• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

عبدالرشيد سعدالله‌اف پنجمين طلايش را در قزاقستان گرفت

تانك روسي در راه رسيدن به مدويد

عبدالرشيد سعدالله‌اف، كشتي‌گير روسي وزن 97 كيلوگرم، امسال هم گل سرسبد مسابقات جهاني كشتي بود. سعدالله‌اف كشتي‌گير آزادكاري است كه با 23 سال سن 4 طلاي جهاني و يك طلاي المپيك دارد. عبدالرشيد متولد 1996 و اهل داغستان روسيه است. او به‌رغم مخالفت خانواده‌اش به كشتي روي آورد و قيد درس خواندن براي پزشك شدن را زد. اين انتخاب، سعدالله‌اف را در مسيري تاريخي قرار دارد كه الان با اينكه فقط 23 سال دارد، تقريبا نيمي از آن مسير را پيموده است. عبدالرشيد تا پايان سال 2013 در رده نوجوانان براي تيم روسيه كشتي مي‌گرفت. او پس از كسب قاطعانه مدال طلاي مسابقات جهاني نوجوانان در سال‌هاي 2012 و 2013، يك‌راست از رده نوجوانان به رده بزرگسالان آمد. مربيان تيم ملي روسيه به خوبي فهميدند كه عبدالرشيد جوان، قوي‌تر از آن است كه بخواهند وقتش را در رده جوانان تلف كنند. هم از اين‌رو عبدالرشيد در مسابقات جهاني 2014، در حالي كه فقط 18 سال داشت، اولين مدال طلاي جهاني‌اش را در رده بزرگسالان به دست آورد. او در فينال سالاس كوبايي را شكست داد. سال بعد، عبدالرشيد مجددا در وزن 86 كيلوگرم براي روسيه كشتي گرفت و اين‌بار سليم ياشار تركيه‌اي را در فينال مغلوب كرد و دومين طلاي جهاني را به چنگ آورد. در همين سال 2015، عبدالرشيد سعدا‌لله‌اف در نيمه‌نهايي با عليرضا كريمي از ايران دست و پنجه نرم كرد و 6 بر 2 برنده كشتي شد.

سعدالله‌اف در المپيك 2016 نيز خوش درخشيد و حريفانش را به راحتي از پاي درآورد و در فينال نيز دوباره ياشار سليم را مغلوب كرد. در پايان مسابقات المپيك ريو، سعدالله‌اف دو طلاي جهاني و يك طلاي المپيك داشت در حالي كه فقط 20 ساله بود. الكساندركارلين بزرگ كه پرافتخارترين كشتي‌گير در تاريخ كشتي مردان است، اولين طلايش را در 20 سالگي (المپيك 1988) به دست آورد، اما سعدالله‌اف در 20 سالگي سومين طلايش را گرفت. بنابراين همه چيز براي عبدالرشيد سعدالله‌اف مهيا بود (و همچنان مهياست) كه پرافتخارترين كشتي‌گير تاريخ شود. اما شكست در فينال مسابقات جهاني 2017، خراش كوچكي بر چهره افتخارات سعدالله‌اف انداخت. او در اين مسابقات به وزن 97 كيلوگرم صعود كرده بود و در فينال در حالي كه در آستانه پيروزي بود، در آخرين ثانيه‌ها به كايل اسنايدر امريكايي امتياز داد و كشتي را واگذار كرد. يك سال بعد، در مسابقات جهاني 2018، سعدالله‌اف در فينال دوباره به مصاف كايل اسنايدر رفت و اين‌بار ظرف يك دقيقه، حريف امريكايي را ضربه فني كرد. امسال نيز عبدالرشيد سعدالله‌اف مثل بولدوزر همه حريفانش را درو كرد و طلاي مسابقات جهاني قزاقستان را از آن خود كرد. او اكنون با 4 طلا و يك نقره جهاني، به كسب دومين مدال طلاي المپيك فكر مي‌كند. اگر سعدالله‌اف در المپيك 2020 طلا بگيرد، با 4 طلاي جهاني و 2 طلاي المپيك، فقط چهار سال ديگر لازم دارد تا مثل مدويد تعداد طلاهايش را به عدد 10 برساند. در بين مشاهير كشتي آزاد، بوايسار سايتيف با 9 طلا (سه المپيك و 6 جهاني)، بعد از مدويد در جايگاه دوم قرار دارد. بعد از سايتيف، بزرگاني چون آرسن فادزائف و سرگئي بلاگلازوف با 8 طلا (2 المپيك و 6 جهاني) در رتبه بعد قرار دارند.

عبدالرشيد سعدالله‌اف كه رسانه‌ها به او لقب تانك روس داده‌اند، راه درازي تا رسيدن به فادزائف و بلاگلازوف ندارد. او كافي است كه تا پيش از مسابقات المپيك 2024 به روند طلا گرفتن هر ساله‌اش ادامه دهد تا با 7 طلاي جهاني و دو طلاي المپيك، بالاتر از فادزائف و بلاگلازوف قرار گيرد. در اين صورت كسب طلاي المپيك 2024 موجب مي‌شود كه او با 7 طلاي جهاني و 3 طلاي المپيك، حتي از سايتيف هم پرافتخارتر شود. اما در اين صورت، او هنوز يك برنز از مدويد كمتر دارد. در كارنامه مدويد يك نقره و يك برنز جهاني هم به چشم مي‌خورد. سعدالله‌اف از بد حادثه نقره را در كارنامه‌اش دارد. بنابراين اگر سعد‌الله‌اف طلاي مسابقات جهاني 2025 را نيز كسب كند، قطعا پرافتخارترين كشتي‌گير در تاريخ كشتي آزاد مي‌شود. اما اينكه او در شش سال آينده فقط طلا بگيرد، سخني است كه مطرح كردنش روي كاغذ آسان است و عملي كردنش روي تشك دشوار. آيا تانك روسي مي‌تواند از پس چنين كار دشواري برآيد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون