• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

بريتانيا نمي‌خواهد درخواست تمديد دوره خروج را بدهد

خوشبيني محتاطانه جانسون به اروپا

گروه جهان| بوريس جانسون براي نجات جايگاه خود در ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ راه‌هاي محدودي پيش روي خود مي‌بيند. او اگر مي‌خواهد كماكان در سمت نخست‌وزيري باقي بماند بايد راهي براي خروج از اتحاديه پيدا كند. راه او براي خروج بدون توافق به طور كامل بسته شده است. حالا او نه تنها مي‌خواهد به وعده خود براي اينكه روز 31 اكتبر از اتحاديه خارج مي‌شود را عملي كند بلكه در اين زمان محدود قصد دارد تا با اروپايي‌ها به يك توافق نهايي براي خروج دست پيدا كند. بوريس جانسون روز گذشته كه براي اولين ‌بار با ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا از زمان تصدي نخست‌وزيري به طور دوجانبه ديدار كرد. او برنامه يك ناهار كاري با يونكر در لوكزامبورگ برگزار كرد تا آن را بتوان اولين تلاش‌هاي جانسون پس از تعليق فعاليت مجلس در راستاي رسيدن به توافق با اروپا دانست. بوريس جانسون در اولين اظهارات خود پس از اين نشست با يونكر گفت به شكلي محتاطانه به مذاكرات برگزيت با اروپايي‌ها خوش‌بين است.

خبرنگاران از بوريس جانسون نيز پرسيدند كه آيا نسبت به موفقيت خوشبين است، او در پاسخ گفت كه نسبت به آن محتاط است. آدام فلمينگ، خبرنگار بي‌بي‌سي در بروكسل نيز مي‌گويد: پيشنهادات انگليس تاكنون توسط مقامات اتحاديه اروپا «مبهم و ناكافي» تلقي شده است. او در ادامه مي‌گويد: هنوز هم در بروكسل شك و ترديد جدي وجود دارد كه آيا انگلستان در خصوص توافق جدي است؟ هفته گذشته نمايندگان مجلس عوام بريتانيا قانوني را تصويب كردند كه نخست‌وزير را مجبور مي‌كند از اتحاديه بخواهد كه در صورت عدم توافق تا روز 19 اكتبر مهلت خروج
تا 31 اكتبر را تمديد كنند.

يك منبع آگاه در ساختمان شماره10 گفت: نخست‌وزير به يونكر اعلام كرده كه او ديگر تاخير در خروج را نمي‌خواهد و سياست او اين است كه در صورت عدم توافق تا 18 اكتبر بدون معامله در 31 اكتبر اتحاديه را ترك كند و هر گونه پيشنهاد در تاخير براي خروج از اتحاديه را رد كرده است.

آدام فليمينگ مي‌گويد حتي اكنون نقش ژان كلود يونكر به عنوان رييس كميسيون اروپا كاملا مبهم است چراكه تا چند روز ديگر دوره رياست او به پايان مي‌رسد و رييس كميسيون اروپا نيز تغيير مي‌كند و به احتمال زياد نظارت رييس جديد متفاوت خواهد بود. به گفته فليمينگ در بريتانيا اين عقيده وجود دارد كه يونكر مي‌خواهد در اين روزهاي آخر خود در اين سمت به يك توافق با بريتانيا دست پيدا كند و كار پروژه برگزيت را به پايان برساند اما ديپلمات‌هاي اروپايي اين سوال را مطرح مي‌كنند كه آيا يونكر مي‌خواهد اين اقدام را با قرار دادن ايرلند شمالي در پشت يك مرز فيزيكي انجام دهد.

برخي معتقدند كه جانسون در نظر دارد، طرح‌هايي را براي جدايي ايرلند شمالي با اتحاديه اروپا پس از برگزيت ارايه دهد تا از سد پارلمان نيز عبور كند. مساله اصلي توافق با اروپا كه 3 بار توسط نمايندگان پارلمان بريتانيا رد شده اين است كه بريتانيا بايد متعهد ‌شود كه قوانين گمركي اتحاديه اروپا را بپذيرد و اين اطمينان را بدهد كه هيچ بازرسي فيزيكي در مرز بين ايرلند شمالي و جمهوري ايرلند وجود نداشته باشد. حزب اتحاديه دموكراتيك كه در ائتلاف با محافظه‌كاران قرار دارد، نمي‌خواهد طرحي به تصويب برسد كه با ايرلند شمالي به نسبت ساير نقاط بريتانيا متفاوت رفتار شود. در حال حاضر موضوع مرز فيزيكي در ايرلند اكنون بزرگ‌ترين چالش در بحث خروج محسوب مي‌شود. دامنيك راب، وزيرخارجه بريتانيا نيز عنوان كرده است كه نخست‌وزير تاكيد مي‌كند كه يك معامله مي‌خواهد اما بايد برخي موضوعات قطعي شود. او همچنين تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا موضع ما را مي‌داند. بسياري از جزييات در سطح فني و سياسي مورد بحث قرار گرفته و چارچوب نيز كاملا واضح است. با اين حال هم يونكر و هم ساير مقام‌هاي اروپايي چشم‌انداز از سرگيري يك مذاكرات جديد را به طور كامل منتفي مي‌دانند و معتقدند بر سر يك توافق جديد با بريتانيايي‌ها مذاكره نخواهند كرد. يونكر پيش از نشست با جانسون در مصاحبه‌اي عنوان كرده بود، مذاكره مجدد براي توافق جديد امكان‌پذير نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون