ آنا آخماتووا

‌ آنّا آخماتووا با نام اصلي آنّا آندرييوا گارينكو
( ۱۹۶۶‌‌-‌‌1889‌)، شاعر و نويسنده اهل روسيه بود.بن‌مايه‌هاي اشعار وي را گذر زمان، خاطرات و يادبودهاي گذشته، سرنوشت زن هنرمند و دشواري‌ها و تلخي‌هاي زيستن و نوشتن در زير سايه استالينيسم تشكيل مي‌دهد. «آنا آخماتووا» نوشته سام درايور با ترجمه محمد مختاري به عنوان چهارمين جلد از مجموعه نسل قلم توسط انتشارات نشرنو منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون