• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

فرهاد غلامي، مدير واحد فناوري اطلاعات شركت «به‌پخش»:

گسترش چتر فناورانه «به‌پخش»

اعتماد

 

 

در شرايط فعلي كه تغييرات سريع فناوري‌ها و تكنولوژي طول و عرض افكار عمومي را به هم دوخته و نقشي تعيين‌كننده در رقابت‌پذيري بنگاه‌ها ايفا مي‌كند، واحدهاي فناوري اطلاعات به دنبال آن هستند تا با به كارگيري آخرين روش‌ها، شركت را براي اثرگذاري بيشتر بر بازار هدف ياري رسانند. بنابراين نياز است كه تكنولوژي نيز مانند ديگر منابع رقابتي بر اساس يك ديدگاه استراتژيك مديريت شود. با توجه به ديدگاه استراتژيك تكنولوژي، جنبه‌هاي مختلف قابليت فناورانه بنگاه بايد مورد بررسي قرار گيرد بنابراين داشتن دركي مناسب نسبت به قابليت فناورانه سازمان منجر به برنامه‌ريزي استراتژيك و در نهايت رسيدن به دستاوردهاي مطلوب‌تر خواهد شد.

در اين راستا با توجه به اهميت بالاي توسعه تكنولوژي، مديران ارشد بنگاه‌هاي اقتصادي ‌بايد با درك صحيحي از قابليت فناورانه بنگاه خود، شناسايي تحولات تكنولوژيك در دنيا و نيز در نظر گرفتن تلاش رقبا براي دستيابي به تكنولوژي‌هاي جديد، پيوسته در جهت ارتقاي قابليت فناورانه سازمان خود گام بردارند.

با توجه به اينكه حوزه فعاليت‌هاي شركت به‌پخش مرتبط با حوزه توليد و توزيع است و با عنايت به اين واقعيت كه براي ايجاد مناسبات ارتباطي به‌روز، سازماندهي شده و كارآمد با مخاطبان، استفاده از آخرين دستاوردهاي فناورانه به يك ضرورت غيرقابل انكار بدل شده، واحد فناوري اطلاعات شركت تلاش مي‌كند تا با ايجاد ساختار ارتباطي به روز و كارآمد راندمان كلي شركت را در بخش‌هاي گوناگون ارتقا دهد.

 

فرهاد غلامي، مدير واحد فناوري اطلاعات شركت به‌پخش با اشاره به حوزه فعاليت‌هاي اجرايي شركت و نقش فناوري اطلاعات در اين زنجيره به هم پيوسته مي‌گويد: در صنعت پخش عملا تكه‌اي از فرآيند اصلي شركت‌ها كه شامل توزيع، فروش و در نهايت وصول است، اهميت ويژه‌اي دارد. از آنجا كه اين فرآيند به نيروي انساني وابستگي دارد، بخش‌هاي فناورانه به عنوان يك عامل توانمندساز در اين چرخه وارد مي‌شود. رسالت ما به عنوان واحد ‌آي‌تي حمايت، تقويت، كنترل و نظارت مجموعه عواملي است كه به نيروي انساني براي تاثيرگذاري بيشتر كمك مي‌كند. در واقع اين سيستم‌هاي فناورانه در شركت‌هاي پخش مانند سيستم‌هاي خط توليد در كارخانجات است يعني همانطور كه در كارخانه‌ها خط توليد محور، مجموعه عوامل ديگر است در شركت‌هاي پخش نيز واحدهاي ‌آي‌تي محوريت فعاليت‌هاي كلي شركت را شكل مي‌دهد.

غلامي با بازخواني مسيري كه شركت به‌پخش در زمينه فناوري اطلاعات و ‌آي‌تي پيموده است، مي‌گويد:«در به‌پخش ما 3 نسل فناوري اطلاعات را پشت سر گذاشته‌ايم. بعد از نسل ابتدايي از اوايل دهه 80 خورشيدي كه تب و تاب «ERP» بالا گرفته بود، شركت به‌پخش اين سامانه را وارد سامانه‌هاي اجرايي خود كرد و از فضاي سنتي‌تر قبلي به نسل تازه‌اي از مفاهيم فناورانه مبتني بر دانش زمان ورود كرد. با گذشت 5 سال از استقرار اين سامانه و با توجه به تغييرات تكنولوژي كه با گسترش گوشي‌هاي موبايل ايجاد شده بود، يك بسترسازي مناسب در «به‌پخش» شكل گرفت تا به سمت استفاده از ابزارهاي موبايلي و اپليكيشن‌ها پيش برود؛ از آنجايي كه مخاطبان و كاربران اصلي شركت سوپرماركت‌ها، فروشگاه‌هاي عرضه محصولات يا همان عاملان فروش هستند، اين فضا ايجاد شد تا به امروز كه خوشبختانه بيش از 14هزار مشتري از 70هزار مشتري «به‌پخش» به اپليكيشن شركت متصل شده‌اند و در برنامه‌ريزي‌هاي آينده اين چتر فناورانه دامنه‌هاي وسيع‌تري از مخاطبان شركت را دربر خواهد گرفت. در برنامه‌هاي آتي قصد داريم براي مصرف‌كننده هم اين امكان را فراهم كنيم كه با زنجيره در تماس باشد ضمن اينكه بيزينس آنلاين را هم در نيمه دوم سال عملياتي خواهيم كرد».

مدير واحد فناوري و اطلاعات به‌پخش در بخش ديگري از صحبت‌هايش در پاسخ به اين پرسش كه حمايت‌هاي مديريت كلان شركت تا چه اندازه در بهبود شاخص‌هاي فناورانه شركت نقش داشته، مي‌گويد:«بي‌ترديد بدون حمايت مديران ارشد به‌پخش هيچ كدام از ايده‌هايي كه در بخش‌ آي‌تي مطرح مي‌شدند، قابليت اجرايي شدن پيدا نمي‌كردند؛ چه زماني كه در دوران گذار از روش‌هاي سنتي به متدهاي مدرن‌تر قرار داشتيم و نگراني‌هاي زيادي در خصوص موفقيت يا شكست پروژه وجود داشت و چه زماني كه براي ورود به عصر موبايلي، نيازمند مساعدت و حمايت مديران ارشد شركت بوديم. در تمام اين برهه‌هاي حساس اين حمايت‌ها را احساس كرديم و خوشبختانه همچنان اين نگاه روشن به مقوله‌ آي‌تي وجود دارد».

غلامي در ادامه تاكيد مي‌كند:«ببينيد؛ در بسياري از سازمان‌ها موضوع ‌آي‌تي و فناوري اطلاعات به صورت شعاري مطرح مي‌شود؛ يعني بستر لازم براي توسعه فناورانه در سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهادها و... وجود ندارد؛ اما خوشبختانه مديران ارشد شركت به اهميت بحث فناوري در بهبود شاخص‌هاي رشد شركت كاملا آگاهند و در اين زمينه ايده‌هاي بكري را مطرح مي‌كنند. به عنوان يك كارشناس اين حوزه معتقدم كه هدف‌گذاري‌هاي فناورانه بايد در سطح كلان و هيات مديره‌ها مطرح و عملياتي شوند تا از اين طريق امكان تحقق اهداف از پيش تعيين شده در زمينه فناوري اطلاعات فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون