• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

مرد كارهاي منحصر به‌فرد

ايرج راد

بنا شد يادداشتي به مناسبت زادروز آقاي بهروز غريب‌پور بنويسم. طبعا بايد به سابقه آشنايي‌مان اشاره كنم و بگويم كه من ايشان را از زمان دانشكده هنرهاي زيبا مي‎‏شناسم. در همان زمان هم ايشان از دانشجويان فعال در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري بودند و از كارهايي كه انجام مي‌دادند، پيدا بود كه با هنرمندي آينده‌دار روبرو هستيم. كارهايي هم ايشان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان انجام دادند كه در نوع خود قابل‌ملاحظه بود. آقاي غريب‌پور يكي از كساني هستند كه در زمينه ساخت‌وساز فضاهاي فرهنگي در ايران كارهاي بسيار مهمي انجام داده‌اند. ساخت خانه هنرمندان ايران گواه معتبري است براي اثبات اهميت و جايگاه ايشان در عرصه فرهنگ و هنر اين كشور. همچنين ساخت موزه عروسك، فرهنگسراي بهمن و... از ديگر كارهايي هستند كه در كارنامه آقاي بهروز غريب‌پور مي‌درخشند. با اين حال، همه موفقيت‌هاي آقاي غريب‌پور اينها نيست. ايشان در زمينه تئاتر صحنه‌اي هم كارهاي خوب و ارزنده‌اي انجام داده‌اند و جايگاه خاصي در اين زمينه دارند. بيراه نيست اگر به صراحت بگويم بعضي كارهاي ايشان در زمينه تئاتر در دوره‌هايي منحصر به فرد بود. ايشان در سال‌هاي دور «بينوايان» را اجرا كردند كه از جهات مختلف در روند كار تئاتر در ايران تاثيرگذار بود.

هم از نظر جلب تماشاگر، هم از جهت دستمزد بازيگران و هم در زمينه ‌ديگر اموري كه در كار توليد تئاتر اهميت دارد.

جنبه ديگري از فعاليت آقاي غريب‌پور به كارهاي ايشان در زمينه نمايش‌هاي عروسكي برمي‌گردد؛ به وي‍ژه نمايش‌هاي موفقي كه در تالار فردوسي به اجرا در آوردند و در يادها مانده است. آقاي غريب‌پور از معدود شخصيت‌هايي است كه در سه زمينه مديريت فرهنگي، ساخت‌وسازهاي فرهنگي در مقام معمار، طراح و بطور كلي متولي امور مربوط به ساخت ابنيه فرهنگي و نيز در مقام هنرمند و كارگردان تئاتر كار كرده‌ و در همه اين عرصه‌ها هم عملكردي موفق و قابل‌تحسين از خود بر جا گذاشته است.

در زمينه مسائل صنفي هم بعد از اينكه خانه تئاتر تاسيس شد، آقاي غريب‌پور دوره‌‎هايي در هيات‌مديره خانه تئاتر بودند. در آن زمان كه خانه تئاتر هنوز جايي نداشت، ايشان فضاهايي را از جمله در تالار هنر در اختيار هيات موسس قرار دادند تا مسائل مربوط به خانه تئاتر از جمله برگزاري جلسات براي تدوين اساسنامه و... در آنجا انجام شود. بعد از ساخته شدن خانه هنرمندان هم فضاهايي براي برگزاري جلسات در آنجا در اختيار ما قرار مي‎گرفت كه خانه تئاتر ايران به يمن وجود آقاي غريب‌پور از اين امكان برخوردار مي‌شد. تا زماني كه خانه تئاتر جايي را براي خود دست‌وپا كند، بسيار از وجود آقاي غريب‌پور براي استفاده از فضاهاي مختلف فرهنگي بهره برد. ايشان همواره حضوري پرثمر در عرصه تئاتر كشور داشتند كه يك جنبه از آن همين كمك‌ها به خانه تئاتر به عنوان نهاد صنفي اهالي هنر نمايش در ايران است.

زادروز آقاي بهروز غريب‌پور را به ايشان تبريك مي‌گويم و اميدوارم سال‌‎هاي سال خوب و موفق باشند و سلامتي و توش‌وتواني روز افزون براي‌شان آرزو مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون