• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

مجمع و اتفاق‌نظر داخلي

سعيد شريعتي

سازمان ملل متحد با هدف برقراري صلح در جهان و تداوم اين صلح، جلوگيري از افزايش تنش و كمك به حل مشكلات پديد آمده ناشي از منازعات ميان دولت‌ها و نيز حفظ سرمايه‌هاي ميان‌نسلي جهان تاسيس شده است. تشكيل مجمع عمومي سالانه اين سازمان و حضور سران كشورها در اين مجمع در جهت تقويت اهداف و رويكردهايي است كه در منشور سازمان ملل متحد آمده است. طبيعي است كه ايران هم به عنوان يك كشور منادي صلح در اين مجمع شركت كرده است. در اين دوره هم حضور آقاي روحاني و همراهان‌شان در مجمع عمومي چه در قالب نطقي كه در جلسه مجمع توسط رييس‌جمهور ايراد خواهد شد و چه به صورت رايزني‌ها و ملاقات‌هاي ديپلماتيكي كه در حاشيه اجلاس اين مجمع صورت مي‌گيرد، در جهت تقويت صلح و بازگشت آرامش و امنيت در منطقه و جهان خواهد بود. براي سفر هيات ايراني به رياست رييس محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي روحاني، به‌طور خاص دو هدف روشن تعريف و ترسيم شده است؛ بالا گرفتن منازعه بين عربستان و يمن، باقي‌مانده تنش‌هاي ميان گروه‌هاي متخاصم در سوريه، بعضي از مسائل افغانستان مانند مذاكرات صلح بين طالبان و دولت افغانستان و... مجموعه شرايطي است كه ايران در آن نقش محوري و اساسي دارد.

در شرايط پرتنش منطقه، طبيعي است كه بايد از اثرگذاري خود در مجمع عمومي و ديدارهايي كه در اين حاشيه اتفاق مي‌افتد، حداكثر بهره‌برداري صورت بگيرد. فرآيندهاي منجر به صلح و عدم تخاصم، طوري كه طرفين مخاصمه را دربر بگيرد و منافع جمهوري اسلامي ايران را هم تامين كند، طبعا در دستور كار سفر هيات ايراني به مجمع عمومي سالانه سازمان ملل متحد است.

به‌طور خاص مسائل ايران و كشورهاي 1+5 و خصوصا سرنوشت برجام، دستور كار ديگري است كه انتظار مي‌رود در حاشيه ديدارهاي مجمع عمومي سازمان ملل دنبال شود و اتفاق مهم و اثرگذاري را به دنبال داشته باشد. باتوجه به جهت‌گيري‌ها و رهنمودهايي كه سياستگذاران عالي كشور و مقام معظم رهبري، چه اخيرا و چه در جلساتي كه قبلا با دولت و شوراي عالي امنيت ملي داشتند، اميد است كه موضوع به سمتي برود كه با بازگشت ايالات‌متحده امريكا به ميز برجام و تشكيل دوباره گروه 1+5 در ايران، بار ديگر شاهد احياي مذاكره باشيم. اين چيزي است كه انتظار مي‌رود در مجمع عمومي سازمان ملل اتفاق بيفتد.

سال گذشته با اتفاقاتي كه در اين مجمع و جلسه شوراي امنيت به رياست ترامپ افتاد، مجموعا فضايي به وجود آمد كه به انزواي ايالات‌متحده امريكا و پيروزي گفتمان جمهوري اسلامي منجر شد.

اميدواريم دولتمردان ايالات‌متحده امريكا امسال با درنظر گرفتن تجربه‌‌اي كه سال گذشته در مجمع عمومي و شوراي امنيت داشتند، در مجمع شركت كنند، خصوصا كه دو اتفاق مهم رخ داده كه فضا را نسبت به سال گذشته متفاوت كرده است و آن عدم حضور دو عنصر جنگ‌طلب گروه موسوم به گروه بي ‌در نشست‌هاي مجمع عمومي امسال است؛ يكي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير جنگ‌طلب و كوته‌نظر رژيم غاصب صهيونيستي و ديگري جان‌ بولتون مشاور جنگ‌طلب سابق رييس‌جمهور ترامپ است كه به تازگي از سمت مشاوره بركنار شد.

طبعا رييس‌جمهور و هيات همراه پيش از سفر هماهنگي‌هاي لازم را در سطوح عالي به عمل مي‌آورند. اميدواريم كه اين هماهنگي‌‌ها به سياستي منسجم و برنامه‌اي مدون، قدرتمند و عملي انجاميده باشد و با حمايت و پشتيباني از داخل همراه شود. جناح‌ها و طيف‌هاي سياسي داخل كشور هم، به جز اقليتي معدود و محدود، به نظر مي‌رسد با دستور كار هيات ايراني در مجمع هماهنگ و هم‌انديش هستند و به مقولاتي چون صلح در منطقه، ضرورت روشن شدن سرنوشت برجام و احياي آن در صورت بازگشت امريكا به مسير تعهداتش اعتقاد دارند. به جز آن اقليت كه صداي‌شان هم معمولا بلند است، اكثريت جامعه و نيز طيف‌هاي سياسي با گرايش‌هاي مختلف اصولگرا، ميانه‌رو و اصلاح‌طلب، همه بر درستي دستور كار دولت اتفاق‌نظر دارند و از رييس‌جمهور و ديپلمات‌هاي ايراني در اين سفر حمايت خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون