• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي در سالگرد حمله تروريستي اهواز به «اعتماد» مي‌گويد از روند پيگيري پرونده بي‌خبريم

بازخواني يك ترور

فائزه عباسي

 

 

صبح روز شنبه ۳۱ شهريورماه ۹۷ مطابق روال هرسال قرار بود سالگرد آغاز دفاع مقدس برگزار شود اما «سي‌وهشتمين سالروز» مانند هرسال نبود و تبديل به يك فاجعه شد و باز هم اين اهواز بود كه در سالروز شروع هشت سال جنگ تحميلي شاهد كشته شدن فرزندانش بود. آن روز ۴ تروريست كه از چند روز پيش از رژه نيرو‌هاي مسلح، سلاح‌هايي را در يك پارك واقع در نزديكي منطقه رژه مخفي كرده بودند، در پوشش مردمي خودشان را به محل رژه نيرو‌هاي مسلح نزديك كردند و با سلاح‌هاي كلاشينكف خود، مردمي را كه براي تماشاي رژه آمده بودند، به رگبار بستند. حالا يك سال از آن روز و آن واقعه مي‌گذرد و مي‌پرسيم بازماندگان شهداي روز رژه اهواز در چه‌ حالي هستند؟!

 

پرونده‌اي نه باز، نه مختومه

«از روزي كه مراسم تمام شد، كسي ديگر پاسخگوي ما نيست. ما دغدغه داريم، ما سوال داريم» اين نقل‌قولي است كه چندي پيش حشمت‌الله فلاحت‌پيشه از زبان خواهر يكي از شهداي واقعه روز رژه اهواز به زبان مي‌آورد. حال اين خواهر شهيد در سالروز واقعه 97 و در نشست «حقوق بشر در ترازوي مدعيان جهاني» لب به انتقاد باز مي‌كند و مي‌گويد: «كساني كه اقدام به حادثه تروريستي اهواز كرده‌اند در يك خانواده تروريست‌پرور كه با داعش در ارتباط بوده بزرگ شدند و دستگاه‌هاي امنيتي از توجه و زيرنظر داشتن آنها غفلت كرده‌اند. اين تروريست‌ها سلاح‌هاي خود را در پارك دفن كرده بودند و يك انبار تسليحاتي نيز در نزديك مكاني كه رژه برگزار شد براي خود ايجاد كرده بودند. آنها 12 دقيقه تيراندازي مي‌كردند و به افراد تير خلاص مي‌زدند، به راحتي خشاب عوض مي‌كردند بدون اينكه كسي به آنها برخورد كند.» به گزارش ايسنا او با بيان اينكه فيلمي از وقوع اين حادثه و جزييات آن وجود دارد ولي اين فيلم به خانواده‌هاي شهدا نشان داده نشده و گويي ما نامحرم هستيم مدعي شد به خاطر بي‌عرضگي برخي از مسوولان و تسامح در برخورد با برخي از كساني كه در اين قضيه به خاطر كوتاهي‌شان مقصر بودند اين پرونده تاكنون به صورت جدي پيگيري نشده است.او خطاب به رييسي مي‌گويد: «ما از آقاي رييسي مي‌خواهيم كه بامسوولاني كه به خاطر كوتاهي و اهمال‌كاري‌شان در وقوع اين حادثه موثر بودند نيز به صورت جدي برخورد شود.»

 

زواياي پنهان و يك گاف امنيتي

سرهنگ اقدامي پدر شهيد خردسال «طاها اقدامي»، كودك 4‌ساله كه در حادثه تروريستي اهواز به شهادت رسيد، مي‌گويد: «يك سري از زواياي اقدام تروريستي اهواز به دلايلي و حتي شايد از روي عمد مخفي مانده و به صورت علني بيان نشده است.» به گزارش ايسنا، او با بيان اينكه يك سال از اين حادثه تروريستي مي‌گذرد ولي هنوز عاملان اين اقدام محاكمه نشده‌اند، تصريح كرد:« متاسفانه در بعد پيگيري حقوق قربانيان تروريسم در كشور در عرصه داخلي و خارجي به صورت منفعلانه برخورد مي‌كنيم.» صحبت‌هاي اقدامي آنجا مهم‌تر مي‌شود كه صحبت از زواياي پنهان اين ماجرا مطرح مي‌شود. اقدامي با تاكيد بر اينكه بايد ابعاد اين پرونده به صورت موشكافانه مورد رسيدگي قرار گيرد و با افراد خاطي و قصور‌كننده برخورد شود، ادامه داد: بايد دقيق بررسي شود كه چه اتفاقي مي‌افتد كه چند نفر تروريست به رژه نيروهاي مسلح نفوذ مي‌كند، مجهز مي‌شوند و سپس افراد را به رگبار مي‌بندند. او با طرح اين ادعا كه در اين موضوع شاهد گاف‌هاي امنيتي هستيم، مي‌گويد: «به اين بهانه كه نبايد ضعف‌ها نشان داده شود، رسانه‌اي نمي‌شود، اين در حالي است كه ما بايد در بحث مبارزه با گروه‌هاي تروريستي به نحوي رفتار كنيم كه نشان دهيم در قضيه امنيت ملي كشور با هيچ كسي تعارف نداريم.»

 

بي‌خبري كميسيون امنيت ملي

كميسيون امنيت ملي مجلس يكي از نهادهايي است كه مسوول پيگيري اين موضوع بود و حالا بعد از يك سال از نايب رييس اين كميسيون درباره روند پيگيري اين پرونده پرسيديم. محمدجواد جمالي نوبندگاني در اين رابطه به «اعتماد» گفته است: «كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از همان روزهاي اول كه اين واقعه رخ داد جلساتي با استاندار خوزستان و همچنين با مسوولان امنيتي و نمايندگان اين استان جلسات مفصلي تشكيل داد و حتي فيلم‌‌هاي مربوط به اين اتفاق در جلسات كميسيون به نمايش گذاشته شد. اين موضوع به صحن هم كشيده شد. درواقع مي‌خواهم اين را بگويم كه مجلس جزو اولين نهادهايي بود كه به اين موضوع واكنش نشان داد. اما بعد از آن پرونده در اختيار وزارت اطلاعات و ستاد كل نيروهاي مسلح قرار گرفت تا موضوع به صورت جدي‌تر بررسي شود تا مشخص شود آيا در اين زمينه اهمالي صورت گرفته است يا خير» او ادامه داد: «اين حساسيت به اين دليل بود كه مجلس احساس مي‌كرد در اين ماجرا بعضي به درستي وظايف خود را انجام نداده‌اند كه نتيجه‌ آن اين شده است كه افرادي توانسته‌اند از طريق رخنه نظامي و انتظامي دست به چنين اقدامي بزنند» او مي‌گويد بعد از آن پيگيري‌ها ديگر اطلاعات جديدي به كميسيون امنيت ملي داده نشد و البته كميسيون امنيت ملي امروز (سه‌شنبه 2 مهر) با فرماندهان نظامي جلسه‌اي دارند كه اين موضوع مي‌تواند مورد بحث قرار بگيرد. جمالي در پاسخ به اين سوال كه چرا وقتي كميسيون امنيت يكي از وظايفش پيگيري اين موضوعات است از وزارت اطلاعات و نيروهاي مسلح نخواست تا جزيياتي از چگونگي روند اين پرونده در اختيار نمايندگان بگذارد گفت: «موضوع اينجاست كه اين پرونده فقط مربوط به يك وزارتخانه يا يك نهاد خاص نبوده است. درواقع اين موضوع بسيار مهم بوده و ريشه داخلي و خارجي داشت كه نمي‌توانستند همه ابعاد آن را روشن بيان كنند و اين يكي از مسائلي است كه پيگيري آن با پرونده‌هاي ديگر متفاوت مي‌شود.

جمالي نوبندگاني در پايان درباره برخورد با خاطيان اين واقعه نيز گفت: اگر برخوردي صورت گرفته باشد در داخل اين نهادها بوده است كه ما از آن خبر نداريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون