• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

نقدي نفوذ در دفتر خود و مجموعه‌هاي نظامي را «هجويات» خواند

«اشباح» جاسوس

«نفوذ »؛ اين كليدواژه‌اي است كه در روزهاي اخير و به‌ ويژه بعد از اظهارات بهزاد نبوي، فعال سياسي اصلاح‌طلب بيش از پيش سر زبان‌ها افتاد. او در جريان اظهاراتي كه پايگاه خبري «الف» متعلق به احمد توكلي، نماينده اصولگراي ادوار مجلس و عضو فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام آن را منتشر كرده، بدون بردن نام افراد از بازداشت 2 نفوذي اسراييل در دفتر سردار محمدرضا نقدي خبر مي‌دهد. او گفته است كه «در كشور كارهايي مي‌شود كه نمي‌توان آنها را به اصلاح‌طلبان و اصولگرايان نسبت داد يا حتي ناشي از تندروي دانست مثلا در دفتر سردار نقدي دو جاسوس اسراييل شناسايي شد كه در زندان با برخي زندانيان سياسي هم بند بودند كه يكي از آنها اعدام شد. اينها در رده‌هاي پايين است و من نگران رده‌هاي بالاتر هستم.» همين اظهارات كوتاه به واسطه قرار گرفتن نام نفوذي‌هاي اسراييل كنار فردي كه حداقل در طول سال‌هاي بعد از انتخابات پر از حاشيه و ابهام رياست‌جمهوري 88، بارها علنا افرادي منتسب به جناح رقيب را «جاسوس» خطاب كرده، خود به جنجالي تازه بدل شد.

جنجال‌هاي ايجاد شده چنان بالا گرفت كه سردار محمدرضا نقدي، معاون هماهنگ‌كننده فعلي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و رييس اسبق سازمان بسيج مستضعفين را نه‌تنها به واكنش رسانه‌اي واداشت بلكه بر اساس آنچه خودش گفته، به شكايت از بهزاد نبوي منجر شده است. او در اظهاراتي كه فارس آن را منتشر كرده گفته‌هاي اين فعال سياسي اصلاح‌طلب را «دروغ» خوانده و تاكيد كرده كه «هجويات فردي كه نام برديد، ارزش پاسخگويي ندارد و او بايد به زودي به دادگاه برود و جواب دروغ‌هايي كه مطرح كرده بدهد، چراكه مصداق بارز نشر اكاذيب براي تشويش اذهان عمومي است.» نبوي در اظهاراتش جزيياتي از اين نفوذ ارايه نداده و منظورش از دفتر نقدي را اعلام نكرده است.

 

رديابي يك جاسوسي

محمدرضا نقدي از سال 88 تا 95 در سازمان بسيج مستضعفين مشغول فعاليت بود و در اين مدت بارها و بارها با اظهارات و بعضا اقدامات خود خبرساز شد تا اينكه در آذرماه 95 كرسي خود را به سردار غلامحسين غيب‌پرور واگذار كرد. نكته قابل‌توجه اينكه همان سال خبري از يك نفوذ امنيتي، البته بدون اشاره به‌ نام
و صرفا با اشاره غيرمستقيم به اين نهاد امنيتي و نظامي، از سوي يكي از مسوولان بلندپايه جمهوري اسلامي رسانه‌اي شد؛ خبري كه شايد آن زمان بازخوردهاي قابل‌ توجهي به همراه نداشت ولي حالا و باتوجه به جدال لفظي نبوي و نقدي مي‌تواند بيش از پيش حايز اهميت باشد.

مجيد انصاري كه در سال 95 از جمله اصلاح‌طلبان كابينه روحاني به شمار مي‌رفت و به عنوان معاون پارلماني او مشغول فعاليت بود، در جريان بررسي طرح «نحوه انتصاب به مشاغل حساس» جمله‌اي به زبان آورد كه شباهت آن با گفته‌هاي نبوي قابل‌ توجه است. براساس آنچه ايسنا منتشر كرده، انصاري گفته بود: «از صحبت‌هاي نمايندگان چنين برمي‌آيد كه عده‌اي مي‌خواهند افراد جاسوس و قاچاقچي را در مناصب حساس بياورند؛ در حالي كه بعد از انقلاب هم شرايط براي استعلام افراد وجود داشته است. سال گذشته فردي به برخي ارگان‌ها در جمهوري اسلامي نفوذ كرده بوده كه اعدام شده، ضمن اينكه وزارت اطلاعات هم حضور داشته است. البته ممكن است در موردي كسي نفوذ كرده باشد مگر در همان نهادها و ارگان‌هايي كه اكنون از آنها صحبت مي‌شود (اطلاعات سپاه و حفاظت قوه ‌قضاييه) نفوذ نبوده؟ ما فردي داشتيم كه در همان‌جا نفوذ كرده بود و اعدام هم شده است. همين سال گذشته انجام شد.»

گفته‌هاي انصاري به صراحت خبر از نفوذ در يكي از دو دستگاه و اعدام او مي‌دهد. اعدامي كه نه‌تنها هرگز هيچ جزيياتي از او منتشر نشد بلكه منجر شد تا حرف و حديث‌هاي مربوط به نفوذ در اين دست نهادها و دستگاه‌ها بيش از پيش شنيده شود؛ شايعاتي كه البته هميشه هم بي‌نام و نشان نبوده است.

 

حزب‌اللهي‌هاي نفوذي

«افرادي كه نفوذ مي‌كنند، معمولا داغ‌ترين شعارهاي حكومت را مي‌دهند، خيلي زود ديگران را متهم مي‌كنند پيش از اينكه خودشان در معرض كوچك‌ترين توهم و شبهه‌اي قرار گيرند.» اين بخشي از سخناني است كه دوم شهريورماه امسال، سيد محمود علوي، وزير اطلاعات جمهوري اسلامي در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري مطرح كرد. اظهاراتي كه صراحتا تاكيد دارند، عوامل نفوذ را نه در بخش‌هاي ادعايي برخي اصولگرايان، بلكه بايد در پست‌ها و سازمان‌هايي جست‌وجو كرد كه «داغ‌ترين شعارهاي» ضدنفوذ را به زبان مي‌آورند. در همين راستا با مرور اخبار منتشر شده درباره بازداشت نفوذي‌ها در چند سال اخير نه‌تنها مي‌توان تمام و كمال اظهارات وزير اطلاعات را تاييد كرد؛ بلكه مي‌توان مصاديق قابل‌ توجهي از اين افراد نيز ارايه كرد.

چهره‌هايي كه روزگاري در عالم مطبوعات به‌ عوامل تخريب اين و آن بنا به سفارش فلان فرد و نهاد معروف شده بودند و داغ‌ترين شعارهاي انقلابي را سر مي‌دادند ولي در حالت طبيعي هم‌اكنون بايد پشت ميله‌هاي زندان باشند؛ آن‌ هم نه بنا به ارتكاب جرايم سياسي همچون هم‌بندي‌هاي اصلاح‌طلب و بعضا دانشجويي و مدني‌شان، بلكه به دليل نفوذ به دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي و البته جاسوسي براي دولت متخاصم به‌ويژه «اسراييل». محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب دوره دهم مجلس سال 95 اعلام كرد كه مديران يك وبسايت تندرو به اتهام «ارتباط با سازمان اطلاعات اسراييل؛ موساد بازداشت شده‌اند.» او در توييتر خود نوشت كه «در جريان پيگيري مشكل ادمين‌هاي تلگرامي مطلع شدم، برخي مديران اين وب‌سايت به اتهام ارتباط با موساد بازداشت شده‌اند!»

دو مدير وب‌سايت مدنظر نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه روزگاري آسوده به اين و آن انگ جاسوسي مي‌زدند، حالا به جرايمي مختلف پشت ميله‌هاي زندان هستند.

يكي از اين افراد انگشت اتهام را به سمت چهره‌هايي چون موسوي‌خوئيني‌ها نشانه رفت و آنان را متهم به جاسوسي كرد. اين كتاب چندي بعد از انتشار با دستور سيد محمدخاتمي، رييس‌جمهوري وقت جمع‌آوري شد و نويسنده هم چندماهي را پشت ميله‌هاي زندان گذراند ولي سرانجام با پرداخت جزاي نقدي از زندان آزاد شد. حالا اما او و يكي از همكارانش پشت ميله‌هاي زندانند.

با اين تفاسير صراحتا مي‌توان اعلام كرد كه نه نفوذ در دستگاه‌هاي نظامي و امنيتي امري غيرعادي است، و نه بازداشت نفوذي‌ها ولي در ميان آنچه قابل ‌توجه است، بازار داغ شايعات است؛ بازاري كه به‌ واسطه سكوت دستگاه‌هاي مسوول و عدم اطلاع‌رساني صحيح شكل مي‌گيرد هر از چندگاه با اظهاراتي نظير نبوي به كف جامعه كشيده مي‌شود. به هر روي بايد ديد درنهايت نقدي، نبوي را دادگاهي خواهد كرد يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون