• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

ركورد رشد روزانه تاريخ بورس ايران شكسته شد

وداع شگفتي‌ساز بورس با تابستان

گروه اقتصادي

 بازار سرمايه در آخرين روز تابستان شگفتي‌ساز شد و با هجوم خريداران به سهام غول‌هاي فلزي و پتروشيمي رشد بيش از 9300 واحدي را ثبت كرد. اين نخستين ‌بار در طول تاريخ بورس ايران است كه رشد شاخص سهام در يك روز چنين ركوردي مي‌زند و عدد شاخص كل را از مرز رواني 311 هزار عبور مي‌دهد. آن هم تنها چند روز پس از آنكه بانك مركزي ايران با تحريم‌هاي دوباره خزانه‌داري امريكا مواجه شده و چشم‌انداز رشد اقتصادي چندان اميدواركننده نشان نمي‌دهد. اما به نظر مي‌رسد، سرمايه‌گذاران چشم‌انداز مثبت سياسي دارند و اين نگرش مي‌تواند مسير حركت پرشتاب شاخص را هموارتر كند.

كاهش ريسك سياسي به همراه رشد نقدينگي و خروج سرمايه‌ها از بازارهاي موازي مانند دلار و مسكن در هفته‌هاي گذشته عاملي شده بود كه برخي فعالان بازار نگاه مبتني بر رشد شاخص‌هاي بورسي براي هفته جاري و مهر ماه داشته باشند. ضمن اينكه كاسته شدن از ريسك‌هاي غيرسيستماتيك يكي از عوامل اصلي چنين واكنشي از سوي سرمايه‌گذاران است. يكي از اصلي‌ترين ريسك‌هاي موجود در بازار سهام، ريسك‌هاي سياسي ا‌ست. واكنش سرمايه‌گذاران نيز نشان از انتظار آنها براي كمرنگ‌تر شدن اين ريسك است. اخبار واصله از گوشه و كنار، احتمال مذاكره و ديدار رييس‌جمهور كشورمان با دونالد ترامپ را در حاشيه نشست سازمان ملل تقويت مي‌كند كه تاثير بسزايي در آرامش خريد و هجوم خريداران دارد. هر چند اينگونه اخبار تا قبل از اجرايي شدن تاثير خود را دارد و در عمل با دست‌اندازها و شرايط گوناگوني همراه است اما اگر نگاه فعالان بورسي به وقايع پيش‌ رو تحت تاثير رويدادهاي منفي و اظهارنظرهاي مخالف قرار نگيرد، انتظار مي‌رود كه حركت پرشتاب شاخص طي روزهاي آتي نيز ادامه داشته باشد.

 

افزايش نقدينگي

موج خوش‌بيني با تكيه بر سودآوري‌هاي گذشته و خاطرات خوش سهامداري فعالان بورسي طي ماه‌هاي اخير و در نگاه بلندمدت‌تر از ابتداي سال جاري؛ جريان پول را بيش از پيش به دروازه‌هاي بازار سهام هدايت مي‌كند. ارزش معاملات خرد بورسي با حذف بلوك‌ها و اوراق به بيش از 2 هزار ميليارد تومان رسيده است. 79 نماد بورسي با آخرين قيمت منفي مواجه هستند و بيش از 240 نماد بورسي قيمت پاياني مثبت دارند. تنها 2 نماد بورسي با صف فروش مواجه هستند و بيش از 110 نماد بورسي صف خريدي به ارزش مجموع 350 ميليارد تومان دارند. عرضه اين صف خريد‌ها مي‌توانست روز گذشته ركورد ارزش معاملات روزانه تاريخي بورسي تهران را بشكند اما سهامداران با توجه به موج خوش‌بيني و قدرت صف‌هاي خريد شكل‌ گرفته، علاقه‌اي به عرضه سهام خود در اين قيمت‌ها ندارند. از طرفي برخي از اين صف‌هاي خريد در نمادهايي تشكيل شده كه حركت‌هاي پرشتابي را طي هفته‌هاي گذشته تجربه نكرده‌اند بنابراين انتظار سهامداران آنها براي كسب بازدهي‌هاي بيشتر، عرضه‌ها را محدودتر از گذشته مي‌كند.

 

تاثير بازار جهاني

بازار جهاني متاثر از جو منفي مذاكرات تجاري شروع چندان قدرتمندي در بامداد ديروز نداشت. پس از لغو غيرمنتظره ديدار چيني‌ها از مزارع امريكايي در جمعه اخير اميد به پيشرفت مذاكرات تجاري كمرنگ شد. در توافقي موقت قرار بود كه چيني‌ها تا آغاز دور جديد گفت‌وگوها به خريد محصولات كشاورزي از امريكا ادامه دهند و امريكا نيز متقابلا تحريم‌هاي خود عليه شركت هواوي را كاهش دهد. با وجود اين ترامپ روز جمعه صريحا اعلام كرد كه ميزان خريد چيني‌ها از كالاهاي امريكايي به اندازه‌اي نيست كه او تعرفه‌ها را بردارد. بر همين اساس، خوش‌بيني‌هاي به وجود آمده در هفته‌هاي قبل تا حدودي رنگ باخت و شاخص‌هاي سهام آسيايي، معاملات هفتگي را منفي شروع كردند و فلزات رنگين وضعيت خنثايي را تجربه كردند.در همين حال، سخنراني 3 عضو فدرال رزرو نيز پس از دومين كاهش نرخ بهره در نشست چهارشنبه هفته گذشته مورد توجه اهالي بازارهاست. سرمايه‌گذاران به دنبال دريافت سيگنال‌هايي در جهت افزايش انبساط پولي براي جبران اثرات جنگ تجاري هستند. در اين ميان آمار اقتصادي از جمله شاخص مديران خريد همچنين توليد ناخالص فصلي امريكا در هفته پيش رو از نظرها دور نخواهد ماند.

 

بورس در صدر بازدهي بازارها

ركوردزني روزانه شاخص بورس در نخستين روز مهر ماه 98 در حالي صورت گرفت كه گزارش‌هاي تحليلي نشان مي‌دهد، شاخص بورس از ابتداي امسال 69 درصد رشد كرده است. بالا رفتن ارزش معاملات در روزهاي ابتدايي پاييز احتمال ادامه روزهاي داغ معاملات بورس را پررنگ نگه داشته است. از سوي ديگر دلار و سكه پس از تلاطم‌هاي بهاري در تابستان نيز به مسير نزولي خود ادامه دادند. به نظر مي‌رسد، دلار پس از كانال‌‌شكني‌هاي متوالي در كانال ۱۱ هزار توماني، آرامش نسبي را تجربه مي‌كند و در نهايت با بازدهي منفي ۱۳ درصدي، معاملات اين ارز در نيمه نخست ۹۸ به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون