• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

مقايسه روند رشد صنعت پخش در ايران و دنيا

امروزه سيستم توزيع كالا و خدمات در سراسر دنيا در حال رشد و توسعه است؛ به‌طوري ‌كه روزانه بر اهميت صنعت توزيع كالا و خدمات افزوده مي‌شود. تاثير اين روند، تنها منحصر به قيمت كالا و خدمات نيست، بلكه ممكن است منجر به تغيير ماهيت عرضه و تقاضا در داخل يا خارج از كشور شود.

با نگاهي اجمالي به تاريخچه سيستم توزيع كالا در دنيا درمي‌يابيم كه عمدتا توليدكنندگان، واردكنندگان و توزيع‌كنندگان كوچك و بزرگ، بازيگران و گردانندگان اصلي اين سيستم بوده‌اند و در نهايت فروشگاه‌هاي كوچك و بزرگ (خرده‌فروشان و عمده‌فروشان) وظيفه عرضه مستقيم كالا يا خدمات را بر عهده داشته‌اند. با گذشت زمان و رونق اين صنعت، نهادهاي مذكور جاي خود را به شركت‌هاي تخصصي پخش دادند و نوع فعاليت آنها تغيير كرد كه اين امر منجر به بهبود وضعيت سيستم توزيع كالا و خدمات شد. در همين راستا فعاليت شركت‌هاي پخش از سطح ملي و بومي فراتر رفت تا آنجا كه برخي از اين شركت‌هاي پخش اقدام به پخش زنجيره‌اي محصولات در اقصي نقاط دنيا كردند. امروزه، شركت‌هاي پخش در كشورهاي پيشرفته دنيا، پس از تحقيقات بازاريابي و با در نظر گرفتن فراواني مصرف‌كنندگان كالا، اقدام به فروش و ارايه خدمات مي‌كنند. براي مثال به ازاي هر 1000 نفر مصرف‌كننده در كشور امريكا، 1.6 واحد صنفي توزيع كالا و در كشور آلمان به ازاي هر 1000 نفر در حدود 9.4 شركت پخش وجود دارد. همچنين در كشور ما حدود 950 هزار شركت پخش و توزيع كالا به صورت رسمي و غيررسمي وجود دارد كه فعاليت خود را در سراسر ايران توسعه داده‌اند.

شركت به‌پخش با كسب مجوز از انجمن صنعت پخش ايران، به پشتوانه سالها تجربه در زمينه فروش، تحقيقات بازار، تامين كالا، انبارش كالا، پخش و توزيع محصولات غذايي فاسدشدني، آرايشي- بهداشتي و همچنين با در نظر گرفتن نيازهاي بازار، به عنوان يكي از بهترين شركت‌هاي پخش در ايران فعاليت مي‌كند. شركت به‌پخش، به علت تنوع فعاليت‌ها، واحدهاي خود را توسعه داده كه اين امر در ارايه بهترين خدمات به مشتريان تاثير بسزايي داشته است.

يكي از مهم‌ترين بخش‌ شركت‌هاي پخش و توزيع كالا، انبارش و نگهداري محصولات است كه متاسفانه در كشورمان كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و واحدهاي صنفي فعال در اين صنعت، به‌ صورت غيراستاندارد و سنتي اقدام به انبارداري كالا مي‌كنند. اين در حالي است كه كشورهاي توسعه‌يافته، با در اختيار داشتن فضاي وسيع براي انبارداري كالا و در نظر گرفتن استانداردهاي جهاني، اقدام به انبارش كالا مي‌كنند. در همين راستا شركت به‌پخش نيز پيشگام بوده و محصولات سبد به‌پخش در فضايي نزديك به 17 هزار مترمربع با در نظر گرفتن به‌روزترين متدها و استانداردهاي جهاني، انبار و
نگهداري مي‌شوند.

سيستم توزيع كالاي نامناسب، علاوه بر ايجاد هزينه‌هاي جانبي براي توليد، ممكن است اثرات منفي ديگري همانند ايجاد ترافيك، افزايش مصرف سوخت، آلودگي هوا، افزايش ترددهاي بي‌نتيجه و… را به همراه داشته ‌باشد كه باعث بروز تاثيرات منفي در ناوگان حمل‌ونقل و جريان‌هاي توزيع كالا مي‌شود.

با رشد و توسعه صنعت پخش و زنجيره‌هاي تامين كالا و خدمات مي‌توان بخش‌هاي توليدي را رونق بخشيد كه باعث افزايش رفاه مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مي‌شود. براي دستيابي به اين مهم، ابتدا مي‌بايست در جهت رشد نظام توزيع كالا و خدمات گام برداشت و در جهت اصلاح آن تلاش كرد؛ چراكه يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مشتريان و توليدكنندگان، پخش و توزيع گسترده كالا و دسترسي مصرف‌كنندگان نهايي به كالاي مورد نياز است. شركت به‌پخش، براي دستيابي به سيستم فروش و توزيع بهينه و كارآمد، كليه فعاليت‌هاي خود را در قالب نظام جامع مديريت استراتژيك پيش مي‌برد. يكي از مهم‌ترين اهداف شركت به‌پخش، پيشرفت صنعت پخش و توزيع كالا در كشور ايران است كه براي تحقق آن گام برمي‌دارد. طراحي سيستم پخش مويرگي با پنج‌لاين مجزا، پخش عمده‌فروشي، پخش شهرستان‌ها و پخش زنجيره‌اي كالا و صادرات كالا به خارج‌ از كشور، تنها گوشه‌اي از فعاليت‌هاي گسترده شركت به‌پخش است كه با توجه به نياز بازار و توليدكنندگان طراحي و اجرا مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون