اعتماد| بيشتر خردهفروشان را ميتوان به دو دسته تقسيم كرد: آنهايي كه در برابر تغييرات مقاومت ميكنند و آنها كه تغييرات را ميپذيرند. برترين خردهفروشان در دسته دوم جاي دارند. آنها نه تنها تغييرات را ميپذيرند بلكه براي روبهرو شدن و پاسخ دادن به تغييرات كاملا آماده هستند. اگر شما ۱۲ مورد كـاربردي كسب وكار خردهفروشي را به كار ببريد، كارهايتان را سادهتر، سودتان را چند برابر و احتمال موفقيت خود را افزونتر خواهيد كرد. اين درسها براساس سالها تحقيق و تجربه عملي صدها خردهفروش كوچك و متوسط در تمامي نقاط جهان است كه به درجات بالايي از موفقيت بيسابقه رسيدهاند.
اول؛ خودتان را بشناسيد: علايق، مهارتها، تواناييها و محدوديتهاي خود را بشناسيد. حفظ كسب وكار فعلي خودتان بهتر از خلق يك شغل جديد است. براي اينكه خردهفروش موفق شود، ازخودگذشتگيهاي بسياري لازم است و شما بايد خود را آماده كنيد. نقش اساسي شما در ايفاي وظايفي از قبيل بازاريابي، فروش و سرپرستي كارمندان است. اين تقريبا غيرممكن است كه يك نفر به تنهايي تمامي اين نقشها را به بهترين وجه ايفا كرده و بهترين نتيجه را هم بگيرد. شما بايد بدانيد كدام بخش را ميتوانيد به تنهايي اداره كنيد و در كدام بخش به كمك احتياج خواهيد داشت. به همين خاطر است كه بايد با ديدي بيطرفانه نگاه دقيقي به تمامي نقاط قوت و ضعف خود بيندازيد.
دوم؛ برنامه رو به جلو داشته باشيد: بسياري از فروشگاهها توسط افرادي اداره ميشوند كه آگاهي لازم در مورد كارشان را ندارند. اگر شما وروديها و خروجيهاي جاري كسب وكار خود را همانند يك مالك فروشگاه تخصصي نشناسيد به زودي از كار بيكار خواهيد شد. از ديدگاه صاحبنظران، اصليترين دليل ۸۰ درصد ورشكستگيها در كسب وكار طي 5 سال نخست معمولا پول نيست بلكه فقدان اطلاعات و دانش صحيح است. رمز موفقيت شما در اين است كه بدانيد چگونه ميتوان با اجراي يك برنامه تجاري موثر تصميمات صحيح گرفت.
سوم؛ صنعت خود را بشناسيد: اگر شما معناي دانش انجام كار را به درستي درك كرده باشيد، ميتوانيد از يك گوشه رقابتي بزرگ سود ببريد.
تفاوتهاي شاخصي كه قادرند بقاي شما را در آينده به چالش بكشند، عبارتند از: رقابت، اندازه، خدمات، موقعيت، بازاريابي، دستيابي، نوع مشتريان، تامينكنندگان و استراتژيهاي قيمتگـــذاري رقبا، محيط بازار، محيط كسب وكار محلي، ظرفيت خالي فضاهاي تبليغاتي، ميانگين درآمد خانوار، سطح تحصيلات، گروه سني، جمعيت نژادي و آمار مشتريان بالقوه.
چهارم؛ مشتريان خود را درك كنيد: آيا به صحبتهاي مشتريان خود گوش ميدهيد؟ كسب وكار خود را طوري تنظيم كنيد كه به مشتريان خود آن چيزي را بدهيد كه ميخواهند و خواهيد ديد كه آنها از ما خريد خواهند كرد و باعث رونق كسب وكار شما ميشوند.
پنجم: سوابق مــــالي خوب را حفظ كنيد: اگر نميدانيد كه پول شما كجا ميرود به زودي بازي را واگذار خواهيد كرد. در بازي تجارت كه با رايانه بازي ميشود- و امتيازها براساس دلار و سنت است- سوابق مالي خوب به مثابه تجهيزات راهبري هواپيما هستند كه به شما ميزان ارتفــــــاع، جهت و سرعت را انتقال ميدهند.
ششم؛ نقدينگي خود را مديريت كنيد: اين مهم نيست كه فروشگاه شما چه اندازه منحصر به فرد است؛ بلكه كسب وكار شما بدون نقدينگي جريان نخواهد داشت. نقدينگي مانند خون و نيروي حياتي كسب وكار شماست. پولي كه به فروشگاه شما وارد يا از آن خارج ميشود، اجزاي حياتي است كه كسب وكار شما را از نظر مالي سالم نگه ميدارد. صورتحساب جريان نقدينگي ماهانه نشاندهنده مقدار پول در ابتداي دوره سپس نشاندهنده مقدار نقدينگي دريافتي از منابع مختلف و علل پرداخت پـــــول است. اگر هوشمندانه بودجهبندي كنيد و اختلاف درآمد و مخارج ماهيانه را بدانيد، نگران بيپول شدن نخواهيد بود.
هفتم؛ روشهاي مديريت سالم را به كار ببريد: مالك فروشگاه، همان مدير فروشگاه است. اين جمله بيانگر اين مطلب است كــــه با فكر و اراده كسب وكار خود را از بالا تا پايين اداره كنيد. شما بايد در تصميمات خود به مشتريان پيشنهاد خدمات بدهيد، منابع و زمان را مديريت كنيد و بدانيد كه چگونه تجارت كرده و كسب وكار را به بهترين وجه ممكن اداره كنيد. از كاركنان خود قدرداني كنيد، آنها با ارزشترين سرمايه شما هستند.
كاركنان خود را آموزش دهيد و به آنها اطمينان خاطر و مهارت ببخشيد تا كارشان را بهتر انجام دهند. به كاركنان خود فرصت رشد بدهيد. با آنها رفتار مناسبي داشته باشيد و به اندازه ارزشي كه دارند به آنها مزد پرداخت كنيد. در مقابل، آنها به شما كمك خواهند كرد تا در كسب وكار خود به موفقيت برسيد.
هشتم؛ تصوير و ذهنيت ممتاز خود را توسعه دهيد: تصوير و ذهنيتي كه شما ايجاد ميكنيد بسيار مهم است و تمامي حوزه كسب وكارتان را به هم متصل ميكند. در واقع ادراك مشتريان شما از: نام فروشگاه، موقعيت آن، ظاهر، ساختمان، تزيينات، ورودي، طبقات، درها، باجهها، مبلمان اتاقها، اتاق انتظار، محصولات، قيمتها، كالاهاي در معرض ديد، علامتها، پنجره ويترينها، كارت ويزيت، فاكتورها، بروشورها، جنس تبليغات، خدمات مشتريان و تمامي چيزهايي كه مربوط به كسب وكـــــار شما ميشود، شكل ميگيرد.
درست يا غلط، تصويري كه شما از خود در ذهن افراد ديگر ساختهايد ممكن است باعث بهبود يا تضعيف موقعيت شما شود.
نهم؛ داراييهاي خود را كنترل كنيد: نقش دارايي شما ايجاد فروش است. تمامي فروشگاههاي خردهفروشي نياز به مديريت داراييهايشان دارند.
اين پول شماست كه روي قفسه نشسته است و نمايانگر بخش بزرگي از سرمايه كاري شمـــاست. خردهفروشان كوچك كه فقط قفسههاي فروشگاهشان را تماشا ميكنند، نميتوانند تعادل مناسبي را بين مقدار صحيح كالا و خواستههاي احتمالي مشتري برقرار كنند. معاملات اين خردهفروشان از فقدان اطلاعات راجع به رنگ، سايز، گرايش و اولويتهاي مشتري متضرر خواهد شد. بدون كنترل كافي، داراييها آرامآرام شامل مرور زمان شده، كالاهاي كهنه و معيوب در مغازه مانده و براي خردهفروشان بسيار گران تمام ميشوند.
دهم؛ براي درك كامل طبيعت خردهفروشي خريد و براي سود قيمتگذاري كنيد: چيزي كه بايد با آن شروع كرد اين مفهوم است كه قيمت اوليه كالاي شما برآوردي موقت از چيزي است كه مشتري تمايل به صرف كردن دارد. بيشتر فروشگاهها براي بالا بردن قيمت اجناس در كالا يا خدمات مستعمل از تابلوي سر در (KEY STONE) استفاده ميكنند. چيزي كه آنها كم دارند، استراتژي قيمتگذاري بر مبناي محاسبه مورد به مورد براي نظم، پيشرفت و كالاي زير قيمت است. براي ترقي در فروش، خردهفروشان بايد روي اقلام، قيمت و كارايي تمركز كنند و با تعداد زيادي جشن، زرق و برق و سرگرمي به سمت افزايش فروش خود گام بردارند. بــراي رقابتي شدن به نمايشهاي حرفهاي (TRADE SHOWS) توجه كنيد، در گروههاي خريد مشاركت كنيد و به دنبال توليدكنندگــاني باشيد كه به شما اين امكان را ميدهند كه با خريد عمده، كالا را زير قيمت و به قيمت عمدهفروشي خريداري كنيد. با پيشنهاد قيمت هوشيارانه جديد و با ارزش به مصرفكننده، قادر خواهيد بود: مشتريان بيشتري جلب كنيد، ميانگين معاملات فروش خود را افزايش و فرصتهاي بيشتري را به مشتريان جهت ملاقات از فروشگاهتان بدهيد.
يازدهم؛ از حرفهايها درس بگيريد: براي تسلط يافتن در مهارتهاي اداره يك كسب وكار نيازمند تجربه بسياري هستيد. ابتدا بايد موارد زير را در نظر داشته باشيد: چگونه، چه كسي، چه چيزي، كجا، چه وقت، چه اندازه و چند وقت به چند وقت بايد دادوستد كرده و براي ايجـــــاد يك توسعه سودآور براي كسب وكارتان تبليغ كنيد. دوم اينكه چگونه، دارايي، افراط در خريد، پايين آوردن قيمت، بازگشت سرمايه، زمانبندي، تحويل، مخارج و طرحريزي فروش كه چرخه سود فصلي را به سرعت پايين و بالا ميكند، مديريت و تنظيم كنيد.
دوازدهم: هنگام نياز كمك بخواهيد: براي ايجاد يك فرآيند بزرگ توسعه، مشاركت و مساعدت از محيط خارج ميتواند قدم بزرگي براي شروع باشد. براي كمك گرفتن مغرور نباشيد؛ ما همگي گاهي اوقات نياز به كمك داريم.